پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نشانی غلط دلایل کاهش معدل‌ها

وزیر آموزش و پرورش کاهش معدل دانش‌آموزان پایهٔ دوازدهم را به دولت قبل مربوط دانست

نشانی غلط دلایل کاهش معدل‌ها

گزارش اخیر این وزارتخانه اثر نابرابری بر کیفیت آموزش در استان‌های کم برخوردار را هویدا کرده بود





نشانی غلط دلایل کاهش معدل‌ها

۲۵ دی ۱۴۰۲، ۲۱:۳۳

|پیام ما| ده روز پس از انتشار بخشی از گزارش وزارت آ‌موزش‌وپرورش دربارهٔ نتایج معدل امتحانات نهایی که افت نمرات دانش‌آموزان در بازهٔ زمانی چهارساله از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ در اغلب استان‌های کشور خبر می‌داد، رئیسی عصر یکشنبه در جلسهٔ هیأت دولت وزیر آموزش‌و‌پرورش را مأمور ارائه گزارشی از وضعیت آموزشی و نمرات دانش‌آموزان کرد. پس از آن رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش روز دوشنبه در همایش ملی قدردانی از شورا‌های آموزش و پرورش ادعا کرد که وضعیت وخیم فعلی آموزش حاصل عملکرد دولت قبل است و رسانه‌ها را به سیاسی‌کاری در نادیده‌ گرفتن دستاورد‌های نظام آموزش و پرورش متهم کرد. او همچنین بدون ذکر معدل امتحانات نهایی پایه دوازدهم(دیپلم)،درباره معدل «واقعی» دانش‌آموزان در دوره متوسطه گفت: «در پایه دهم معدل دانش‌آموزان رشته تجربی ۱۵.۶۲، رشته ریاضی ۱۶.۹، علوم انسانی ۱۳.۸۴ و علوم و معارف اسلامی ۱۵.۸۴ است. در پایه دهم معدل دانش‌آموزان رشته ریاضی ۱۵، تجربی ۱۵.۶۱، علوم انسانی ۱۳.۸۸ و معارف اسلامی ۱۵.۱۶ است.» این در حالی است که گزارش مذکور را وزارت آ‌موزش‌وپرورش از نمرات امتحان نهایی منتشر کرده بود و را بر اساس آنچه در آن آمده بود، معدل نمرات امتحان نهایی دانش‌آموزان در مناطق مرزی و جنوبی نسبت به مرکز طوری وخیم بوده و میانگین آن‌ها حتی به نمرهٔ ۱۰ هم نمی‌رسید.

سه روز پیش حمیدرضا  خان‌محمدی، معاون وزیر آموزش‌وپرورش در رابطه با موضوع معدل دانش‌آموزان گفته بود: «این وضعیت بیشتر در مناطق کم‌برخوردار مشاهده شده که برای توسعه عدالت در آن مناطق برنامه‌هایی در نظر داریم و قرارگاه عدالت در آموزش پرورش برای حل مشکلات مناطق کم برخوردار راه اندازی شده و حدود هفتاد منطقه کم برخوردار شناسایی شده است.»

 

اما وزیر آموزش و پرورش در حالی از ارائه گزارش دربارهٔ نمرات «واقعی» معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم امتناع کرد که جدیدترین گزارش وزارت آموزش و پرورش درباره نتایج تحلیل امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ نشان‌‌دهندهٔ اُفت معدل دانش‌آموزان در برخی رشته‌ها از سال ۱۳۹۸ است. به‌طور مثال میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸ در رشتهٔ علوم تجربی، ۱۳.۷۷ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۱.۲۳ رسیده است. در رشتهٔ علوم ریاضی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۳.۲۸ و در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۷۹ رسیده است. همچنین در رشتهٔ علوم انسانی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸ معادل ۱۰.۷۶ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۸.۷۵ رسیده و در رشته علوم و معارف اسلامی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸ برابر ۱۲.۸۸ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵۶ رسید.

 

آنطور که در این گزارش آمده بود ۱۷ استان از جمله استان‌های جنوب‌غربی و جنوب‌شرقی و استان‌های مرزی شمال‌غربی و شرقی شامل گیلان و اردبیل و خراسان شمالی و گلستان در میانگین نمرهٔ امتحان نهایی به ۱۰ هم نرسیده‌ بودند.

 

تغییر رویکرد عامل افت نمرات امتحان نهایی

بازتاب رسانه‌ای این گزارش و نگرانی فعالان حوزه آموزش از افزایش فقر آموزشی بود که سه روز پیش حمیدرضا خان‌محمدی، معاون وزیر اموزش‌وپرورش از در همایش توسعه عدالت آموزشی و تربیتی گفت: «با تحول در امتحانات نهایی یک افت چشمگیر در معدل‌ها مشاهده کردیم که این اقدام امتحان محوری شدن برای افزایش عدالت صورت گرفته است.» او همچنین با اشاره به این افت چشمگیر معدل در مناطق کم برخوردار، اضافه کرد: «برای توسعه عدالت در آن مناطق برنامه‌هایی در نظر داریم و قرارگاه عدالت در آموزش پرورش برای حل مشکلات مناطق کم برخوردار راه اندازی و حدود هفتاد منطقه کم برخوردار شناسایی شده است.»

وزیر آموزش‌و‌پرورش:حتماً در امتحانات نهایی کاهش نمره خواهیم داشت و نمی‌خواهیم با مردم دو‌ رو باشیم در حالی که می‌توانستیم به جای معدل کتبی دیپلم، معدل کل را منتشر کنیم اما معدل کتبی دیپلم برای راهیابی به دانشگاه تأثیر دارد

با این وجود  وزیر آموزش و پرورش در همایش دیروز، علت افت میانگین معدل دانش‌آموزان را مربوط به عملکرد دولت قبل دانست و گفت‌:‌«برخی به جای آنکه امید را ببینند، اعلام کردند، میانگین معدل رشته علوم انسانی 8.75 است. آیا این معدل حاصل عملکرد دولت دو ساله است؟ این معدل پایه دوازدهم است و شفاف به مردم گفتیم این وضعیت آموزش کشور در دولتی است که آن را تحویل گرفتیم.»

پیش از این رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش هم  دربارهٔ آمار افت معدل دانش‌آموزان در امتحانات خرداد ۱۴۰۲ که اخیرا آمار آن منتشر شده اظهار کرده بود که قیاس آزمون خرداد ۱۴۰۲ با آزمون سال‌های قبل «مع الفارق» است. چراکه این آزمون‌ها با یکدیگر هم‌وزن نبودند و در آزمون خرداد ۱۴۰۲ هدف اصلی آموزش و پرورش تغییر رویکرد بود. در اجرا و تصحیح نیز برای اینکه کوچک‌ترین خطایی انجام نگیرد، دو بار تصحیح الکترونیکی رقم خورد که برای استانداردسازی کامل این اقدام انجام شده است. او همچنین دلایل اُفت نمرات امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ را به‌گردن دانش‌آموزان انداخته بود و راهبرد مطالعهٔ آنها را غلط دانسته بود، اما کارشناسان فعال حوزه آموزش موضوع را جدی‌تر از تقصیر دانش‌آموزان تلقی کردند. همچنین «مسعود کبیری»، دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش پیش از این دربارهٔ نحوه نمره‌گذاری امسال امتحانات نهایی و تغییرات آن نسبت به گذشته به «پیام ما» گفته بود: «نمره‌دهی امسال دقیق‌تر بود. به این معنا که قبلاً نادقیق بوده است. به بیان دیگر قبلاً بیشتر دانش‌آموزان با خطای مصحح ممکن بود نمره‌ای بگیرند اما امسال با تغییر دادن نحوهٔ نمره‌دهی طبیعی است که نمرات واقعی‌تر شده و کاهش پیدا کند.»

 

از سال آینده امتحان نهایی در سایر پایه‌ها هم برگزار می‌شود

صحرایی همچنین از برگزاری امتحانات نهایی از خرداد ۱۴۰۳ در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم خبر داد و گفت: «خرداد سال آینده علاوه بر پایه دوازدهم در پایه‌های دهم و یازدهم امتحانات نهایی برگزار می‌شود.» او در ادامه بدون ذکر معدل واقعی پایه دوازدهم درباره وضعیت «واقعی» معدل دانش‌آموزان کشور گفت: «در دوره ابتدایی، ارزشیابی توصیفی است و معدل نداریم، در دوره متوسطه اول معدل پایه هفتم ۱۶.۹۴، پایه هشتم ۱۶.۸۵ و پایه نهم ۱۶.۸۹ است. در پایه دهم معدل دانش‌آموزان رشته تجربی ۱۵.۶۲، رشته ریاضی ۱۶.۹، علوم انسانی ۱۳.۸۴ و علوم و معارف اسلامی ۱۵.۸۴ است. در پایه دهم معدل دانش‌آموزان رشته ریاضی ۱۵، تجربی ۱۵.۶۱، علوم انسانی ۱۳.۸۸ و معارف اسلامی ۱۵.۱۶ است، این موارد که معدل کل است، نمرات واقعی دانش‌آموزان کشور است و ماجرای معدل کتبی دیپلم تفاوت‌هایی دارد.»

 

یک احتمال با دو رویکرد

صحرایی با اعلام این خبر که از خرداد ۱۴۰۳ امتحان نهایی در پایه‌های دهم و یازدهم هم برگزار می‌شود، گفت:‌ «حتماً در امتحانات نهایی کاهش نمره خواهیم داشت و نمی‌خواهیم با مردم دو رو باشیم در حالی که می‌توانستیم به جای معدل کتبی دیپلم، معدل کل را منتشر کنیم اما معدل کتبی دیپلم برای راهیابی به دانشگاه تأثیر دارد.»

او ادامه داد: «چرا افرادی که نسبت به معدل پایه دوازدهم که ضریب ۴۰ درصدی قطعی در کنکور دارد، دغدغه‌مند هستند وقتی فقط کنکور به تنهایی سهم داشت و میانگین دروس تخصصی داوطلبان کنکور در رشته ریاضی فیزیک کمتر از ۱۰ درصد بود، حساس نبودند؟ هم‌اکنون معدل ۱۱.۵ از ۲۰ یعنی ۵۷.۷ از ۱۰۰ درصد و تأثیر مستقیم در راهیابی به دانشگاه.»

 

این سخنان در حالی به میان آمده است که پیش از این «پیام ما» در گزارشی با اشاره به هشدار اقتصاددانان دربارهٔ افزایش نرخ فقر و جمعیت فقرا در دههٔ ۱۳۹۰، درباره گزارش وزارت آموزش‌و‌پرورش از معدل امتحان نهایی خردادماه سال جاری به تحلیل جامعه‌شناسان و اقتصاددانان از احتمال افزایش فقر آموزشی نوشته بود. «رضا امیدی»، جامعه‌شناس درباره افت معدل دانش‌آموزان در استان‌های مرزی و جنوبی کشور به همپوشانی آن با نقشۀ فقر کشور اشاره کرده بود و در تحلیلی آورده بود: «تقریباً در دهۀ اخیر معدل امتحانات نهایی در محدودۀ ۱۱.۵ تا ۱۲.۵ بوده است و در رشته‌های تجربی و ریاضی کمی بالاتر و در رشته‌های علوم انسانی و معارف کمی پایین‌تر، روند افت کیفیت آموزش عمومی را نشان می‌دهد.»

 

احمد میدری، اقتصاددان هم در این باره به «پیام ما» گفته بود: «استان‌های حاشیه‌ای کشور در وضعیت وخیم‌تری نسبت به استان‌های مرکزی کشور قرار دارند. البته در هر منطقه و استان‌ تفاوت‌های زیادی نسبت به‌هم وجود دارد که از این زاویه باید مورد توجه سیاست‌گذاران قرار بگیرد.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

جنگل‌ها در تب

«پیام‌ما» از کنفرانس صیانت از منابع‌ طبیعی و محیط زیست گزارش می‌دهد

جنگل‌ها در تب

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *