سایت خبری پیام ما آنلاین | گپ و گفت در باره کرمان قدیم با سید علی علوی شهردار اسبق کرمان؛ معمار خیابان‌های کرمان

گپ و گفت در باره کرمان قدیم با سید علی علوی شهردار اسبق کرمان؛ معمار خیابان‌های کرمان





۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۳۱

گپ و گفت در باره کرمان قدیم با سید علی علوی شهردار اسبق کرمان؛
معمار خیابان‌های کرمان
سید علی علوی متولد 1319؛ شهردار کرمان در سال های 55 تا 57 است. وی قبل از آن نیز از سال 47 معاونت شهرداری کرمان را عهده دار بوده است. از سال 52 تا 55 شهردار زاهدان بوده و از سال 55 تا 57 نیز مدیریت شهرداری کرمان را به عهده داشته است.
علوی در دوران کوتاه تصدی گری خود بر شهرداری کرمان کارهای ماندگاری انجام داده است. از جمله فعالیت های او احداث خیابان های معروف و شریان های اصلی شهر مانند خیابان شمال جنوبی، مطهری، بخشی از جاده تهران و خیابان سلمان فارسی است.
آتش نشانی کرمان و حمل زباله با اتومبیل نیز از دیگر پروژه هایی است که در زمان مدیریت وی پایه گذاری شده است.
علوی و صنعتی (رییس انجمن شهرستان کرمان) بخشی از سال های فعالیت اجتماعی شان با هم مصادف بوده است. با مغتنم شمردن این فرصت و با هماهنگی جناب آقای محمد صنعتی به دفتر وی رفتم. صحبت های این دو پیشکسوت عمران و آبادانی شهر بدون اغراق مرا به سال های دور برده بود. سال هایی که این دو فرد در دو نهاد اجتماعی با تعامل و همکاری، کار آبادانی شهر را پیش می برده اند. هنوز هم احترام متقابل و حس همکاری از پس این همه سال نمایان است که می تواند سرمشقی برای جوانانی باشد که با حضور در نهادهای اجتماعی دل در گرو پیشرفت آبادانی و آزادی میهن خود دارند.
1
خیابان جهاد فعلی وضع نامناسبی داشت. کوره های آجر پزی آنجا بود و وقتی هم که یک ماشین از آن منطقه عبور می کرد، آن قدر گرد و خاک به هوا بلند می شد که تا نیم ساعت هیچ عابر پیاده ای نمی توانست عبور کند. من و آقای صنعتی و آقای جلیل رشید فرخی رییس شورای شهر کرمان عصرها به به منظور شناسایی مشکلات شهری در سطح شهر به گردش می کردیم. یک روز حین بازدید از مناطق مختلف شهر به همین خیابان جهاد(شهناز سابق) رسیدیم که چنان وضعیت نامناسبی داشت. قابل ذکر است این منطقه پشت روستای جانی آباد قرار داشت. البته عمران و آبادی در شهر انجام شده و این نقطه مرز بین جانی آباد و بیابان های بیرون شهر است. بعد از صحبت و تبادل نظر به این نتیجه رسیدیم که یک جوی آب در این منطقه احداث کرده و در آن درخت بکاریم. وقتی که این کار انجام شود، این راه شکل مشخصی به خود می‌گیرد و مسیر عبور و مرور مردم منظم تر خواهد شد و در نهایت به احداث خیابان خواهد انجامید. همین کار را هم کردیم و مقدمه احداث خیابان دانشجوی فعلی، همان جوی و درخت اولیه بود.
2
در زمان معاونت من در شهرداری کرمان، پارک نشاط احداث شد. یک درخت کهنسال در پارک وجود داشت که استاندار وقت به هیچ عنوان علاقه نداشت این درخت قطع شود. آقای صنعتی در میدان باغ ملی (چهار راه ولی عصر فعلی) یک کارگاه در و پنجره سازی داشت. کارگران ایشان یک قیّم (چوبی که دور درخت می گذاشتند تا از سقوط آن جلوگیری شود) ساختند که سه طرف آن سه پایه داشت. به این ترتیب درخت را حفظ کردیم. توالت های زیرزمینی هم در همان عملیات احداث شد. یکی از سیاست های شهرداری این بود که درختان کهنسال در عملیات های عمرانی شهر از بین نرود.
3
در زمان معاونت بنده در شهرداری کرمان، آقای درخشش، استانداری کرمان را بر عهده داشت قرار بر این بود که چهار راه تهماسب آباد توسعه یابد. چهار طرف این چهار راه هم متعلق به متنفذان کرمان مانند هرندی، آگاه و عامری و… بود. برای توسعه چهار راه هم طبیعتاً باید دیوارهای اطراف تخریب می شد. اما برخی افراد متنفذ به خاطر ارتباطاتی که مقامات کشوری در تهران داشتند، کار را حدود یک ماه متوقف کردند. به عنوان مثال محمد آگاه به استاندار پیغام داده بود که اگر بولدوزر به دیوار خانه ما برسد، تعظیم می کند و برمی گردد. اما استاندار کوتاه نیامد و دیوار خانه آقای آگاه را خراب کرد و به آن قاصد هم برای آگاه پیغام فرستاد که:«بولدوزر به دیوار شما رسید اما به جای تعظیم، تخریب کرد.»
4
برای احداث خیابان خورشید از چهارراه پمپ بنزین فعلی تا انتهای خیابان، تعداد 57 خانه باید تخریب می شد. به عنوان شهردار نامه ای به رییس انجمن شهرستان، آقای صنعتی نوشتم و برای خریداری منازلی که در مسیر قرار داشت، تقاضای پول کرده بودم. طبق برآورد ما کمتر از 6 میلیون تومان برای این کار نیاز بود. آقای صنعتی در حاشیه نامه، پاراف کرده بود که:«فعلا پنج میلیون ریال ارسال شود.»
خانه های مسیر خیابان شمال جنوبی از خیابان شریعتی تا چهار راه مهدیه نیز با یک میلیون تومان خریداری شد. ظرف یک هفته تخریب ها صورت گرفت و در کمتر از یک ماه آسفالت این خیابان هم به اتمام رسید. آسفالت کردن خیابان ها هم به همین راحتی نبود یک سنگ گرد را به عنوان غلتک که دو میله را از میان آن عبور داده بودند. این سنگ به دنبال یک ماشین کشیده می شد و جاده را می کوبید.
5
در زمان شهرداری بنده، قبرستان جانی آباد واقع در خیابان خورشید به فضای سبز تبدیل شد. یک قبرستان دیگر هم در تقاطع خیابان پروین اعتصامی و خیابان استقلال قرار داشت که به فضای سبز تبدیل شد. البته انجام این کار بسیار سخت بود و با مقاومت بخشی از مردم رو به رو بودیم. زمان آقای مرتضوی که شهردار بود به خاطر اجرای همین طرح عده ای به درب خانه اش رفته او را شدیداً تهدید کرده بودند؛ اما زمانی که من شهردار شدم با زحمت بسیار طرح را اجرا کردم.
6
یکی از کارهایی که تلاش کردم انجام دهم، انتقال آرامستان از مسجد صاحب الزمان به جاده جوپار بود که به دلیل علاقه مردم به فضای جنگل قائم، مسجد صاحب الزمان و حسی که نسبت به آن منطقه داشتند این کار عملی نشد و متوقف گردید.
7
خیابان سلمان فارسی، شمال جنوبی، مطهری، جاده تهران (تا سه راه فرهنگیان) در زمان مدیریت من در شهرداری کرمان احداث گردید. سازمان اتوبوس رانی نیز که سال ها قبل به همت استاندار، شهردار و انجمن شهرستان پایه گذاری شده بود به ثمر نشست و به همراه آقای رشید فرخی رئیس شورای شهر و آقای صنعتی رئیس انجمن شهرستان- که آقای صنعتی با مدیریت تلفیق برنامه‌های عمران سازمان برنامه و بودجه آشنایی داشت- برای اخذ اعتبارات عمران شهری به تهران رفتیم. از جمله این اعتبارات، اعتبار خرید اتوبوس بود. پس از مذاکرات انجام شده توانستیم 10 اتوبوس به ارزش 5/1 میلیون تومان از شرکت ایران ناسیونال خریداری کنیم.
8
در یک برهه زمانی سر تا سر میدان گنجعلیخان تبدیل به یک بازار با سازه های فلزی زشت شده بود. عملاً این میدان تاریخی مبدل به انبار مغازه داران شده بود که تعدادشان هم کم نبود و به دویست، سیصد مغازه می رسید. با قاطعیت استاندار، شهردار این سازه ها جمع آوری گردید و صحنه نامطلوب میدان از بین رفت. من در آن زمان معاونت شهرداری را بر عهده داشتم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *