سایت خبری پیام ما آنلاین | به میزبانی بم برگزار شد اجلاس منطقه ای روسا و معاونین دانشگاه های علوم پزشکی منطقه هشت کشور

به میزبانی بم برگزار شد اجلاس منطقه ای روسا و معاونین دانشگاه های علوم پزشکی منطقه هشت کشور





۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۳۶

به میزبانی بم برگزار شد
اجلاس منطقه ای روسا و معاونین دانشگاه های علوم پزشکی منطقه هشت کشور

حجت الاسلام دانشی امام جمعه شهرستان بم:
برگزاری این نشست در روز تعطیل نمونه بارز مدیریت جهادی است
دکتر گردان رییس علوم پزشکی بم:
طرح تحول در نظام سلامت تنها تحول در سلامت نبوده بلکه انقلابی در سلامت ایجاد کرده است که بی سابقه بوده است
سکینه خدیش-خبرنگار پیام‌ما – اجلاس منطقه ای روسا و معاونین آموزشی و پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کلان منطقه هشت کشور به میزبانی بم با حضور قائم مقام وزیر بهداشت دکتر اکبری و رضا اشک فرماندار، دانشی امام جمعه، دکتر گردان رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم و دکتر حق دوست رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار شد
در این جلسه رئیس دانشگاه علوم پزشکی ضمن خیر مقدم و تبریک بمناسبت روز بعثت پیامبر اکرم(ص) گفت: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی بم از تیرماه سال 90 تاسیس و آغاز به کار کرد ابتدا فقط در رشته ی پرستاری بوده است اما با حمایت وزرات بهداشت و تعامل منطقه ای امروز شاهد این هستیم که دانشگاه به حد قابل قبولی توسعه پیدا کرده است. وی همچنین راه اندازی سه دانشکده پزشکی، مامایی و بهداشت با وجود 14 رشته تحصیلی و افزون بر یک هزار دانشجو را از فعالیت های مطلوب این دانشگاه دانست و یادآور شد : ایجاد 17 هزار متر مربع فضای آموزشی،کتابخانه و آزمایشگاه و 6 هزار متر مربع فضای خوابگاهی از دیگر امکانات دانشگاه خواند و نیز کسب رتبه های ممتاز در المپیادها و ارائه 70 مقاله علمی از سوی این دانشگاه را از دیگر فعالیت ها برشمرد.
دکتر گردان از کمبود زیرساخت‌هایی همچون بیمارستان در شرق استان خبر داد و گفت: علیرغم افزایش تعداد تختهای بیمارستان پاستور از 96 به 250 تخت، اما همچنان با کمبودهای زیربنایی درمنطقه روبرو هستیم.
وی تصریح کرد: طرح تحول نظام سلامت که از سیاستهای مهم دولت تدبیر و امید است و برگ زرینی در اجرای تحقق عدالت در سلامت می باشد خصوصاً در شرق استان کرمان رقم خورده است باعث ارتقا خدمات بهداشتی و درمانی در منطقه شده و توانسته است تحول عظیمی را در منطقه شکل دهد همچنین توسعه فضاهای بلوک زایمانی، استقرار آی سی یو، اورژانس، مرکز سلامت روان و افتتاح ساختمان دی کلینیک و… از دیگر پیامده ای طرح تحول نظام سلامت بوده است همچنین در بحث بهداشت 21 مرکز بهداشت درمانی داریم کلیه ی خانه های بهداشت بهسازی شده و 32 باب خانه بهداشت جدید در حال راه اندازی است که 22 باب ان به همراه افتتاح کلینیک محمدباقر و کلینیک علی اصغر و همچنین دستگاه سی تی اسکن با حضور وزیر بهداشت به بم افتتاح خواهند شد.
دکتر گردان در پایان صحبتهایش افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت در بخش درمان به لطف خداوند و با تایید وزارت بهداشت و درمان توانسته ایم از میانگین کشوری در تمام زمینه ها بالاتر باشیم به این امید که بتوان خدماتی را برای مناطق محروم داشته باشیم.
در ادامه این نشست دانشی امام جمعه بم گفت:بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت مراجعات مردم به دفتر امام جمعه برای اعلام نارضایتی از خدمات درمان و بهداشت کاهش چشمگیری یافته است.
دانشی علاوه بر جذب هیئت علمی خواستار توسعه زیرساختها و توجه جدی به مشکلات بیمارستان پاستور شد و افزود:این بیمارستان براساس نیازهای 13 سال قبل بنا شده و دیگر جوابگو نمی‌باشد و برخی از بیماران بدلیل کمبود فضای موجود در راهروهای بیمارستان بستری می شوند.
امام جمعه توسعه مقطعی این بیمارستان و برخی تغییرات فیزیکی آن را توسعه وصله و پینه تلقی کرد و خواستارچاره اندیشی اساسی مسئولان مربوطه در این زمینه شد.
رضا اشک فرماندار بم در این نشست با اشاره به برخی از ظرفیتهای بم در بخش های مختلف از جمله اقتصاد،کشاورزی،فرهنگی، صنعت خودروسازی،گردشگری و.. از کمبود برخی امکانات بهداشتی و درمانی در بم گله کرد و گفت:ساختمان بیمارستان پاستور براساس نیاز سالهای قبل از زلزله طراحی شده و بنای آن که قبل از سال 82 ایجاد شده دیگر جوابگوی نیاز شرق استان نیست.
اشک افزود: همه امکانات شهر از جمله ساختمان سایت اداری که متعلق به اکثر ادارات شهر بوده و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته اما اقدامات راضی کننده ای در بحث ارتقای سطح خدمات بهداشتی و درمانی صورت نگرفته است.
وی عنوان کرد:بم قبل از زلزله یک بیمارستان 120 تختخوابی، یک بیمارستان خصوصی 70 تختخوابی و 50 تخت زایشگاه داشت و در کنار همه این امکانات بنای بیمارستان پاستور نیز پی ریزی شده بود اما امروزه فقط بیمارستان پاستور که به کمک دولت فرانسه تجهیز شده است به این خدمات دهی مشغول می باشد و این وضعیت نارضایتی مردم منطقه را در پی داشته است.
فرماندار گفت: امیدوارم بیمارستان 220 تختخوابی بزودی احداث ان شروع شود و در کنار آن بیمارستانهای فهرج و ریگان نیز راه اندازی شوند تا بتوانند بخشی از نیازهای مردم شرق استان را برطرف کنند.
اشک در پایان پرفسور افلاطونیان و پرفسور منتظری را از افتخارات این شهرستان دانست و خاطر نشان شد: سابقه علمی و پزشکی در بم با وجود افراد شاخصی همچون پروفسور افلاطونیان و پروفسور منتظری می باشد بم شهری است که به گواه آثار باستانی اش با تاریخی حدود 6 هزار سال قبل از میلاد و به گواه ارگ قدیم آن 2هزار400سال قدمت داشته با این حال از بعدی دیگر باید گفت بم پس از زلزله شهری 13 ساله است که بر اثر زلزله به کلی ویران و با همت نظام جمهوری اسلامی کاملا بازسازی شده است و طرح تحول سلامت از افتخارات جمهوری اسلامی به مجری گری دولت تدبیر و امید می باشد که بسیار خرسندیم با وجود این طرح از لحاظ درمان بم هم بی نصیب نبوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان و مشاور وزیر بهداشت در این نشست نگاه مثبت وزارتخانه به دانشگاه های منطقه را فرصتی برای ایجاد رشته های متمرکز و مشترک بین دانشگاهی در منطقه دانست افزود :تفاهم نامه همکاری بین مناطق هشت و پنج امضا شده است و بخصوص شیراز که یکی از قدرترین دانشگاه های کشور با قدمتی طولانی و سابقه ی قوی شرایط مناسبی دارد و امیدواریم بتوان با کمک همه از این تفاهم نامه حداکثر بهره برداری را داشته باشیم و برای اینکه بتوانیم سریع تر قله های مرتفع رشد و پیشرفت را رفع کنیم از این مزیت نسبی هم برخوردار باشیم.
دکتر حق دوست با اذعان به ضعیف بودن زیرساختهای بهداشتی و درمانی منطقه ابراز امیدواری کرد برای پیگیری و تقویت زیرساختها نیازمند توجه جدی وزارتخانه هستیم
وی اذعان داشت: با توجه به اینکه آرمان انقلاب اسلامی از بدو شروع عدالت محوری بوده و حرکت به سوی یک عدالت نسبی در سطح جغرافیا و پهنه عظیم ایران عزیزمان است و با توجه به اینکه این منطقه یک منطقه محروم محسوب می شود اگر قرار است به آرمانهای انقلاب برسیم باید به مناطق محروم توجه اساسی شود و خواستار اتخاذ راهکارهایی برای تقویت انسجام درونی دانشگاه ها شد.
وی تصریح کرد:بایستی با آینده نگری و برنامه ریزی های بلند مدت مسائل پیش رو را متفکرانه به انتظار بنشینیم و در حوزه سلامت برنامه ریزی کنیم.
حق دوست گفت: انشاءالله و به لطف خداوند بدون شک گرادیان جاذبه ای بین کشورمان و کشورهای هم جوار در سالهای آینده افزایش پیدا خواهد کرد و به عبارتی دیگر سرعت رشد ایران در مقایسه با کشورهای افغانستان و پاکستان تفاوت بیشتری خواهد داشت و این گرادیان به معنی این است که جاذبه بیشتری در ایران برای افرادی که در افغانستان و پاکستان زندگی می کنند ایجاد خواهد کرد و این جاذبه خود نیز تبعاتی خواهد داشت که باید توجه کنیم و خشکسالی قطع الیقینی این مجموعه را تحت فشار خواهد قرار داد و در مقابل با توجه به برنامه هایی که عملیاتی می شود. و به امید خداوند انتقال آب از خلیج فارس یکی از اتفاقات پیش رو و مثبت و فرصتی برای تحول در محیط زیست می باشد.
رئیس علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: بدلیل اینکه جمعیت این منطقه جوان تر از مناطق دیگر است و رشد جمعیت این منطقه هم از متوسط کشوری بسیار بالاتر است و این خود اثراتی خواهد داشت و انتظار می رود بزودی در مناطق شمال ایران با کاهش دانشجو برخورد کنیم بخاطرکاهش رشد جمعیت و هرم سنی ولی در مقابل این مناطق با افزایش دانشجو روبرو هستیم که هم یک تهدید و هم یک فرصت محسوب می شود تهدید که نتوان دانشجویان مستعد مناطق خودمان را پرورش دهیم و یا از تحصیل دورمانند و یا به مناطق دیگر بروند که تبعات دیگری خواهد داشت در بحث مدیریت هر تهدیدی اگر درست نگاه کنیم یک فرصت است و بزرگترین تهدید بم که سالها در اذهان می ماند زلزله دلخراش بم بوده است و اگر درست استفاده کرده بودیم الان می توانستیم بزرگترین و مدرن ترین مرکز تحقیقات ایزاستورولوژی را در سطح دنیا مطرح کنیم و کما اینکه در آن سالها پیشنهاداتی از سوی ایرلند و ژاپن مطرح شده بود که فرصت سوزی کردیم و استفاده نکردیم.
وی افزود: تحولات اقتصادی و رشد اقتصادی یکی از مباحث اصلی آمایشی می باشد و باید مناطقی همچون بم که آینده اقتصادی آنها در گرو خودرو و خرما می باشد از این ظرفیتها بهره ببرند.
وی در ترسیم نقشه آینده نگرانه از سوی مسئولین دانشگاه ها و دست اندرکاران حوزه سلامت تاکید کرد.
درپایان این نشست دکتر اکبری قائم مقام وزارت بهداشت گفت: کمبود هفت هزار نفر اعضای هیئت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، همچنان احساس می شود.
قائم مقام وزیر بهداشت در اجلاس دو روزه روسا و معاونین دانشگاه های علوم پزشکیمنطثه 8 کشور با بیان این مطلب از پیگیری این کمبود و برگزاری جلسه ای مرتبط، طی هفته آینده با حضور رئیس جمهور خبر داد.
دکتراکبری افزود:امیدواریم در جلسه جذب که با حضور رئیس جمهور برگزار می شود مجوزهای لازم برای جذب هر چه بیشتر اعضای هیئت علمی گرفته شود.وی به مسئولین دانشگاه ها توصیه کرد براساس مناطق آمایشی حوزه فعالیت و با ترسیم نقشه راه، بهتر بتوانند از نیروی انسانی خود بهره بگیرند و کاهش بودجه را نیز با مدیریت مناسب جبران کنند.
دکتراکبری از سفر وزیر بهداشت به بم در جریان سفر رئیس جمهور خبر داد و گفت: با حضور وزیر امیدواریم برخی مشکلات منطقه پیگیری و حل شود.
وی با اشاره به اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت طی سه گام، خاطر نشان کرد: گام چهارم این طرح، آموزش و پژوهش است و اگر اموزش نباشد نمی توان در این طرح موفق شویم.
قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: 10 منطقه اموزشی در طرح آمایشی نیز تصویب شده و آموزش و پژوهش در این طرح تقویت می شود.
وی هدف از تعیین مناطق امایشی شناخت مشکلات منطقه ای دانشگاه ها دانست و افزود: نیازهای نیروی انسانی و استفاده از سهمیه های بومی نیز در این طرح بررسی و عملی می شود
وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای خوب برنامه ها بتوانیم به نتایج مورد نظر برسیم.
دکتر اکبری خرما، صنعت خودرو سازی و مرکبات را از ظرفیت های مهم بم برشمرد و گفت: فعالیت های دانشاه بم نیز بایستی براساس این ظرفیت ها انجام شود.
وی ادامه داد: 50 درصد رشته های بم در حوزه بهداشت محیط و حرفه ای است و دانشگاه بم بایستی بر همین اساس و بیشتر در حوزه بهداشت فعالیت کند و بم میتواند از این حیث یکی از دانشگاه های برتر باشد.
دکتر اکبری با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: امیدواریم گامهای عملیاتی تا رسیدن به اهداف این شعار برداریم
وی حضور معاونین آموزشی و پژوهشی در جلسه را نشان از توجه ویژه و تاکید مقام وزیر به مقوله آموزش و پژوهش دانست.
در پایان لازم به ذکر است که در این اجلاس دو روزه روسا و معاونین دانشگاه های منطقه 8 کشور مسئولینی از دانشگاه های بم، جیرفت، کرمان، رفسنجان، زاهدان، زابل، ایرانشهر و دانشکده سیرجان حضور داشتند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *