پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نفی دوبارهٔ سناریوی ابردزدی

بخشی از دولتی‌ها بر تغییراقلیم به‌عنوان عامل کم‌بارشی تأکید می‌کنند

نفی دوبارهٔ سناریوی ابردزدی

هنوز مشخص نیست در برنامهٔ هفتم توسعه چه پیش‌بینی‌هایی برای برنامهٔ مدیریت تغییراقلیم شده است





نفی دوبارهٔ سناریوی ابردزدی

۱۶ دی ۱۴۰۲، ۲۰:۳۲

|پیام ما| چندروز پس از آنکه برخی چهره‌های سیاسی اظهارنظرهایی دربارهٔ «جنگ اقلیمی» و «دزدیدن ابرهای باران‌زا» مطرح کردند، حالا برخی چهره‌های دیگر دولت از تغییراقلیم و تأثیر آن بر میزان بارش‌ها در کشور می‌گویند. هفتهٔ گذشته «اولین سمینار علمی با موضوع نقش مداخلات منطقه‌ای احتمالی در تغییرات بارندگی کشور» توسط پژوهشکدهٔ محیط زیست و توسعهٔ پایدار و به‌دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد. سمیناری که علت برگزاری آن «حساسیت افکار عمومی» عنوان شده بود. یک هفته پس از این سمینار و پس از رئیس سازمان هواشناسی، رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم، حالا سخنگوی صنعت آب هم کم‌بارشی در کشور را مرتبط با تغییراقلیم عنوان می‌کند.

«فیروز قاسم‌زاده»، سخنگوی صنعت آب کشور روز شنبه به ایسنا گفت دلیل تداوم کم‌بارشی‌ها در پاییز و زمستان سال جاری، تغییراقلیم است: «تغییراقلیم باعث ناهنجاری جدی در سامانه‌های بارشی شده است و نتیجهٔ آن در سال جاری برای ایران خشکسالی بوده است و ایران برای چهارمین سال پیاپی خشکسالی را تجربه می‌کند.» 

 

او همچنین گفت که ایران به‌طور متوسط در هر دهه حدود ۰.۵ درجه سانتی‌گراد گرمتر می‌شود: «این گرمایش، روی میزان بارندگی‌ها و طبیعتاً روی منابع آبی تجدیدپذیر در اختیار تأثیرات منفی می‌گذارد. این شرایط، اجرای دقیق برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی و مدیریت مصرف آب را ضروری می‌سازد.» 

 

البته پیش از قاسم‌زاده، «داریوش گلعلیزاده»، رئیس مرکز ملی هوا و تغییراقلیم، نیز اظهارات مشابهی دراین‌باره داشت: «علت اصلی پیامدهای تغییراقلیم آن است که ما آن را در نظر نمی‌گیریم و درنتیجه فرضیهٔ مداخلات سایر کشورها مطرح می‌شود. اطلاعاتی که امروز مطرح شد، نشان داد این کم‌بارشی سال‌های اخیر در سایر کشورهای منطقه نیز وجود داشته، اما نیاز به بررسی بیشتر است.»

او این اظهارات را در سمینار هفتهٔ گذشته با موضوع نقش مداخلات منطقه‌ای احتمالی در تغییرات بارندگی کشور بیان کرده بود. سمیناری که اخبار بیشتری از آن منتشر نشد، اما به‌نظر می‌رسد با توجه به گفته‌های گلعلیزاده، افرادی در جلسه حاضر بوده‌اند که احتمالاً طرفدار نظریهٔ دستکاری اقلیمی و ابردزدی بوده‌اند. چراکه او در بخشی از صحبت‌هایش گفته است: «جلسه با حضور نمایندگان همهٔ دستگاه‌های مسئول و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها برای بررسی و واکاوی استفاده از فناوری‌های نوین برگزار و خوشبختانه مباحث بسیار خوبی مطرح شد و نظرات مخالف و موافق را شنیدیم.» و ادامه داده بود: «وضعیت موجود به‌دلیل پراکندگی اقدامات و شکل نگرفتن همکاری بین دستگاه در گذشته باعث شده است جامعه دچار تشویش شود و اطلاعات درستی به مردم منتقل نشود.» 

 

کمی پیش از این سمینار، تصاویر کوه‌های پوشیده از برف ترکیه در مقایسه با کوه‌های خشک داخل مرز ایران در شبکه‌های اجتماعی درحال دست‌به‌دست شدن بود. برخی این گمانه‌زنی را مطرح کرده بودند که چنین اختلافی بین دو نقطهٔ جغرافیایی نزدیک ممکن است به‌دلیل عواملی همچون دستکاری‌های انسان باشد. بااین‌حال جمعی از متخصصان اقلیم با تشریح شرایط جغرافیایی و اقلیم ایران، این پدیده را طبیعی خواندند و در شبکه‌های اجتماعی به تبیین دلایل آن پرداختند. 

 

از سوی دیگر «سحر تاجبخش»، رئیس سازمان هواشناسی، نیز هفتهٔ گذشته موضوع «جنگ اقلیمی» را فاقد مستندات علمی خوانده بود و او نیز کم‌بارشی در ایران را مرتبط با تغییراقلیم خوانده بود. بااین‌حال «سمیه رفیعی»، رئیس فراکسیون محیط‌ زیست مجلس شورای اسلامی بار دیگر بر این موضع پافشاری کرده بود که «جنگ اقلیمی دور از ذهن نیست.» البته او اضافه کرده بود که اظهارنظر قطعی دربارهٔ پدیده‌های اقلیمی نیازمند اطلاعات دقیق است. 

 

مهرماه امسال دولت اعلام کرده بود که برنامهٔ مدیریت تغییراقلیم را در برنامهٔ هفتم توسعه می‌گنجاند، اما هنوز مشخص نیست که برای این برنامه چه جزئیات و بودجه‌ای پیش‌بینی شده است و آیا مفاد آن به تصویب خواهد رسید یا خیر. باجوداین، به‌نظر می‌رسد ایران با ترک اجلاس اقلیمی دوبی (کاپ ۲۸) یکی از مهمترین ظرفیت‌ها برای اجرای برنامه‌هایی دربارهٔ مدیریت تغییراقلیم را از دست داده است. حالا کار برای مدیریت پدیدهٔ تغییراقلیم بسیار دشوار شده است؛ پدیده‌ای که مدیران دولتی مرتبط، تأثیر آن بر بارش و منابع آب ایران را بسیار زیاد می‌دانند. 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *