سایت خبری پیام ما آنلاین | با حضور جمعی از مسئولان و فرهیختگان استان؛ جوشایی برگزیده شایسته اولین دوره جایزه هنری صبا شد

همزمان با یازدهمین دوره جایزه افضلی پور

با حضور جمعی از مسئولان و فرهیختگان استان؛ جوشایی برگزیده شایسته اولین دوره جایزه هنری صبا شد





۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۵۲

همزمان با یازدهمین دوره جایزه افضلی پور با حضور جمعی از مسئولان و فرهیختگان استان؛
جوشایی برگزیده شایسته اولین دوره جایزه هنری صبا شد

برگزیدگان یازدهمین دوره جایزه افضلی پور (بنیانگذار دانشگاه در کرمان) همزمان با پنجمین دوره جایزه علی افضلی پور و همچنین نخستین دوره جایزه هنری صبا و جایزه کارآفرینی دانشگاه معرفی شدند.
این مراسم روز چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه جاری در تالار وحدت دانشگاه باهنر کرمان برگزار و از پروفسور علی درویش زاده مولف و استاد دانشگاه تهران (منتخب کشوری) و دکتر حسین اسکندری (منتخب استانی) به عنوان دریافت کنندگان جایزه علمی شادروان علیرضا افضلی پور تجلیل شد.
همچنین از آیدین آغداشلو استاد دانشگاه، نقاش و نویسنده (منتخب کشوری) و محمدعلی جوشایی شاعر کرمانی (منتخب استانی) به عنوان منتخبان دریافت اولین جایزه هنری صبا تجلیل شد.
فرشید شریفی دانشجوی دوره کارشناسی رشته آمار و سمیرا سعیدی دانشجوی دوره کارشناسی رشته شیمی کاربردی نیز دانشجویان منتخب برای دریافت پنجمین جایزه شادروان علی افضلی پور معرفی شدند.
مجتبی علی ملایی دانش آموخته رشته دکترای دامپزشکی، سید هادی شاهچراغی دانش آموخته دوره دکترای رشته فرآوری مواد معدنی، نسیبه ملاحسنی دانش آموخته دوره دکترای رشته ریاضی، محمدرضا مددی دانشجوی دوره دکترای رشته سازه‌های آبی، نجمه طاهری مه زمینی، دانشجوی دوره دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی، مژگان ملاحسنی‌پور دانشجوی دوره دکترای رشته مهندسی برق قدرت و راضیه کوشکی دانشجوی دوره دکترای رشته فیزیولوژی نیز برگزیدگان جایزه علمی شادروان افضلی پور بودند.
همچنین موسی محمدی به عنوان منتخب نخستین دوره جایزه کارآفرینی دانشگاه در یازدهمین دوره جایزه افضلی پور معرفی شد.
این مراسم با حضور دکتر طاهر رییس دانشگاه شهید باهنر، حجت الاسلام محمد صباحی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های کرمان، اساتید و دانشجویان و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.
این جایزه هر دوره به یک نفر برگزیده کشوری و یک نفر برگزیده استانی (عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر و علوم پزشکی کرمان) اهدا می شود.
گفتنی است، پیشنهاد تجلیل از برترین پژوهشگران ایرانی به منظور گرامیداشت یاد، خاطره، و تجلیل از بنیان گذار دانشگاه شهید باهنر کرمان، شادروان علیرضا افضلی پور و در راستای اهداف او و همسرش – مرحومه فاخره صبا- از سال ۱۳۸۰ توسط دکتر علی میرزایی، اولین رییس دانشگاه کرمان و دکتر علی مصطفوی، رییس وقت دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح و جایزه زنده یاد افضلی پور بنیان گذاشته شد.
محمدعلی طاهر، رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان، در مراسم یازدهمین دوره جایزه افضلی پور در تالار وحدت دانشگاه گفت:«این دانشگاه در اعطای جوایز، جایگاهی بی نظیر در بین دانشگاه های کشور و بعضی دانشگاه های جهان دارد.»
وی ادامه داد:«شاید بتوان گفت در این زمینه(اعطای جایزه) دانشگاهی که با همت بزرگمردی چون افضلی پور و فاخره صبا تأسیس شده، مقام آغازگری دارد و امروز یازدهمین دوره جایزه مرحوم افضلی پور، پنجمین دوره جایزه علی افضلی پور و اولین دوره جایزه فاخره صبا و اولین دوره جایزه کارآفرینی برگزار می شود.»
رییس دانشگاه ادامه داد:«کسانی که به دریافت این جوایز نفیس نائل می شوند، برگ زرینی در زندگی آنان خواهد بود و با معیارهای دقیق علمی و سخت گیری های کامل انتخاب شدند.»
وی با ارائه گزارشی از وضعیت کنونی دانشگاه تصریح کرد:«دانشگاه شهید باهنر کرمان در بین 5 دانشگاه برتر کشور جای دارد و تقویت آن در منطقه جنوب شرق کشور، افزایش سهم مشارکت دانشگاه در صنعت و رسیدن به هدف 50 درصدی اعضاء هیئت علمی مد نظر است.»
آیدین آغداشلو در مراسم یازدهمین دوره جایزه مرحوم افضلی پور که در محل تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد، طی یک سخنرانی اظهار داشت:«نخستین دلبستگی و دلدادگی من به شهر کرمان از سال 56 شروع شد، وقتی که بنا شد در اینجا پرورشگاهی به همت مرحوم همایون صنعتی زاده به موزه تبدیل شود و من به عنوان کسی که می توانست کمک و همراهی کند، به کرمان آمدم.»
این هنرمند افزود:«اولین مواجهه و دیدار من با کرمانیان در حوزه هنر صورت گرفت. حوزه ای که ماندگارتر است و تا امروز نیز ماندگار شد. برای من کرمان یک شهر در حوزه فرهنگ ایران بود و حامل روح بزرگ فرهنگ ایران! اما وقتی در اینجا ماندم، بیش تر و بیش تر آشنا شدم. کرمان برای من از حد یک عنوان تجاوز کرد، من مردم کرمان را به این شناختم که مغرور و فروتن هستند. جمع اضداد!»
آغداشلو بیان کرد:«در طول تاریخ چندصد سال گذشته نمونه‌های متعددی از موضع گرفتن به موقع کرمانی‌ها را دیدم و گاهی بهای سنگینی بابت درست فکر کردن و درست موضع گرفتن شان پرداختند.»
وی گفت:«برای من کشف کرمان، ذره ذره صورت گرفت و یک‌باره نبود. عمری می باید صرف کرد تا با علما و فضلای کرمان آشنا شد. من به شخصه نتوانسته‌ام کار عمده‌ای برای کرمان انجام دهم، جز همراهی برای راه‌اندازی موزه صنعتی که شاید مهم ترین موزه کشور، خارج از تهران باشد. سال‌ها بعد وقتی که در جریان فرهنگ کرمان بیشتر قرار گرفتم، این امتیاز نصیب من شد که مدتی به صورت معلم پروازی به همین دانشگاه باهنر می‌آمدم. کاری دشوار و دلپذیر که به خاطرِ بودن در کنار دانشجویان، استادان و جوانان دانشگاه کرمان برایم دلپذیر بود. گر چه از مسافرت با هواپیما دل خوشی نداشتم، اما با شوق به کرمان می آمدم.»
آغداشلو بیان کرد:«هنوز هم نامه‌های متعددی از دانشجویانم به من می رسد و نام‌های آنها را در نمایشگاه ها و جاهای مختلف جویا می‌شوم. به هر حال مهری در این میان مایه گرفت و آغاز شد و تا کنون ادامه دارد.»
این هنرمند در خصوص انتقال آثار نقاشی سهراب سپهری و نقش خود در این حرکت فرهنگی گفت:«زمانی که مدیر کل ارشاد وقت کرمان، قصد خریداری آثار سهراب سپهری را برای کرمان داشت کارشناسی این کار بر عهده من قرار گرفت. این از طنزهای تاریخ است که بسیاری از آثار سپهری به جای کاشان در کرمان نگه داری می شود.»
این هنرمند افزود:«مایه مباهات است اگر توانسته باشم در جزئی از فرهنگ کرمان همراهی داشته باشم.»
اغداشلو با اشاره به ظرفیت های هنری و فرهنگی استان کرمان اظهار داشت:«کرمان؛ دیار بزرگان بوده و احتیاج به یادآوری ندارد. از تاریخ گرفته تا تحقیق. این سرزمین آثار هنری و بزرگان طراز اولی به جامعه معرفی کرده است.»
این هنرمند شهیر با منحصر به فرد خواندن طرح فرش کرمان و تفاوت آن با دیگر طرح های رایج در نقاط دیگر ادامه داد:«روح ظریف و ذهن درخشان، آفاقی که کرمان در کنار همه سختی ها تحمل کرده همچنان ثمر داده است. این فکر که هنرمند در سختی می شکند و حذف می شود، به اعتبار آن چیزی که در کرمان در طول تاریخش رخ داده هیچ گاه تحقق نیافته است.»
آغداشلو تصریح کرد:«کرمان هیچ گاه پایتخت نبوده است و از مواهب مرکزیتی که توانایی تقسیم امکانات و ثروت را داشته باشد، برخوردار نبوده؛ اما چه باک که پایتخت معنا و فرهنگ این مملکت بوده است. تصور کرمان بدون فرهنگ و هنر آن تصوری ناقص است. گمان من بر این است که مردمان یک سرزمین شاید بتوانند بدون فرهنگ و هنر به زندگی خود ادامه دهند. اما این زندگی آرام آرام تبدیل به تقلیل حافظه خواهد شد و مردمی که حافظه خود را از دست می دهند چه چیزی برای آنها باقی می‌ماند؟»
این نقاش و هنرمند نامدار کشور یادآور شد:«برای همه متولیان فرهنگ و هنر کرمان، از جمله دانشگاه و متولیان و دست اندرکاران آن فرض است که کرمان هنرمند، کرمان بافرهنگ و کرمان گسترده را از نظر معنا مد نظر بگیرند.»
وی در خصوص فعالیت های فرهنگی خود در کرمان گفت:« علاوه بر راه اندازی موزه صنعتی، یکی از کارهای دیگری نیز که در کرمان انجام شد، مرمت گنبد جبلیه بود. روزی با دوست درگذشته ام(مرحوم مهندس ناظریان) از کنار گنبد جبلیه می گذشتیم. گنبدی که تکه تکه می فرسود و فرو می ریخت. من پرسیدم: آیا امکان مرمت این گنبد وجود ندارد؟ پاسخ داد: چرا وجود ندارد؟ و نتیجتاً یکی از بهترین مرمت ها در آن جا انجام گرفت و به موزه سنگ نوشته ها تبدیلش کردیم.این مرمت به معنای مرمت خشت و گل نیست بلکه زدودن فرسودگی ها و نگهداری از بنیان ها است. امروز هم که از گنبد جبلیه بازدید کردم دیدم که مفخّر در جای خود ایستاده است و قرن ها خواهد ایستاد.»
آغداشلو در پایان خاطرنشان کرد:«هیچ آرزویی ندارم جز اینکه در طول عمرم هر بار که توانایی داشته باشم خود را به کرمان برسانم، با مردمان سخی و گشاده دست آن بتوانم شهر را زیباتر، کامل تر و آبادتر ببینم و اگر کسانی از بین رفته اند مطمئن باشیم در آینده کسانی مشابه آنها پا جای پایشان خواهند گذاشت.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *