پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چراغ‌های نجات‌بخش

«پیام ما» از تلفات باکلان‌ها و راه‌های پیشگیری از آن گزارش می‌دهد

چراغ‌های نجات‌بخش

نصب لامپ‌های ال.ای.دی روی تور تلفات را ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد





چراغ‌های نجات‌بخش

۲۴ آذر ۱۴۰۲، ۲۲:۰۰

گروهی از «باکلان‌ها» وقتی برای صید ماهی به آب زدند در تورهای صیادی گیر افتادند. دست و پا زدن فایده‌ای نداشت، پاهایشان از تور جدا نمی‌شد. صیادان چند روز بعد تور را که بالا کشیدند مثل هر بار جنازه‌های سیاه چسبیده به تور را دیدند، باکلان‌ها را از تور جدا و در ساحل رهایشان کردند، ماهی‌ها را هم با خود بردند.

 

دو کلمه «مرگ» و «باکلان» را کنار هم در صفحه اصلی گوگل تایپ کنیم و دکمه اینتر را فشار دهیم، صفحات متعددی باز می شوند، برخی با تصاویری از لاشه‌های تلف شده در ساحل و برخی فقط به مجموعه‌ای از اظهارنظرها از کارشناسان و مسئولان. البته دلیل این مرگ از نظر همه یکی است، گرفتار شدن این پرنده سیاه در تورهای صیادی!

 

این روزها بار دیگر تصاویری از باکلان های تلف شده در سواحل گیلان خبرساز شد. هر ساله فصل صید که می رسد،  باکلان ها هم مثل ماهی ها  در تورها گرفتار شده و یک یا دو تیتر را در رسانه ها به خود اختصاص می دهند. ۲۱ فروردین سال گذشته خبری با تیتر «‌گرفتار شدن در تور صیادان علت مرگ باکلان‌ها در سواحل چابکسر» منتشر شد. «حسین علی‌نژاد»، رئیس اداره نظارت بر حیات وحش گیلان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها عدد باکلان‌های تلف شده را ۲۸ فرد اعلام کرد و گفت: «بر اساس شواهد موجود، گرفتار شدن در تور صیادان و خفگی علت مرگ است.» صبح روز ۱۶ آذر‌ماه همین سال اهالی لنگرود در سواحل چاف لاشه ۱۳۸ فرد باکلان دیگر را مشاهده کردند، این بار هم «حسین جهش»، رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود، علت را خفگی به واسطه گیر افتادن در تورهای صیادی عنوان کرد. البته او به جریمه ۳۰۰ هزار تومانی برای کشتن هر باکلان اشاره کرد و گفت که این جریمه بازدارنده نیست. همینجور که تاریخ‌ها را عقب بکشیم، سال ۱۴۰۰، ۱۳۹۹،  ۱۳۹۸ و… باز به باکلان‌های مرده برمی‌خوریم، باکلان‌های رها شده در ساحل.

 

خفگی جان باکلان ها را گرفت

«خفگی در تور صیادان علت عمده مرگ باکلان‌ها در گیلان است» این بخشی از سخنان «‌تورج صادقی»، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌و‌گو با «ایرنا» عصر پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ است. او گفت: « بر اساس اعلام نظر کارشناسی، علت مرگ تعدادی باکلان (نوعی پرنده دریایی ) در ساحل جفرود شهرستان خمام، خفگی در تور ماهیگیران عنوان شده است.»

به گفته این مقام مسئول بررسی همه جوانب در خصوص موضوع یاد شده از جمله بیماری، در دست انجام است؛ نتایج بررسی بیماری پس از بررسی دامپزشکی اعلام می شود. او افزود: با توجه به سبک زندگی و نوع تغذیه این گونه پرندگان، هر ساله با آغاز فصل صید در دریای کاسپین و وجود دام‌های صیادان در دریا شاهد خفه شدن تعدادی از این گونه پرندگان در تورهای ماهیگیری هستیم.

 

قربانیان از جمعیت نابالغ ها

«ماهان مهرو»، کارشناس و فعال محیط زیست در استان گیلان هم با تأیید گفته‌های معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان، می‌گوید: «باکلان‌ها پرنده‌های ماهیگیری هستند که زمان ورود به آب گروهی از آنها در تورهای صیادی مجاز و غیرمجاز گرفتار می‌شوند.»

 

از نظر مهرو هر ساله به شکل تخمینی حدود ۱۰۰۰ باکلان در این تورها تلف می‌شوند و جمعیت تلف شده در هر تور هم بین ۵۰ تا ۱۰۰ فرد است. او می‌افزاید: «خوشبختانه جمعیت بالایی از باکلان‌ها را داریم که همین موضوع باعث شده به لحاظ حفاظتی مشکلی نداشته باشند. از سوی دیگر راهکاری هم برای این مشکل نداریم که بتوانیم آن را به کار بندیم و از تلف شدن باکلان‌ها جلوگیری کنیم.»

ایمان ابراهیمی کارشناس حوزه پرندگان می گوید: «تصاویر نشان می‌دهند که جمعیت تلف شده افراد نابالغ زیر یک سال هستند که در همان منطقه به دنیا آمده و به واسطه بی‌تجربگی تلف شده‌اند.»

او در این باره که آیا راه حلی برای کاهش این تلفات وجود دارد، از نصب لامپ هال ال.ای. دی به عنوان گزینه‌ای نام می‌برد که در ایران می‌توانند از آن استفاده کنند. ابراهیمی می‌گوید: «نصب چراغ روی تور می‌تواند تلفات را بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش دهد.»

به گفته ابراهیمی شناخته‌شده‌ترین نقطه داغ زادآوری باکلان در ایران حدفاصل انزلی تا آستارا است و بخشی از جمعیت باکلان‌هایی که می بینیم آنجا به دنیا می‌آیند.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *