پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انرژی و محیط‌زیست محور همکاری تهران و دوحه

نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و قطر به کار خود پایان داد

انرژی و محیط‌زیست محور همکاری تهران و دوحه

در این سند بر همکاری‌ در بخش‌های آب‌وفاضلاب، برق و نفت و گاز و محیط زیست تأکید شده است





انرژی و محیط‌زیست محور همکاری تهران و دوحه

۲۱ آذر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۴

|پیام ما| سند همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر هم‌زمان با مراسم اختتامیهٔ نهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر به امضای «علی‌اکبر محرابیان»، وزیر نیرو و «شیخ محمد بن حمد بن قاسم العبدالله آل ثانی» وزیر صنعت و تجارت قطر رسید. در این سند بر همکاری‌ در حوزهٔ انرژی (آب‌وفاضلاب، برق و نفت و گاز و محیط زیست) و اهمیت همکاری دو کشور برای تبادل تجارب و دانش فنی و برگزاری رویداد‌ها اعم از نمایشگاه، دوره‌های آموزشی تخصصی در زمینهٔ فناوری‌های آب و آبفا، انرژی خورشیدی و تجدید‌پذیر، بازدید متقابل بخش‌های خصوصی در زمینهٔ ظرفیت‌های مشاوره، پیمانکاری و صنایع، تولید تجهیزات مرتبط با صنعت برق دو کشور و آمادگی سازمان‌های محیط زیست دو کشور برای گسترش روابط و اجرای اسناد امضاشده تأکید شد. در این سند همچنین بر همکاری‌های تجاری و صنعتی (شامل تعاملات بانکی، بیمه، گمرک، صندوق توسعهٔ ملی، خدمات فنی و مهندسی، بازرگانی، صنایع و معادن، مناطق آزاد، سرمایه‌گذاری، صندوق ضمانت و استاندارد) تأکید شده است. همکاری در زمینه‌های راه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشاورزی، قضایی، حقوقی و کار و مرزی از محور‌های این همکاری به‌شمار می‌آید.

نهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر پس از سه روز برگزاری با کسب دستاوردهای مهم و اثربخش در توسعهٔ مناسبات دو کشور به کار خود پایان داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، نهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر در راستای توسعهٔ همکاری‌های اقتصادی و تعامل سازندهٔ دو کشور ایران و قطر، از روز شنبه (۱۸ آذر) آغاز به کار کرد و امروز پس از توافقات ارزنده برای دوطرف به کار خود پایان داد.
براین‌اساس، در این دوره از اجلاس همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر سند همکاری‌های دوجانبه در چهار محور «تجاری-صنعتی» در حدود ۱۷ مورد، «زیرساخت» حدود ۲۰ مورد، «اجتماعی» حدود ۱۲ مورد و «انرژی» حدود ۹ مورد به توافق رسید.
در این کمیسیون مشترک که به ریاست علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قطر برگزار شد، ۱۷ نماینده در کمیتهٔ تخصصی تجارت، ۶ نماینده در کمیتهٔ زیرساخت، ۷ نماینده در کمیتهٔ انرژی و ۱۱ نماینده در کمیتهٔ اجتماعی در سطح مدیران کل از همهٔ دستگاه‌های دولتی حضور یافتند.

تأمین مناسبات دوستانه
بنابر این گزارش این اجلاس به‌صورت سالیانه برای توسعهٔ همکاری‌های اقتصادی و تعامل سازندهٔ دو کشور ایران و قطر برگزار می‌شود و با حضور هیئتی متشکل از مسئولان بلند‌پایهٔ دستگاه‌های اجرایی دو کشور، گام‌های جدید و مؤثری در راستای توسعه و تعمیق مناسبات دوستانهٔ دو کشور برداشته می‌شود.
سند همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر در مراسم اختتامیهٔ نهمین اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر به امضای وزیر نیرو و وزیر صنعت و تجارت قطر به‌عنوان رؤسای ایرانی و قطری کمیسیون رسید.
در بعد اجتماعی و فرهنگی شامل گردشگری و صنایع‌دستی، بهداشت، علوم و پژوهش، قضایی و حقوقی در این سند تلاش شده است که بر این اساس بر برگزاری کمیتهٔ فنی همکاری‌های گردشگری، نشست بین فعالان گردشگری و توسعهٔ گردشگری بین دو کشور، گسترش همکاری بین دانشگاه‌های علوم پزشکی دو کشور و تبادل استاد و دانشجو، همکاری در زمینهٔ دارو و غذای حلال در سطح منطقه، توسعهٔ همکاری میان دانشگاه‌ها و برگزاری نشست میان رؤسای دانشگاه‌ها و آمادگی برای حمایت از توسعهٔ زبان و ادبیات دو کشور توافق شد. وزیر نیرو بر ضرورت توسعهٔ روابط اقتصادی ایران و قطر همتراز با روابط سیاسی دو کشور که در بهترین حالت قرار دارد، تأکید کرد و افزود: رژیم صهیونیستی می‌خواهد حق قانونی مردم غزه را با موشک از آنها بگیرد.
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی کشور، در این نشست گفت: «نهمین کمیسیون مشترک ایران و قطر درحالی برگزار می‌شود که تجاوزات بی‌رحمانهٔ رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و فلسطین ادامه دارد و رژیم صهیونیستی قصد دارد حق قانونی مردم غزه را با موشک و اسلحه از آنها بگیرد. در این شرایط ما شاهد یک خیزش بین‌المللی در سطح جهان علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستیم و طی ۵۰ روز گذشته بیش از دو هزار و ۶۰۰ تظاهرات در همین زمینه تنها در کشور آمریکا برگزار شده است.»

توسعهٔ روابط اقتصادی
به گفتهٔ محرابیان با توجه به اینکه بین ایران و قطر حسن همجواری برقرار است و شرایط سیاسی میان دو کشور در بهترین حالت قرار دارد، انتظار این است که روابط اقتصادی میان دو کشور نیز هم‌تراز با روابط سیاسی توسعه یابد. در این دور از کمیسیون مشترک توافقات خوب و امیدوارکننده‌ای در چهار کمیتهٔ تجارت، فرهنگی اجتماعی و زیرساخت حاصل شد که امیدواریم با عملیاتی شدن این توافقات شاهد آثار مثبت آن بر روابط اقتصادی هر دو کشور باشیم. در این کمیسیون تصمیم‌های بسیار خوبی پیرامون توسعهٔ همکاری‌های تجاری بین دو کشور گرفته شد و مقرر شد مسئولیت اصلی پیگیری این تصمیم‌ها برعهدهٔ اتاق‌های بازرگانی ایران و قطر باشد. با توجه به اینکه مهمترین ظرفیت ایران و قطر تولید و صادرات انرژی است، در زمینهٔ توسعهٔ روابط در این حوزه نیز توافقات خوبی حاصل شد که از جمله آن اتصال الکتریکی شبکهٔ برق دو کشور و نیز توسعهٔ انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های این حوزه است.»
براساس آنچه وزیر نیرو می‌گوید: «در این بخش نیز ۱۴ محور مهم مورد توافق قرار گرفت که از جمله توسعهٔ روابط در بخش ICT، خدمات بندری، حمل‌ونقل دریایی و اتصال بازار اقتصادی دو کشور به یکدیگر است. در کمیتهٔ فرهنگی اجتماعی نیز هفت محور ترسیم شد که از جمله آنها همکاری در زمینهٔ گردشگری و صنایع‌دستی است که سوابق و ظرفیت‌های خوبی در این دو حوزه میان دو کشور وجود دارد. همکاری در زمینهٔ دانشگاهی و تبادل استاد و دانشجو و توسعهٔ روابط در حوزهٔ گردشگری سلامت و خدمات پزشکی، ورزش و امور جوانان نیز از دیگر موضوعاتی بود که پیرامون آنها توافقات خوبی حاصل شد. با توجه به ظرفیت‌های بالای توسعهٔ همکاری‌ها میان دو کشور این انتظار وجود دارد که دو طرف اهتمام ویژه‌ای برای عملیاتی کردن مصوبات این دور از کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی داشته باشند.»
وزیر صنعت و تجارت قطر ضمن ابراز امیدواری از اینکه اجلاس نهم کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور بتواند صفحات جدیدی از همکاری میان بخش‌های مختلف ایران و قطر فراهم کند، گفت: «روابط دو کشور ایران و قطر در سال‌های اخیر جهش ویژه‌ای داشته است و در همین راستا از شرکت‌های ایرانی برای آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قطر دعوت می‌شود.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «شیخ محمد بن حمد بن قاسم العبدالله آل ثانی» در آیین اختتامیهٔ نهمین اجلاس همکاری مشترک ایران و قطر گفت: این اجلاس فرصت مهمی برای پیگیری توافقاتی است که در اجلاس هشتم صادر شده است و می‌تواند در توسعهٔ روابط تجاری، صنعتی و اقتصادی و تحقق اهداف اقتصادی مدنظر دو کشور بسیار مؤثر واقع شود.

زمینه‌های سرمایه‌گذاری
به گفتهٔ آل ثاتی، زمینه‌های سرمایه‌گذاری در قطر را بسیار مثبت است: «این مهم می‌تواند زمینهٔ بسیار مناسبی برای همکاری بخش خصوصی دو طرف باشد. در این باره می‌توان به صنایع سبک، مواد غذایی، دارو، صنایع استراتژیک و سایر زمینه‌های نوپایی که نیازهای داخلی قطر را پاسخ می‌دهد، اشاره کرد. زمینه‌های سرمایه‌گذاری که در قطر به وجود آمده و با توجه به قوانین جدید که در همین راستا تصویب شده، اجازه می‌دهد سرمایه‌گذار خارجی صد درصد در قطر مالکیت داشته باشد؛ این فرصت در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری فراهم شده است و همچنین این امکان را به افراد می‌دهد در زمینهٔ ملک نیز سرمایه‌گذاری داشته باشند. علاوه‌براین، ما مزایا و خدماتی داریم که در مناطق آزاد نیز به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود و در راستای استفاده از موقعیت جغرافیایی ممتاز قطر است. امیدواریم که شاهد شراکت‌های بیشتر اقتصادی بین دو طرف باشیم؛ در این باره اولویت را به بخش‌هایی می‌دهیم که از آنها ارزش‌افزوده کسب می‌کنیم. این امر زمینه‌های لازم را برای بخش خصوصی فراهم می‌کند تا بتوانند به‌صورت کارآمد با یکدیگر شراکت داشته باشند و به اهداف، جامهٔ عمل بپوشانند.»
به گفتهٔ آل ثانی همکاری بین دو کشور ایران و قطر با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات دو طرف و نیز روابط استراتژیک دو اقتصادی مشترک نشان‌دهندهٔ آیندهٔ امیدوارکننده است، این امر می‌تواند برنامهٔ کاری کمیسیون مشترک را به‌سمتی سوق دهد که در راستای تحقق اهداف مشترک باشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *