پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پنج سوال درباره «یکتا»

پنج سوال درباره «یکتا»





۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۳۴

پنج سوال درباره «یکتا»

سید صادق روحانی
نام «یکتا» چند وقتی است که در فضای رسانه ای کشور دیده و شنیده می شود. جبهه ، حزب یا تشکلی که هنوز مجوزی ندارد و تنها هویتش مرهون نام محمود احمدی نژاد است. چرا که تشکیل دهندگان این تشکل همگی از اعضای هیئت دولت محمود احمدی نژاد هستند. در ادامه سعی می کنیم به 5 پرسش در باره «یکتا» مطرح کنیم.
یکتا قانونی است؟
ماهیت قانونی «یکتا» هنوز مشخص نیست چرا که مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور گفته است : تشکل سیاسی به نام «یکتا» از کمیسیون ماده احزاب هیچگونه مجوزی درخواست نکرده است بنابراین هرگونه فعالیت آنها خلاف قانون است و باید پاسخگو باشند. «یکتا» نخستین تشکل سیاسی ای نیست که به وسیله دولت مردان از قدرت خارج شده تشکیل می شود و شاید به همین دلیل باشد که برخی رسانه ها از این تشکل با عنوان کارگزاران جدید نام برده اند.
رابطه «یکتا» با احمدی نژاد چیست؟
اگرچه یکتایی ها ارتباط خود را احمدی نژاد رد می کنند اما شاید تنها چیزی که باعث شده است رسانه ها با حساسیت مسایل آن را پیگیری کنند همین نام احمدی نژاد و حرکت های او در آستانه انتخابات مجلس باشد. کامران دانشجو درباره ماهیتشان گفته است که« ما یک عده یارانی هستیم که با هم نشسته‌ایم، اما شما اسم جبهه از این تجمع ندیده‌اید یکتا، یکتا است؛ یعنی یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی.» دانشجو که در حاشیه نخستین همایش یکتا حرف می زد درباره ارتباطشان با رئیس دولت دهم هم گفت که یکتا هیچ رابطه تشکیلاتی با آقای احمدی‌نژاد ندارد. از سوی دیگر فریدون عباسی معاون احمدی نژاد در دولت دهم که ریاست سازمان انرژی اتمی را بر عهده داشت در اینباره گفت که این مجمع به صورت جداگانه فعالیت‌های خودش را دنبال می‌کند و احمدی‌نژاد هم افراد و ساز و کار خودش را دارد.
«یکتا» چه قدر در میان اصولگرایان مهم است؟
این تکذیب ارتباط با احمدی نژاد شاید به این خاطر باشد که «یکتا»یی ها به دنبال این هستند که تشکلشان را مهم جلوه دهند. اما به نظر می رسد که سایر تشکل های سیاسی به خصوص اصولگرایان هنوز اعتنای چندانی به این تشکل نکرده اند. این مسئله از آن جایی مشخص می شود که هنوز در جلسات وحدت اصولگرایان برای انتخابات مجلس نهم نماینده این تشکل حضور ندارد و حتی هیچ یک از تشکل های سیاسی و چهره ها سخنی از این جریان نیاورده اند.
هدف از تاسیس «یکتا» چیست؟
در روزهای اخیر این سوال مطرح شده که هدف این تشکل که به حزب کارگزاران جدید نیز شهرت یافته، چیست و آیا قرار است به عنوان یک حزب مهم و جدی پای کار انتخابات بیاید یا هدف دیگری در میان است؟ همه باور دارند که هشت ماه مانده به انتخابات مجلس ، تشکیل یک جبهه سیاسی تنها می تواند چنین هدفی داشته باشد. حتی اگر محمد عباسی، وزیر ورزش دولت احمدی نژاد بگوید:« هدف جبهه یکتا فعلا برنامه ریزی و انسجام برای انتخابات نیست؛ گرچه وزرای دولت نهم و دهم و خیلی از افراد دیگر در مجلس حضور داشته اند و ممکن است ظرفیت هایشان برای حضور در مجلس مورد توجه قرار گیرد.»وضعیت «یکتا» وضعیت پیچیده ای است. اگرچه هویتشان را مرهون عضویت در دولت احمدی نژاد هستند اما از یکسو می خواهند خواهند هویتی مستقل از احمدی نژاد داشته باشند. به همین دلیل به دنبال چهره های موجه اصولگرایی می روند و آنچنان که دیدیم در اولین گردهم آیی شان آیت الله موحدی کرمانی و حجت الاسلام تقوی ، رئیس و نائب رئیس جامعه روحانیت مبارز تهران را دعوت می کنند.
غایب بزرگ «یکتا» کیست؟
مسئله دیگر کارآمدی نیروهایی است که در «یکتا» جمع شده اند. یکتایی ها همه وزرا و معاونین احمدی نژاد بوده اند. از سوی دیگر طبق فراخوانی که داده اند از مدیران اجرایی دولت احمدی نژاد در شهرستان ها دعوت کرده اند که نمایندگان این تشکل در شهرستان ها باشند. اما نکته ای که باید به آن توجه شود ناکارامدی این مدیران است. یکی از انتقاداتی که به دولت احمدی نژاد می شد ، ناتوانی وزرا و مدیرانش بود که نمی توانستند از پس مشکلات جامعه بر بیایند. از سوی دیگر معدود چهره های توانمند دولت احمدی نژاد مانند علی اکبر صالحی نیز در میان این ها نیستند. همچنین نقطه قابل توجه جای خالی صادق محصولی است. بعید نیست که عدم حضور او به این دلیل باشد که نمی خواهند انگ سرمایه داری به این تشکل وارد شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *