پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بازسازی ترکیه؛یکسال بعد

در حالی که چند روز به سالروز زلزله ترکیه باقی مانده، همچنان مشکلات فراوانی از جمله اسکان ادامه دارد

بازسازی ترکیه؛یکسال بعد





بازسازی ترکیه؛یکسال بعد

۱۴ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۲۸

زمین‌لرزۀ ششم فوریه ۲۰۲۳با بزرگای ۷.۸ در ترکیه و سوریه و همچنین لبنان، قبرس، عراق، اسرائیل، اردن، ایران و مصر احساس شد. پس از دومین زمین‌لرزۀ بزرگ با بزرگای ۷.۵ و مجموعا به مساحت تقریباً ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع آسیب وارد شد و ۱۴میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد. در ترکیه بیش از ۳۵ هزار ساختمان از جمله بسیاری از بناهای تاریخی تخریب شده و نزدیک به ۳۰۰ هزار ساختمان آسیب جدی دیده است. بیش از ۲ میلیون نفر پس از فاجعه دچار مشکل مسکن شدند و حداقل ۵ میلیون نفر به مناطق مختلف مهاجرت کردند. سازمان بین‌المللی کار (ILO) اعلام کرد ۶۵۸ هزار کارگر در ترکیه و ۱۷۰هزار کارگر در سوریه معیشت خود را در اثر زمین‌لرزه از دست داده‌اند.

در حالی که دولت ترکیه اعلام کرد که زنگ هشدار سطح ۴ برای منطقهٔ زلزله اعلام شده است که بالاترین وضعیت اضطراری است که درخواست کمک از سازمان‌های بین‌المللی و کشورها را در مواقع اضطراری مانند سوانح طبیعی و اپیدمی پوشش می‌دهد، سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری سطح ۳ را اعلام کرد. برای زلزله همچنین در 10 استان زلزله‌زده به مدت ۳ ماه حالت فوق‌العاده اعلام و مقرر شد در ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی هفت روز عزای عمومی و در کوزوو و همچنین مقدونیه شمالی و بنگلادش و آلبانی یک روز عزای عمومی اعلام شود. ۱۰۲ کشور به ترکیه کمک کردند، بیش از ۱۴۱هزار نفر از ۹۴ کشور در تلاش‌های جستجو و نجات شرکت داشتند. ده‌ها کشور کمک‌های اولیه، تجهیزات، تیم‌های پزشکی ارسال و پیام‌های تسلیت منتشر کردند. علاوه‌براین، مرز ارمنستان و ترکیه برای اولین بار در سی سال گذشته برای محموله‌های کمک باز شد.

 

کمیسیون تحقیقات زلزله مجلس در سال ۲۰۲۳ گزارش داد که کل هزینه خسارت مالی  زلزله در ترکیه ۱۴۸.۸ میلیارد دلار بوده است. خسارت مادی که معادل ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی ترکیه در سال ۲۰۲۳بود، تقریباً بیش از ۶ برابر خسارت مالی ناشی از زلزله گولجوک (ایزمیت، مرمره) در ۱۶اوت  ۱۹۹۹بود. بانک جهانی هزینه مستقیم زلزله برای سوریه را ۵.۱ میلیارد دلار اعلام کرد. این زمین‌لرزه‌ها که در مجموع ۱۵۳.۹ میلیارد دلار خسارت مالی در دو کشور به بار آورد، سومین زلزله‌ای بود که بیشترین خسارت مالی را در جهان به بار آورد.

اولین زمین‌لرزه در پازارجیک به‌عنوان دومین زمین‌لرزهٔ بزرگ آناتولی پس از زلزله ۱۶۶۸ آناتولی شمالی و بزرگترین زلزلهٔ ثبت‌شده در تاریخ جمهوری ترکیه از ۱۹۲۳ ثبت شد. دومین زمین‌لرزه با مرکزیت  البیستان (که 9 ساعت پس از زلزله اول رخ داد)، سومین زمین‌لرزهٔ بزرگ در بین زمین‌لرزه‌های رخ‌داده در ترکیه بود. طول گسیختگی‌های سطحی در منطقهٔ زلزله‌زده حدود ۴۰۰ کیلومتر بود و منطقه ۳ تا ۹ متر به سمت غرب تغییر مکان داد.

 

در حالی که چند روز به سالروز زلزله ترکیه به مرکزیت «قهرمان مرعش» باقی مانده، مشکلات فراوان به‌ویژه از نظر اسکان  همچنان ادامه دارد.

به کسانی که خانه‌های ۵ طبقه یا ۱۰ طبقه‌شان تخریب می‌شود چادر و کانتینر می‌دهند. البته هستند فقرا و افرادی که درخواست کانتینر کرده بودند ولی از روز زلزله در ۶ فوریه ۲۰۲۳ در چادر زندگی می‌کنند.

کشته‌ها ۵۳ هزار و ۵۳۷ نفر و مجروحان ۱۰۷ هزار ۲۱۳ نفر اعلام شدند و بیش از ۸۰۰ هزار واحد مستقل مسکونی شامل خانه‌ها و محل کسب‌وکار به  شدت آسیب دیدند.

 

یازده استان از جمله قهرمان مرعش، هاتای، آدیامان، عثمانیه، غازیانتپ، شانلی اورفا، مالاتیا، دیاربکر، آدانا، کیلیس و الازیگ،  با ۱۲۴ منطقه و ۶ هزار و ۹۲۹ محله تحت تأثیر قرار گرفتند. در عملیات پاسخ ۱۱ هزار و ۴۸۸ نیروی بین‌المللی و ۳۵ هزار و ۲۵۰ پرسنل جستجو و نجات محلی و ۱۴۲ هزار پرسنل امنیتی فعالیت کردند. کمک‌های مالی شامل کمک‌های اجاره، پرداخت‌های حمایتی، کمک برای اموال، حمایت تخلیه و حمایت از تخریب، پرداخت  شده است.

 

مناطق آسیب‌دیده شاهد ایجاد ۴۱۴ شهر کانتینری بودند که برای بیش از ۲۱۵ هزار آواره پناهگاه فراهم کردند. این سکونتگاه‌های موقت به خدمات ضروری از جمله مدارس، مساجد، زمین‌های بازی، آشپزخانه‌های سیار و مراکز حمایت روانی-اجتماعی مجهز شدند.

مرحله بازسازی با برنامه ساخت ۳۰۷ هزار واحد مستقل آغاز شد که شامل خانه مسکونی شهری، خانه‌های روستایی، مشاغل، انبارها و فروشگاه‌ها می شود. مشوق‌های بازسازی، از جمله کمک‌های بلاعوض و وام است. یک قرارداد اعتباری  بین وزارت حمل‌ونقل و زیرساخت و بانک جهانی ۵۱ میلیارد لیره (۱.۶ میلیارد دلار) به پروژه‌های زیربنایی حیاتی تزریق کرده است.

 

وزارت فرهنگ و گردشگری وظیفه مهم ارزیابی و احیای بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ دارایی فرهنگی ثبت‌شده را بر عهده گرفت و پروژه‌های مرمتی را برای ۱۷۱سایت مهم آغاز کرد و برای ۲۹ مکان دیگر نیز برنامه‌های در دست اجرا دارد. ابتکارات احیای اقتصادی از طریق تلاشی هماهنگ برای جوان‌سازی مشاغل آشکار شد. بنگاه‌های کوچک، کوچک و متوسط ​​(MSME) تا سقف ۷۵۰ هزار لیر حمایت شدند که متناسب با میزان خسارت آنها بود.  همکاری با بانک جهانی منبع حیاتی ۴۵۰ میلیون دلاری را تزریق کرد که باعث بهبود سریع مالی برای ۳۹ هزار و ۶۸۰ کسب‌وکار شد که مجموع پرداخت حمایتی ۱۲.۸ میلیارد لیره را دریافت کردند.

 

در بخش کشاورزی، در مجموع ۱۴.۱۵ میلیارد لیره برای کشاورزان تخصیص یافت. دامداران ۳۷ میلیون لیره غرامت دریافت کردند. دولت توزیع ۱۶ هزار تن خوراک، ۵ میلیون دوز واکسن رایگان بیماری تب برفکی و ۵۵ تن غذا برای حیوانات خیابانی را تسهیل کرد. در حوزه آموزش، وزارت آموزش ملی تعمیر و ساخت سازه‌های آموزشی را هماهنگ کرد و برای ۲۲ هزار و ۳۹ کلاس درس جدید با سرمایه‌گذاری بیش از ۶۲.۶ میلیارد لیره برنامه‌ریزی کرده است. این اقدامات شامل اسکان ۷۵۴ هزار و ۱۸۰ قربانی فاجعه در کلبه معلمان و مدارس هنر شبانه، توزیع ۸۰ هزار مجموعه پک آموزشی بین دانش‌آموزان و ایجاد ۸۲ خیمه و کلاس درس کانتینری برای حمایت از آموزش ویژه بود.

وزارت فرهنگ و گردشگری کتابخانه‌هایی را در سکونتگاه‌های موقت ایجاد کرد و حس عادی‌بودن را در میان این تحولات تقویت کرد. بیش از ۷۰۰ هزار نفر در ۴۵ هزار رویداد فرهنگی شرکت کردند و از ۴۵۰ هزار توزیع رایگان کتاب بهره‌مند شدند.

 

در عرصه ورزش، وزارت جوانان و ورزش ابتکارات مختلفی را برای ارائه حمایت‌های روانی اجتماعی و فعالیت‌های تفریحی برای جوانان آسیب دیده ترتیب داد.  رویدادهایی مانند  «وطن ما خانه شماست» (Yurdumuz Yuvanızdır) ۴۲۰ هزار و ۲۳۶ نفر را درگیر کردند و از طریق ۵ هزار و ۵۳۳ فعالیت بستری برای حمایت روانی ارائه کردند. اداره ارتباطات از هزار و ۸۰۰ روزنامه‌نگار بین‌المللی از ۶۴ کشور مختلف حمایت کرد و پوشش آنها از تلاش‌ها و چالش‌های جاری را تسهیل کرد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *