سایت خبری پیام ما آنلاین | دلیل افزایش قیمت تندر، بازنشستگی پراید و شریک آمریکایی

دلیل افزایش قیمت تندر، بازنشستگی پراید و شریک آمریکایی





۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۴۸

دلیل افزایش قیمت تندر، بازنشستگی پراید و شریک آمریکایی

تهیه و تنظیم: آرین اسدی
رنو برخلاف خودروساز هم‌وطنش یعنی پژو تا آخرین روزهای تحریم نیز با شرکای ایرانی خود باقی ماند تا از سرمایه‌گذاری خود در اینجا، پاسداشت کند. با این وجود و علی‌رغم انتشار بیانیه لوزان سوئیس، این شرکت فرانسوی سطح همکاری خود را به دلیل اختلافات مالی با طرف‌های ایرانی، به پایین‌ترین حد ممکن کاهش داده است.
کاهش فعالیت‌های این شرکت را می‌توان در تعداد تندرهای تولیدی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به‌وضوح دید. در این زمینه محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی تولید شرکت سایپا، عنوان کرده که عدم ایفای تعهدات شرکت رنو در تأمین قطعات این خودرو باعث شده تا ظرفیت تولید این خودرو کاهش پیدا کند؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون پارس‌خودرو ظرفیت تولید روزانه 300 دستگاه تندر 90 را دارد، اما روزانه 50 تا 60 دستگاه تندر 90 تولید می‌کند. وی همچنین افزود که در حال حاضر پارس‌خودرو با مذاکره با رنو به‌دنبال افزایش تحویل قطعات و رشد تولید یک خودرو است، اما تاکنون صحبتی درباره افزایش قیمت تک قطعات تحویلی از سوی رنو پارس صورت نگرفته است، ضمن آنکه رنو سطح همکاری را کاهش داده تا محدودیت‌ها برطرف شود. قربانی با تأکید بر اینکه مشکل اصلی پارس‌خودرو تأمین قطعات است، تصریح کرد که هنوز قرارداد جدیدی با رنو منعقد نشده است و در حال مذاکره هستیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه حدود 12 هزار دستگاه از تعهدات این شرکت به مشتریان به سال 94 منتقل شده است، اظهار کرد: در ماه‌های پایانی سال 93 میزان تقاضا در سطح بازار افزایش پیدا کرد به همین منظور نتوانستیم به تمام تعهدات خود در سال گذشته عمل کنیم، اما در فروردین و اردیبهشت امسال به تمام تعهدات معوق خود عمل خواهیم کرد.
معاون برنامه‌ریزی تولید شرکت سایپا در ادامه با اشاره به اینکه افزایش یک میلیون تومانی قیمت پارس‌تندر با هماهنگی شورای رقابت بوده است در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا علاوه بر نرخ یک درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده، قیمت تندر 90 افزایش پیدا کرده است، افزود: ما هیچ افزایش قیمتی در محصولات خود خلاف قانون و بدون هماهنگی با شورای رقابت اعمال نکرده‌ایم. خودروی پارس‌تندر پیش از این با یک ایربگ تولید می‌شد، اما براساس قانون این خودرو باید به دو ایربگ مجهز می‌شد که این شرکت نیز اطلاعات هزینه‌های نصب ایربگ را به شورا ارسال کرد و هماهنگی لازم را برای افزایش هزینه‌های تولید آن با شورای رقابت انجام داده است. وی در انتها به این نکته نیز اشاره کرد که تجدیدنظر در قرارداد تندر-۹۰ با رنو در حال انجام است و پیگیری خواهیم کرد تا تولید افزایش یابد، این در حالی است که پارس‌خودرو به‌طور جدی مذاکره با رنو را ادامه خواهد داد.
بازنشستگی پراید
معاون تولید سایپا روز گذشته همچنین در مورد ادامه تولید پراید عنوان کرد که توقف تولید این خودرو در سال ۹۵ برنامه‌ریزی شده است، اما اگر بازار کشش داشته باشد، پراید را فعلاً تولید می‌کنیم. قربانی در مورد هدف‌گذاری شرکت سایپا برای سال 94 اظهار کرد که هدف‌گذاری سال جاری در سایپا تولید ۵۸۴ هزار دستگاه خودرو است. وی تصریح کرد: دو موضوع زنجیره تأمین و تأمین تقاضای بازار از جمله راهبردهای سایپا در سال جاری است و بر این اساس، هدف‌گذاری افزایش تولید و توسعه صادرات در دستور کار قرار گرفته است؛ به همین دلیل در سال ۹۳، صادرات با ۱۲۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۲، به ۱۲۳ هزار دستگاه رسیده و در سال جاری نیز هدف‌گذاری صادرات با ۱۲۰ درصد رشد طراحی شده است. قربانی توسعه محصول را به‌عنوان راهبرد سوم سایپا در سال جاری عنوان و تصریح کرد که بر این اساس، تولید انبوه خودروی H۳۰۰، تیباهاچ‌بک و سراتو در دستور کار قرار گرفته است و ساینا نیز در نیمه دوم سال جاری به تولید انبوه می‌رسد، ضمن اینکه خودروی آریو نیز تا پایان اردیبهشت شماره‌گذاری خواهد شد.

شریک آمریکایی؟
وی در پاسخ به سؤال یک از خبرنگاران مبنی بر مذاکره سایپا با خودروسازان آمریکایی خاطرنشان کرد: مذاکرات در سطح سیاسی باید اتفاق بیفتد و سطوح بالای کشور این مذاکرات را پیگیری کنند، این در حالی است که سایپا هنوز با طرف آمریکایی وارد مذاکره نشده است، اما بنا داریم تا در ادامه مسیر خود، مدل‌ها و برنامه‌های وزارت صنعت را در مذاکرات خود پیش برویم. به گفته قربانی، اگر قرار باشد شرکای خارجی بیشتری را جذب کنیم باید به پیش‌شرط‌های آن هم توجه داشته باشیم، این در حالی است که بخشی از این ارتباطات به حوزه‌های سیاسی برمی‌گردد و اگر دولت بسترها را فراهم کند، از مذاکره با خودروسازان آمریکایی استقبال می‌کنیم.
سهم چینی‌ها در سایپا
معاون تولید سایپا در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر تغییر شرایط برای شراکت با خودروسازان اروپایی و آمریکایی و تأثیر آن در شراکت با چینی‌ها گفت: آنچه برنامه سایپا است، اختصاص سهم ۵ درصدی به چین از تولیدات این شرکت است، این در حالی است که فارغ از اینکه طرف‌های شراکت، از چه کشوری هستند، به کیفیت و قیمت اهمیت می‌دهیم.
سایپا S300 یا زوتای Z300
وی اظهار کرد: از ۵۸۴ هزار دستگاه تولید در سال ۹۴، حدود ۲۷ هزار دستگاه به چینی‌ها اختصاص خواهد یافت، بنابراین اگر بازار نسبت به تولید محصولات چینی اقبال نشان دهد، سهم چین را بالا خواهیم برد. البته در این میان پاس کردن استانداردهای مشترک و امکان رقابت قیمتی را نیز درنظر خواهیم گرفت. به گفته قربانی، ازنظر قیمت و کیفیت باید تولیدات با چین قابل رقابت باشد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *