پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چالش‌ها و دستاورد‌های کاپ ۲۸

چالش‌ها و دستاورد‌های کاپ ۲۸





چالش‌ها و دستاورد‌های کاپ ۲۸

۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۲۱:۴۰

در کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد -کاپ ۲۸ در امارات- بیش از ۸۵ میلیارد دلار در تعهدات مالی جدید گنجانده شد. ALT-RRA که بزرگترین سرمایه‌گذار خصوصی کاتالیزوری جهان است راه‌اندازه شده که صد درصد بر روی راه‌حل‌های تغییراقلیم متمرکز است. یک هدف جهانی سه برابر کردن انرژی‌های تجدیدپذیر و دو برابر شدن بهره‌وری انرژی است که در کاپ ۲۸ مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گرفت. اجلاس اقلیمی برای اولین‌بار به میزبانی کشوری برگزار شد که عضو سازمان کشورهای صادرکنندهٔ نفت است. ریاست این کنفرانس سلطان الجابر، مدیر‌عامل شرکت نفت ابوظبی، برعهده داشت که باعث طرح انتقاداتی در مورد «سبزشویی» و تضاد منافع شد. COP28 در بحبوحهٔ جنگ در اوکراین و درگیری اسرائیل و حماس برگزار  شد که اثر آن بر اتحادهای بین‌المللی مشخص بود.

 

توافقنامهٔ پاریس یک ارزیابی دوره‌ای از اقدام جهانی اقلیمی را الزامی می‌کند که به آن «استاکنت جهانی» (GST) می‌گویند. این فرآیند پنج‌ساله شامل دانشمندان، بازیگران نهادی و بخش خصوصی  بود که  هدف اصلی آن تسهیل ارزیابی پیشرفت مداوم و فشار برای تعهدات قوی‌تر است.  استکانت جهانی که در دوبی به تصویب رسید بر سه حوزهٔ کلیدی متمرکز است‌: کاهش «گازهای گلخانه‌ای»، سازگاری و تأمین مالی اقلیمی. ازآنجاکه مشارکت‌های تعیین‌شدهٔ ملی (NDCs) به‌روز‌شده در کاپ ۲۶ گلاسکو نتوانست جامعهٔ جهانی را در مسیر رسیدن به اهداف دمایی خود قرار دهد، نتایج ارزیابی کمیته‌های ملی عضو و اهداف و اقداماتی که کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام داده و می‌دهند، بررسی شد‌. آنها امکان ارزیابی و مقایسهٔ تلاش‌های هر کشور برای کاهش انتشار کربن را فراهم می‌کنند و ارزیابی می‌کنند که آیا اقدامات جهانی و ملی با اهداف توافقنامهٔ اقلیمی  پاریس ۲۰۱۵ همسو است یا خیر. پس از تکمیل GST، کشورها دو سال فرصت خواهند داشت تا فعالیت‌های کمیته‌های ملی خود را بازنگری کنند.

 

کاپ ۲۷ در شرم‌الشیخ مصر با جمع‌بندی نیاز به تقویت «انرژی کم‌انتشار» به پایان رسید و کاری برای تعریف آیندهٔ سوخت‌های فسیلی انجام نداد. بااین‌حال، در اوایل سال جاری، رهبران G7 هدف خود را عمدتاً تکیه بر انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۵ اعلام کردند. آنها متعهد شدند که تلاش‌ها را برای حذف تدریجی تولید زغال‌سنگ تشدید کنند.  

با حمایت قوی اتحادیهٔ اروپا، سه برابر کردن ظرفیت انرژی تجدیدپذیر به ۱۱ تراوات ساعت و دو برابر کردن بهبود بهره‌وری انرژی تا سال ۲۰۳۰ از اهداف مهم کاپ ۲۸ بود. بیانیهٔ نایروبی، که در پایان اجلاس آب‌وهوای آفریقا در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ تصویب شد، به این معنی است که رهبران آفریقا هدف دارند تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰۰ گیگاوات ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر برای آفریقا دست یابند.

توافقنامهٔ اقلیمی ۲۰۱۵ پاریس بیان می‌کند که این توافق براساس مسئولیت‌های مشترک اما متمایز و توانایی‌های مربوطهٔ بین کشورها اجرا می شود. از نظر کشورهای درحال‌توسعه، این بدان معناست که همهٔ شرکت‌کنندگان COP باید اقداماتی را برای مقابله با بحران اقلیمی انجام دهند، اما تولیدکنندگان سنتی گازهای گلخانه‌ای مسئولیت و توانایی بیشتری برای حمایت از کشورهای درحال‌توسعه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود دارند.

 

این موضوع، در هستهٔ حاکمیت جهانی اقلیمی قرار دارد و به‌طور مشخص به تعهدی مربوط می‌شود که در سال ۲۰۰۹ توسط کشورهای ثروتمند مبنی‌بر ارائهٔ صد میلیارد دلار حمایت مالی اقلیمی به کشورهای درحال‌توسعه داده شد.

در سال ۲۰۲۱، کشورهای توسعه‌یافته ۸۹.۶ میلیارد دلار را به کشورهای درحال‌توسعهٔ تأمین مالی کردند که حدود ۶۸ درصد آن از طریق وام‌های امتیازی تخصیص یافت. اگرچه این مقدار برای کاهش ریسک کافی است، اما ممکن است بدهی کشورهای درحال‌توسعه را بدتر کند. از کشورهای ثروتمند نه‌تنها خواسته می‌شود تا نهایتاً شکاف تعهد صد میلیارد دلاری سالانه از سال ۲۰۰۹ را پر کنند، بلکه باید مذاکراتی را در مورد هدف مالی سالانهٔ جدید اقلیمی برای جایگزینی (و افزایش) صد میلیارد دلاری آغاز کنند.

 

یکی دیگر از موفقیت‌های COP28، پذیرش هدف جهانی سازگاری است، که چارچوبی بین‌المللی در مورد سازگاری، تعیین اهداف و شاخص‌ها برای نظارت و تعیین کمیت پیشرفت ارائه می‌دهد. بحث در مورد سازگاری با موانعی در مورد موضوع تأمین مالی و اندازه‌گیری مواجه شده است. اندازه‌گیری انتشار یک‌سوی ماجراست، و سوی دیگر ارزیابی سرمایهٔ طبیعی یک اکوسیستم خاص یا سطح انعطاف‌پذیری در برابر شوک‌های اقلیمی یک جامعه است. سطح انعطاف‌پذیری پیرامون چارچوب سازگاری جدید مدت‌ها مورد بحث بوده است. 

  

کشورهای در‌حال‌توسعه مایل‌اند اهداف مطلق مشخص‌تری ایجاد کنند (مثلاً هند خواستار هدفی برای کاهش مرگ‌ومیر ناشی از حوادث شدید و رساندن سوانح مرتبط با اقلیم به صفر است) به‌طوری‌که سطوح مختلف مواجهه یک کشور با اقلیم را با نگاه به سطح تغییر و در دسترس بودن منابع مالی داخلی آن مشخص کند. حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی و اهداف جهانی در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی مهمترین دستاورد کاپ ۲۸ است. طرف‌ها در مورد حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی به توافق رسیدند‌. اتحادیهٔ اروپا در نوامبر ۲۰۲۳ متعهد شد از اهداف جهانی جدید در زمینهٔ انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی با تعهدات مالی واقعی حمایت کنند. کربن‌زدایی در بخش کشاورزی که تاکنون مورد غفلت بوده است، یکی دیگر از اقدامات کشورها خواهد بود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نیلوفر

سلام. ممنون از پوشش دادن اخبار این حوزه. متن خیلی غیرروان هست و انگار ترجمعه بدون ویراستاری از یک متن انگلیسی است. لطفا موارد این چنینی را بعد از ترجمعه بازخوانی بفرمایید تا قابل فهم شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *