پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بلاتکلیفی سد باطلهٔ معدن مهراصل

بلاتکلیفی سد باطلهٔ معدن مهراصل





بلاتکلیفی سد باطلهٔ معدن مهراصل

۲۱ آذر ۱۴۰۲، ۲۰:۲۵

معدن مس مهر اصل در شمال‌غربی شهرستان اهر فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ با حفاری در کوه‌های اطراف روستای انجرد آغاز کرد. طی این حفاری‌ها به اکتشافات مهمی‌ دست یافت که منجر به گسترش و پیاده‌سازی تجهیزات برای استخراج مس از این مجموعهٔ معدنی شد.

طی این بهره‌برداری‌ها و تولید کنسانترهٔ مس با استفاده از روش فلوتاسیون نیاز به احداث سد باطله بود که دو سد باطله با ظرفیت‌های ۱۳۰ هزار و ۹۰۰ هزار مترمکعب در پایین‌دست کارخانه برای ادامهٔ فعالیت معدنی احداث شد.

 

اما طولی نکشید که در سال‌های اخیر این معدن در سرتیتر رسانه‌های محلی با عنوان «معدن و کارخانهٔ کنسانتره مس انجرد با حکم قضایی به‌دلیل خطرناک بودن پساب‌ها با شکایت سازمان حفاظت محیط زیست در آستانهٔ تعطیلی قرار گرفت». همچنین، طی فعالیت‌های این معدن، شورای روستای زندآباد (روستای پایین‌دست معدن) نیز با صدور بیانیه‌ای تحت‌عنوان «ظلم معدن مس مهر اصل (انجرد) به تمامی‌ساکنان منطقه» اعلام کرد: «به‌دلیل رانش زمین، مواد شیمیایی و اسیدی سد باطلهٔ معدن انجرد به رودخانهٔ زندآباد سرازیر شده و از روستاهای ابللو، ابریق، آذغان و… عبور کرده و به رودخانهٔ اهرچایی راه یافته است؛ این رودخانه تا مشگین‌شهر امتداد دارد.»

 

به‌دنبال این خبر «حسن عباس‌نژاد»، رئیس وقت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «مس انجرد باید با ارائهٔ برنامهٔ مدیریت ریسک سد باطلهٔ فعلی، برنامهٔ عملیاتی برای سد جدید ارائه کند. همچنین، با توجه به لایهٔ رانشی در سمت دیوارهٔ شرقی سد، این شرکت موظف شد برنامهٔ مدیریت ریسک سد را ارائه و عملیاتی کند.» «خدابخش»، فرماندار وقت شهرستان اهر، در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ تأکید کرد تکمیل ظرفیت سد باطلهٔ فعلی معدن مس مهر اصل کمتر از سه ماه است و ضرورت دارد مسئولان معدن در ساخت سد باطلهٔ جدید تسریع کنند.

 

اما از زمان گفته‌های مسئولین حدود سه سال گذشته است و فعالیت معدنی مس مهر اصل همچنان ادامه دارد و تنها مکانیابی احداث سد باطلهٔ جدید روی میز مسئولین مجتمع معدنی مس مهر اصل و قول مدیران برای احداث در اراضی ملی است و هنوز برای احداث آن اقدامی‌ صورت نگرفته است. حال این سؤال پیش می‌آید که سد باطله‌ای که به گفتهٔ مسئولان شهرستان از طول عمر مفیدش سه ماه مانده بود، چطور الان سه سال است که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ این درحالی‌است که حتی اگر از پیشرفته‌ترین تجهیزات در روش فلوتاسیون و مرحلهٔ آبگیری از مواد باطله استفاده می‌شد و آب حاصله به چرخهٔ تولید کنسانتره برگشت داده می‌شد، بازهم تا بدین روز این سد پر شده بود و بایست سد جدیدی را احداث کرده و به بهره‌برداری رسانده بودند.

اما شواهد و گفتهٔ مدیران معدن، افزایش ارتفاع تاج سد باطلهٔ فعلی باعث افزایش طول عمر آن شده و این کار تا احداث سد باطلهٔ جدید جوابگوی معدن خواهد بود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *