پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چرایی اختلال در وایبر چه کسی مسئول است؟

چرایی اختلال در وایبر چه کسی مسئول است؟





۲۹ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۰۱

چرایی اختلال در وایبر چه کسی مسئول است؟

شبکه پیام رسان وایبر این روزها با اختلالات زیادی روبرو شده. این اختلالات به حدی بوده که برخی شرکت های ارائه دهنده اینترنت پرسرعت با ارسال پیامک و یا ایمیل این اختلالات را مربوط به شرکت خود ندانسته اند. در پیامک یکی از این شرکت ها آمده: مشترک گرامی مدتی است برخی از نرم افزارهایی مانند وایبر با اختلالاتی مواجه شده اند که خارج از حیطه اختیارات این شرکت خارج است. کاربران این شبکه پیام رسان هم این روزها صبرشان سرآمده است. روزنامه ایران گزارش مفصلی را درباره این اختلال در وایبر منتشر کرد و به نوعی می خواهد نشان دهد مسئولان دولت تدبیر و امید نقش چندانی در این اختلالات ندارند.برخی کاربران این شبکه اما معتقدند فیلترینگ هوشمند باعث اختلالات اخیر وایبر شده است. اختلالاتی که چند ماه پیش برای اینستاگرام هم پیش آمده بود اما هیچگاه از طرف مسئولی رسمی این ماجرا تایید نشد.
« از چند روز قبل در حساب کاربری خود روی وایبر با مشکل مواجه شده‌ام. هر زمان که می‌خواهم مطلبی به دوستانم بفرستم پیغام خطا برایم ظاهر می‌شود و برای ارسال انواع مختلف پیام و برقراری تماس‌های صوتی، یا سرعت آن بسیار کم است یا اینکه سرویس مربوطه در دسترس نیست. به صورت همزمان شبکه Wi-Fi من بخوبی کار می‌کند و برای استفاده از دیگر ابزارهای اینترنتی یا گشت‌وگذار در سایت‌های مختلف مشکلی ندارم. آیا این اختلالی است که مربوط به شرکت وایبر می‌شود؟» این پیامی است که حین جست‌وجو به دنبال علت اصلی کند شدن سرعت این ابزار پیام‌رسان و بررسی احتمال بروز اختلال مشابه در نقاط مختلف جهان مشاهده شد، البته این پیام از سوی یک کاربر ایرانی روی صفحه اختصاصی شرکت وایبر ارسال شده بود. جست‌وجوهای بیشتر، تعداد زیاد این قبیل پیام‌ها که کاربران ایرانی روی صفحات وایبر در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر کردند را نشان داد و شرکت مربوطه در هیچ یک از پاسخ‌های خود مسئولیت این اختلالات را نپذیرفته و در برخی موارد هم کاربران را راهنمایی کرده که با تغییر شبکه محلی اینترنت یا به‌روزرسانی نرم‌افزار به آخرین نسخه، بتوانند مشکل خود را حل کنند.
در ادامه این بررسی‌ها مشخص شد آخرین باری که شرکت وایبر به صورت رسمی روی صفحه خود در فیس‌بوک خبر از بروز مشکل فنی و کند شدن سرعت دسترسی به سرویس‌ها را داده، مربوط به تاریخ اول آوریل 2014 یعنی حدود یک سال قبل است.
به گزارش روزنامه ایران بررسی برای یافتن علت اختلال وایبر ادامه یافت و در مطالعه سایت اینترنتی وایبر تأیید شد که هیچ خبر، بیانیه یا اعلامیه رسمی مبنی بر بروز اختلالات در سرور مرکزی و کاهش سرعت دسترسی کاربران در نقاط مختلف جهان گزارش نشده است. حتی سایت اینترنتی شرکت مربوطه هم چنین مسئله‌ای را تأیید نمی‌کند در مقابل شکایت‌ها عمدتاً از جانب کاربران ایرانی است.
این در حالی است که طی چند هفته اخیر برخی محافل داخل کشور بارها اعلام کردند پایین آمدن سرعت دسترسی به این ابزار پیام‌رسان در هفته‌های گذشته، ارتباطی به اپراتورها و مراکز ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی داخلی نداشته است و شرکت وایبر مسئول این اتفاق است.
ایرانی‌ها بزرگترین گروه مخاطبان وایبر
در فوریه 2014 شرکت ژاپنی Rakuten به صورت رسمی اعلام کرد با پرداخت 900 میلیون دلار وایبر را از آن خود کرده است. گفتنی است از زمانی که مدیریت وایبر در اختیار ژاپنی‌ها قرار گرفت، امنیت و ارتقای خدمات به مهم‌ترین اولویت آن تبدیل شد.
پیش از این دلیل عدم رمزگذاری اطلاعات کاربران، دسترسی راحت به محتوای داخلی و نبود سیستم محافظتی قوی، عنوان ناامن‌ترین ابزار پیام‌رسان اینترنتی به وایبر اختصاص یافت. اما با همه این توضیحات و وجود رقبای سرسختی چون واتس‌اپ، لاین، تانگو و…، وایبر از همان ابتدا نزد ایرانی ها بیشترین نفوذ را داشت و مرکز رتبه‌بندی اینترنتی الکسا سال گذشته ایرانی‌ها را بزرگترین گروه مخاطبان وایبر اعلام کرد و توضیح داد بیش از 11 درصد مشترکان این سرویس در سراسر جهان ایرانی هستند.
همین نفوذ باعث شد نخستین روزهای سال 94 شمسی بین سه اپراتور تلفن همراه کشور 19 میلیارد پیامک رد و بدل شود تا در مقابل 28 میلیارد پیامک ارسال شده در مدت مشابه سال قبل، بزرگترین سقوط در این زمینه به ثبت برسد. در حالی که سال‌های گذشته شبکه تلفن ثابت و همراه در ایام نوروز با بیشترین اختلال مواجه می‌شدند، طی 14 روز نخست امسال شبکه اینترنت کشور بیشترین مشکلات را پیش‌روی خود دید و بخش اعظم شکایت‌های کاربران هم به کندی سرعت برای بهره‌مندی از خدمات وایبر مربوط می‌شد و این گمانه‌زنی‌ها ایجاد شد که مدیران ذیربط با هدف جلوگیری از ضررهای بیشتر اپراتورهای موبایلی چنین اقدامی را انجام داده است.
این در حالی است که برخی مدیران ارتباطی کشور ادعا کرده‌اند که نقشی در اختلال پیش آمده در شبکه اجتماعی وایبر نداشته‌اند و در آخرین اظهار نظر وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار با رد اختلال پیش آمده در وایبر از سوی اپراتورها اعلام کرده است که اختلال وایبر شاید به دلیل تعویض تیم مدیریتی این شبکه و رفتن آنها به شبکه اجتماعی تلگرام به وجود آمده است؛ ادعایی که نمی‌توان بر آن مهر تأیید گذاشت.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

سیل‌زدگان نیازمند امدادرسانی هوایی

راه ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستا در نیکشهر سیستان‌وبلوچستان بر اثر سیل مسدود است

سیل‌زدگان نیازمند امدادرسانی هوایی

استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک پس از ۱۵ سال

ارزیابان تابستان به قلعه می‌آیند

استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک پس از ۱۵ سال

برگزاری یک نمایشگاه عکس با موضوع اقوام ایرانی در فرانسه

برگزاری یک نمایشگاه عکس با موضوع اقوام ایرانی در فرانسه

«منتقد سینما» آخرین فیلم «تارانتینو» نیست

«منتقد سینما» آخرین فیلم «تارانتینو» نیست

بیش از یک‌سوم مترجمان به دلیل هوش مصنوعی کار خود را از دست داده‌اند

نتایج یک نظرسنجی انجام‌شده توسط انجمن نویسندگان بریتانیا:

بیش از یک‌سوم مترجمان به دلیل هوش مصنوعی کار خود را از دست داده‌اند

آخر هفته به کدام گالری‌های تهران سر بزنیم؟

آخر هفته به کدام گالری‌های تهران سر بزنیم؟

بررسی نقش افراد دارای معلولیت در رفاه جامعه

بررسی نقش افراد دارای معلولیت در رفاه جامعه

جنوب ایران در اضطرار

شهرها و روستاهای جنوب سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان گرفتار سیلابند

جنوب ایران در اضطرار

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

زندگی پرشتاب و با عجله در عصر ارتباطات جایی برای هنری که با صبر و سوزن گره خورده، باقی نگذاشت

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *