پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توسعهٔ گردشگری علیه ایران هراسی

رئیس‌جمهوری در افتتاحیهٔ هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری خواستار شد

توسعهٔ گردشگری علیه ایران هراسی





توسعهٔ گردشگری علیه ایران هراسی

۲۳ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۲۵

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران با تأکید بر یک نکتهٔ مهم افتتاح شد؛ باز شدن مرزهای ایران به روی ۵۰ درصد جمعیت جهان که می‌توانند بدون دریافت ویزا و فقط با یک بلیت به ایران سفر کنند. نخستین روز نمایشگاه (۲۳بهمن‌) بازدید عمومی نداشت و ویژهٔ متخصصان و فعالان گردشگری بود، اما از امروز از ساعت ۸ تا ۱۷ غرفه‌ها برقرار هستند و به بازدید عمومی و مردمی اختصاص دارد. غرفه‌هایی که ایرانی‌ها و خارجی‌ها را در کنار هم قرار داده است نمایندگان و فعالان صنعت گردشگری ۱۲ کشور خارجی از جمله روسیه، ترکیه، مالزی، اندونزی، ونزوئلا، تایلند، ازبکستان، ویتنام، تاجیکستان، زیمبابوه، تانزانیا و سریلانکا هم تا ۲۶ بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران میزبان علاقه‌مندان هستند. علاوه‌بر رسانه‌های داخلی و خارجی ۲۰ فعال مجازی پربیننده (اینفلوئنسر) هم در این نمایشگاه حضور دارند. نمایشگاه چندان هم بی‌سروصدا نیست و گروه‌های موسیقی آئینی و سنی استان‌ها هر روز پنج اجرا خواهند داشت. گردشگری خوراک، اقامتگاه‌های بومگردی و چادرهای عشایری، کمپرها و خودروهای کلاسیک هم از دیگر ظرفیت‌های نمایشگاه هستند. از حاشیه‌های جالب افتتاحیه این بود که بالاخره پای دو لوح جهانی به ایران رسید. لوح ثبت جهانی شهر یزد به‌عنوان پایتخت کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوهای همکاری آسیایی و لوح کندوان به‌عنوان روستای برتر گردشگری همزمان با این مراسم به استاندار یزد و آذربایجان‌شرقی اعطا شد.

«سیدعزت‌الله ضرغامی»، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در آیین گشایش این نمایشگاه با بیان اینکه در طول دو سال گذشته و دولت سیزدهم ده‌ها کار ریز و درشت در حوزهٔ گردشگری انجام شده است، عنوان کرد: «شاید مهمترین و اولین کاری که در این دولت انجام شد، از سرگیری صدور روادید گردشگری (آبان‌ماه ۱۴۰۰) بود که از زمان شیوع کرونا حدود ۲۰ ماه متوقف شده بود. نگاه‌های انقباضی و محافظه‌کارانه هم اجازه نمی‌داد این روادید صادر شود، اما نظر کارشناسی ما در دولت مؤثر واقع شد و صدور روادید را از سر گرفتند.» 

به‌گفتهٔ این مسئول تصمیم تاریخی دیگر لغو یک‌طرفه روادید بود که با درایت رئیس‌جمهوری اتفاق افتاد و با تمهیدات وزارت امور خارجه از ۱۵ بهمن‌ماه با ۲۸ کشور به اجرا گذاشته شده است. او تأکید می‌کند: «با آمارهای قبلی اکنون بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشورهای جهان می‌توانند بدون دریافت روادید فقط با خرید یک بلیت به ایران سفر کنند و جاذبه‌های گردشگری کشور را ببینند. ما درهای ایران را به روی دنیا باز کرده‌ایم و به‌رغم تبلیغات منفی دشمنان این شرایط فراهم شده است، البته برای گشایش درهای ایران باید زیرساخت‌های گردشگی هم به‌صورت شایسته آماده شود.» 

رئیسی: دربارهٔ پروژهٔ ایران‌هراسی برخی کشورهای غربی، رویکردهای استعماری از اهداف پشت‌پردهٔ چنین اقداماتی است و مقابله با آن ضرورت دارد

ضرغامی دربارهٔ شرکت‌کنندگان در این جشنواره گفت: «مجموعهٔ حاضر از فعالان توانمند بخش گردشگری هستند و با وجود همهٔ مشکلات کارهای بزرگی انجام داده‌اند، اما به یک توجه کوچک نیاز دارند. همان توجه کوچک و راهبرد دولت می‌تواند بسیار مؤثر باشد و جهش‌های مورد انتظار را ایجاد کند. تعامل و همکاری باید به‌گونه‌ای باشد که با یک امکان کوچک کارهای بزرگ صورت می‌گیرد. صنعت گردشگری هم نیازمند یک نگاه و حمایت کوچک هستند. ارقامی که گردشگری توقع دارد، بسیار کوچک است و با رقم‌های بالا و نجومی که در حوزه‌های دیگر هزینه می‌شود، خیلی فرق دارد و خیلی پایین‌تر است.» به‌گفتهٔ این مسئول در حوزه‌های دیگر رقم‌های چند همتی هزینه می‌شود، اما در حوزهٔ گردشگری با رقم‌های کوچک می‌توان گشایش‌های بزرگ ایجاد کرد. از رئیس‌جمهور درخواست دارم عنایت همیشگی خود را به گردشگری بیشتر کنند. 

 

گردشگران خارجی را از ایران منصرف می‌کنند 

رئیس‌جمهور دومین سخنران این مراسم افتتاحیه بود که با دعوت وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پشت تریبون قرار گرفت. «سید ابراهیم رئیسی» در این مراسم با تأکید بر اینکه گردشگری از بخش‌های پیشران و شتاب‌دهنده به اقتصاد کشورهاست، گفت: «جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به برخورداری از تمدنی کهن، میراث فرهنگی و تمدنی گرانقدر، طبیعت چهارفصل و جاذبه‌های دیگر، ظرفیت بسیار خوبی برای توسعهٔ این بخش از اقتصاد خود دارد. امروز تعداد زیادی از مردم دنیا مایلند که برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و آثار فرهنگی و تمدنی به ایران سفر کنند، اما دشمنان با ایران‌هراسی به‌دنبال منصرف کردن آنها هستند، لذا یکی از مسئولیت‌های مهم شما مدیران و مسئولان این است که زمینهٔ حضور گردشگران در ایران را تسهیل کنید.» 

 

رئیسی یکی از گام‌های مؤثر در این زمینه را لغو روادید برای اتباع ۳۳ کشور به‌عنوان یکی از اقدامات اخیر عنوان می‌کند و می‌گوید: «اینکه برخی می‌گویند اگر قرار باشد گردشگری کشور فعال شود و باید نسبت به یکسری از اصول و مبانی تجدیدنظر کنیم، حرف نادرستی است. امروز جاذبه‌های گردشگری در ایران اسلامی به‌میزانی است که با حفظ همهٔ مبانی و اصول بسیاری از گردشگران را به خودش جذب می‌کند.»

دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد: گردشگری رکن اقتصادی و اشتغال است. ایران با فرهنگ و تمدنی غنی و جاذبه‌های بسیار پذیرای گردشگران از سراسر جهان است. گردشگری موجب ترویج همبستگی می‌شود و ایران محل زندگی اقوام مختلف بوده است

 این مسئول تسهیل و ارتقای کیفیت وسایل حمل‌ونقل و آمدوشد و محل اسکان و تغذیهٔ مناسب را نیز از مسائل مهم در بهبود وضعیت جذب گردشگران می‌داند و تأکید می‌کند: «تسهیل تردد گردشگران در کشور و در میان بخش‌های مختلف مورد علاقهٔ گردشگران بسیار مهم است و هرچه این وضعیت بهبود یابد، خود، بهترین تبلیغ برای جذب گردشگر بیشتر به کشور است. تسهیل روند اداری و نحوهٔ برخورد با گردشگران هم نکتهٔ مهم بعدی در افزایش جذب گردشگر است. توسعهٔ گردشگری می‌تواند گردشگران را با فرهنگ، تاریخ و تمدن ما بیشتر آشنا کند و تصویر نادرستی را که از ایران اسلامی در برخی رسانه‌ها ساخته شده، اصلاح کند.» 

رئیسی با بیان اینکه گردشگری می‌تواند آثار فرهنگی داشته باشد که القائات دشمن را نقش بر آب و تصویر درستی از جمهوری اسلامی ایران به جهان مخابره کند، ادامه می‌دهد: «هر فرد خارجی که به ایران بیاید و در اینجا با جذابیت‌های ایران و فرهنگ مردم آشنا شود، سفیر ایران اسلامی در دیگر نقاط دنیا خواهد شد. میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی هم باید مورد استفاده قرار بگیرد تا دچار میرایی نشوند و زنده نگه داشتن آنها در گرو آن است که خوب از آنها مراقبت شود و به شکل صحیح مورد استفاده قرار گیرند. یکی از بهترین استفاده‌ها برای میراث فرهنگی و صنایع دستی حوزهٔ گردشگری است.» 

 

رئیس‌جمهور گردشگری فرهنگی، طبیعی و سلامت را از دیگر زمینه‌ها و ظرفیت‌های عرصهٔ گردشگری عنوان کرد و گفت: «امروز ایران اسلامی در حوزهٔ پزشکی و محصولات و تجهیزات پزشکی در منطقه حرف اول را می‌زند. حدود ۹۸ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شوند و فعالیت‌های دانش‌بنیان نیز در عرصهٔ سلامت به‌خوبی گسترش یافته‌اند. ۲۷۷ مرکز درمانی در کشور داریم که آمادهٔ پذیرش گردشگران سلامت است.» او همچنین زیارت را از دیگر ظرفیت‌های گردشگری در کشور می‌داند که زمینهٔ بسیار خوبی برای جذب زائران و گردشگران کشورهای دیگر دارد. به همین دلیل ضروری است استانداران، وزرا و همهٔ مسئولان و فعالان عرصهٔ گردشگری به‌گونه‌ای عمل کنند که اصل سرمایه و سود سرمایه‌گذاران در عرصهٔ گردشگری تضمین شود. 

رئیسی با بیان اینکه برای تسهیل و بهبود کیفیت سفر هر گردشگر از مبدأ تا مقصد باید برنامه‌ریزی صورت بگیرد، ادامه می‌دهد:‌ «آنها باید از لحظه‌ای که از خانهٔ خود عازم ایران می‌شوند، تا لحظه‌ای که به خانهٔ خود باز می‌گردند از تمام لحظات سفر خود بهترین بهره را ببرند و احساس کنند که سفر پرباری داشته‌اند که زندگی آنها را تحت‌تأثیر قرار داده است.» 

 

مقابله با ایران‌هراسی 

رئیس‌جمهور همچنین در حاشیهٔ این مراسم و در دیدار با دبیرکل سازمان جهانی گردشگری به نقش مهم شناخت هرچه بیشتر سازمان جهانی گردشگری از ایران و ظرفیت‌های فرهنگی، تمدنی و جاذبه‌های گردشگری آن در معرفی این ظرفیت‌ها به کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: «دربارهٔ پروژهٔ ایران‌هراسی برخی کشورهای غربی، رویکردهای استعماری از اهداف پشت‌پردهٔ چنین اقداماتی است و مقابله با آن ضرورت دارد.»  

 

رشد پنج درصدی گردشگری در ایران 

«زوراب پولولیکاشویلی»، دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد، نیز در این مراسم حضور داشت و صحبت‌هایش را با ابراز خوشحالی از حضور دوباره در ایران آغاز کرد: «آخرین آمار سازمان گردشگری ملل متحد امیدوارکننده است. آمار گردشگری جهان به ۸۴ درصد قبل از شیوع کرونا رسیده است و گردشگری جهان در مسیر بازیابی قرار دارد.

 

 در دسامبر و اکتبر ۲۰۱۳ هم میزان گردشگران ایران پنج درصد بیشتر از زمان مشابه قبل از شیوع کرونا بوده است که جای خوشحالی دارد.» پولولیکاشویلی با اشاره به لغو روادید ایران با ۳۳ کشور این رویکرد را پیشرفتی بزرگ با هدف گشودن درهای ایران و رشد گردشگری کشور می‌داند که به ترویج و تقویت تبادلات فرهنگی و همکاری‌های اقتصادی منجر خواهد شد. این مسئول برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابستهٔ تهران را فرصتی مناسب می‌داند و تأکید می‌کند: «گردشگری رکن اقتصادی و اشتغال است. ایران با فرهنگ و تمدنی غنی و جاذبه‌های بسیار پذیرای گردشگران از سراسر جهان است. گردشگری موجب ترویج همبستگی می‌شود و ایران محل زندگی اقوام مختلف بوده است.» او همچنین به مشارکت در فعالیت‌ها و برنامه‌های پیش رو در این نمایشگاه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «قدردان مردم ایران برای صمیمیت‌شان هستم. ما با هم می‌توانیم آیندهٔ خوبی را برای گردشگری ایران رقم بزنیم.» 

 

توجه ویژه به توسعهٔ گردشگری 

«علی‌اصغر شالبافیان»، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم دیگر سخنران این مراسم افتتاحیه بود و از رشد ورود گردشگران خارجی به کشور در ۱۰ماههٔ سال جاری خبر داد. او در توضیح بیشتر می‌گوید: «امسال پنج میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۲ درصد رشد داشته است.» به‌گفتهٔ این مسئول، ۵۰ برنامهٔ تخصصی برای این دوره از نمایشگاه تدارک دیده‌ شده است و همزمان با برپایی هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، ۲۰ اینفلوئنسر به‌منظور تولید محتوا در حوزهٔ گردشگری وارد کشور شده‌اند. شالبافیان با اشاره به اهمیت گردشگری سلامت تأکید می‌کند: «در این نمایشگاه ۱۳۰۰ متر مربع فضا به حوزهٔ گردشگری اختصاص پیدا کرده و ۷۰ بیمارستان هم در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. ۱۲ کشور هم صاحب غرفه هستند و این درحالی‌است که ۱۳ هیئت خارجی از این نمایشگاه بازدید می‌کنند و ۶۸ غرفه از کشورهای مختلف نیز در این نمایشگاه حضور فعال دارند.» 

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی با بیان اینکه دولت سیزدهم به حوزهٔ گردشگری توجه ویژه دارد و در این دولت یک‌هزار و ۶۰۷ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومان در حال اجراست، عنوان می‌کند: «همزمان با برپایی نمایشگاه گردشگری تهران، ۶۰۰ بستهٔ سرمایه‌گذاری با همکاری استانداری‌ها تدوین شده است. ۱۳ طرح تحولی هم در دولت سیزدهم احصا شده که با نظارت مستقیم رئیس‌جمهوری انتخاب شده و یکی از این ۱۳ طرح، محور جذب گردشگر خارجی به کشور است. همچنین، ۵۰ پروژه بزرگ‌مقیاس در حوزهٔ گردشگری شناسایی و مشکلات آنها برطرف شده است.» 

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران قطعاً فرصتی برای برنامه‌ریزی سفرهای نوروز و حتی یک سال آینده است و می‌تواند نگاه‌ها را به برنامه‌ریزی برای افزایش سفرها جلب کند. این درحالی‌است که در حاشیهٔ نمایشگاه کارگاه‌ها و آموزش‌های رایگان هم در اختیار فعالان و علاقه‌مندان گردشگری قرار خواهد گرفت که برخی از مهمترین آنها عبارتند از «چالش‌های تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های گردشگری»، «آشنایی با کسب‌وکارهای تعاونی در حوزهٔ گردشگری»، «آسیب‌شناسی اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی ایران» و «واکاوی ظرفیت بازارهای نوظهور و لغو روادید شدهٔ ایران» و … که می‌تواند به رفع مشکلات این حوزه و ارتقای آن کمک کند. 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *