سایت خبری پیام ما آنلاین | عنوان مطلب

عنوان مطلب





۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۲۰

صفاهانی دبیر حزب مردم سالاری کرمان: مردم دیگر به دلواپسان روی نمی‌آورند

حزب مردم سالاری کرمان از اواخر سال 91 فعالیت خود را آغاز کرد و و با اخذ مجوز و افتتاح رسمی دفتر در کرمان، حزب مردم سالاری کرمان وارد فاز جدیدی از فعالیت ها شد. حزب مردم سالاری در زمره احزاب مطرح اصلاح طلب ایران است و دفتر این حزب در کرمان توانسته طی مدت کوتاهی در کرمان خود را مطرح کند. با سجاد صفاهانی زاده دبیر حزب مردم سالاری استان کرمان هم صحبت شدیم که در زیر می خوانید:
در حال حاضر وضعیت حزب مردم سالاری را در استان چگونه ارزیابی می کنید؟
خوشبختانه حزب مردم سالاری در کرمان توانسته جایگاه بسیار مناسبی برای خود ایجاد کند و با کمک و همکاری جمع کثیری از علاقه مندان نسبت به شکل گیری شالوده اصلی این حزب اقدام کردیم . در ابتدای امر استارت فعالیت خود را با برگزاری همایش رایحه تدبیر رقم زدیم که حرکت بسیار سودمند و مفیدی بود و سپس نیروی خود را بر روی آموزش اعضا تمرکز دادیم تا بتوانیم سطح علمی و سیاسی داخلی حزب را ارتقا دهیم.
در حال حاضر در کدام شهرستانها کرمان شعب حزب فعال هستند؟
استان کرمان یکی از استانهای سیاسی کشور محسوب می شود و در این راستا همواره بزرگانی را به عرصه سیاست کشور معرفی نموده است با توجه به این مقدمه ما نیز سعی کردیم افراد شایسته ای را برای دبیران شهرستان انتخاب کنیم. هم اکنون شهرستان سیرجان که توسط دکتر شهسواری اداره می شود و شهرستان رفسنجان که توسط آقای ابوالهادی اداره می شود در این زمینه نسبت به سایر مناطق پیشگام هستند. البته دفتر حزب در شهرستانهای بافت، ارزوئیه، بردسیر، بم، منوجان، انار و راور در حال راه اندازی و فعالیت هستند.
در راستای پیشبرد فعالیت حزبی در استان چه فعالیت هایی داشته اید؟
پس از ساعتها نشست های داخلی و بررسی دلایل عدم پیشرفت تحزب در کشور و دلایل حزب گریزی به این نتیجه رسیدیم که احزاب در خصوص آموزش عمومی در سطح جامعه بسیار ضعیف عمل کرده اند و هرگز نتوانستند آرمانهای خود را آنچنان که شایسته بوده به جامعه بشناسند و همچنین با توجه به اینکه مردم از زیر بار مسئولیت سیاسی شانه خالی می کنند و تنها راه برون رفت از این جریان را آموزش عمومی یافتیم. لذا در گام اول اقدام به فراخوان عمومی جهت عضو گیری یا شرکت در دوره های آموزشی رایگانی که توسط این حزب با موضوع های علوم سیاسی ، مدیریت ، رفتار سازمانی و روزنامه نگاری برگزار می شد نمودیم که خوشبختانه با استقبال بی نظیری توسط جامعه و علاقه مندان روبرو شد که در نهایت اقدام به گروه بندی جمعیتی بالغ بر 900 نفر ازعلاقه مندان در 43 گروه آموزشی مختلف نمودیم.
هفته گذشته مصاحبه ای از شما با یکی از روزنامه های محلی منتشر شد که دیدگاه های مطرح شده از طرف شما درباره دلایل عدم تحزب گرایی در ایران باعث انتقاد برخی از فعالین سیاسی شد.
متاسفانه در خصوص تحلیل های بنده یا توجه به کمبود فضای متنی اختصاص یافته یا کم لطفی دوستان فقط به اختصاری از مواضع اشاره گردیده و بقیه مطالب حذف گردیده اند.
پس نظر شما در خصوص دلایل عدم تحزب گرایی و اینکه چرا به جای سردمداری گاهی مجبور به دنباله روی می شویم چیست؟
عدم پیشرفت احزاب در ایران را می توان در چند گروه بررسی کرد. عمده ترین دلیل را می توان ابتدا در فرهنگ ایران جستجو کرد. فرهنگ سیاسی و اجتماعی ایران مناسبت چندانی با رفتار سیاسی و حزبی ندارد، می توان چنین قلمداد کرد که ایرانیان بسیار تک رو و فرد محورند و روحیه اجتماعی شان مساعدت چندانی برای فعالیت های گروهی ندارد. به عنوان مثال این وضعیت را می توان در سایر اقشار جامعه و حتی در ورزشهای تیمی و انفرادی مشاهده کرد که خود این امر تک محور بودن ریشه در تاریخ ایران دارد.
دید نه چندان مثبت مردم به حزب هم دلیل دیگر این ماجراست. عملکرد بسیاری از احزاب در ایران از دید مردم ایران مثبت ارزیابی نمی شود . به خصوص قبل از انقلاب و بعد از مشروطیت. دلیل سوم را می توان در سالهای استبداد ایران جستجو کرد. با توجه به تدوام استبداد در ایران اساساً احزاب مستقل از دولت نتوانستند شکل بگیرند و نتوانستند مانند جوامع توسعه یافته دیگر نهادینه شوند.
ساختار سیاسی جامعه با اعمال قدرت اساساً اجازه نداد تا تحزب در ایران شکل بگیرد و در کنار این قضیه می توان دوباره فرهنگ را وارد کرد که اساساً حزب یک پدیده غربی است و خیلی با خصوصیات سیاسی ما همسویی ندارد چراکه قدرت هر کدام از طرفین باعث تخریب طرف مقابل و تقویت خود می شود. چرا که عدم برنامه ریزی دقیق هر کدام از طرفین منجر به حذف سیاسی طرف مقابل می شود.
اما در خصوص اعتدالیون از دیدگاه بنده به سه دسته تقسیم می شوند:
بدنه اصلی آنها که اصلاح طلبان را شامل می شوند که در انتخابات 92 ستادهای آقای روحانی را شامل شدند که این خیل دوستان هیچ جدایی از بدنه اصلاحات ندارند و صرفاً در یک برهه از زمان انتخابات به عنوان اعتدالیون وارد جریان سیاسی شدند.
گروه دوم افرادی میانه رو را شامل می شوند که نسبت به وضعیت موجود قبل از انتخابات 92 معترض بودند و می خواستند تغییراتی بنیادین در جامعه آغاز شود.
و اما گروه سوم را افرادی شامل می شوند که تعبیری جز حزب باد را نمی توان در ذهن پروراند این افراد کسانی بودند که تا قبل از انتخابات 92 در زمره اصول گرایان جا داشته و بعد از انتخابات برای اینکه از گردونه قدرت و نفوذ جا نمانند تحت لوای اعتدالیون گام برداشته اند که به هیچ وجه نمی توان روی این افراد حساب باز کرد چرا که اصالت ندارند. البته در جایی به نقل از بنده سیاسیون را جزو حزب باد خوانده اند که صرفاً در خصوص مواضع اصلاح طلبان به هیچ وجه این مسئله صدق نمی کند.
وضعیت اصلاح طلبان را در انتخابات چگونه ارزیابی می کنید؟
خوشبختانه اصلاح طلبان با توجه به تجربیات گذشته خود وضعیت بسیار مناسبی را در انتخابات دارند. از یک سو با کارنامه موفق اقتصادی و سیاسی خود وجاهت خاصی در جامعه دارند و از سوی دیگر وضعیت اسفبار جامعه در سالهای قبل از 92 محک خوبی برای دلواپسان جامعه بوده که مطمئنا مردم از این دوره گذر کرده اند و حاضر نیستند بار دیگر چنین تجربیات تلخی داشته باشند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *