پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زمان آگاهی‌رسانی دربارهٔ سلامتی و غذا

زمان آگاهی‌رسانی دربارهٔ سلامتی و غذا





زمان آگاهی‌رسانی دربارهٔ سلامتی و غذا

۱۰ آذر ۱۴۰۲، ۲۲:۳۵

غذا یکی از اصلی‌­ترین عوامل از بین رفتن پایداری در منابع و به خطر افتادن سلامتی بشر امروزی است. مستند «سلامتی چیست؟» با سرعت زیادی وارد موضوع اصلی می‌شود و بی‌­هیچ ترسی گفت‌وگو با پزشکان و محققان غذا و دارو را شروع می‌­کند. آرزوی نسبتاً محال بشر امروزی این است که علت مرگش طبیعی باشد. این آرزو از آنجا می‌­آید که تنش‌­های محیطی به‌شدت زیاد شده‌­اند، استرس به امری معمول تبدیل شده، مهم­تر از همه‌، انسانِ معاصر، رژیم غذایی بسیار نامطلوبی را برای خود انتخاب کرده و حاضر به تغییر آن هم نیست. اینگونه است که برای مردن به‌دنبال مرگی‌­ست که آسان رخ بدهد. این در‌حالی‌­ست که انسان نمی‌­خواهد و نمی‌­تواند از مرز سنت‌­های هزاران‌ساله گذر کند و دست از فراورده‌های گوشتی و لبنی بردارد و در کل، از زیستِ فست‌­فودی خود را نجات بدهد.

یکبار برای همیشه، بدانیم جمعیت بالا رفته، تولید غذا زمین می‌­خواهد و باید برای جمعیت زیادی غذا تولید شود، پس تنها راهکار توسل به انواع آفت‌کش‌­ها و سمومی­ است که تولید حیوانات مورد علاقهٔ انسان را افزایش می‌­دهند. این یک چالش بزرگ برای زمین و پایداری منابع است و اینگونه انسان با دست خودش به‌سمت انقراض می‌­رود. غذا به یک تجارتِ محض تبدیل شده است و موضوع سلامتی انسان‌­ها اصلا مهم نیست. جمعیت زیادی در آستانهٔ مبتلا شدن به دیابت و انواع سرطان هستند و سکته‌های قلبی و مغزی هم در کمین سایرین نشسته است. حالا وقت آن است سنتِ والدین را در سبک غذایی باید کنار گذاریم و به‌سمت پایداری در سلامتی حرکت کنیم. این مستند کمک می‌­کند تا به کنار گذاشتن تردید در مصرف حیوانات پایان دهیم.

خط روایت مستند بسیار شفاف و بی‌­پرده است و راویان اثر نیز با شجاعتِ تمام فقط به آگاهی‌رسانی فکر می‌­کنند. شاید در نگاه نخست، مخاطب نگاه منفی به مستند پیدا کند و از تماشای آن خودداری کند؛ زیرا این مستند از جدالی حرف می‌زند که ریشه در افکار قدیمی دارد و بیننده را به میدان مبارزه دعوت می­‌کند.

سال ۲۰۱۷ «کیپ اندرسون» و «کیگان کوهن» مستند «سلامتی چیست؟» را ساخته‌اند و به‌صورت گسترده به پخشِ جهانی رسیده است. حالا هم با دوبلهٔ فارسی نیز در دسترس است. در «سلامتی چیست؟» به‌صورت کاملاً گویا به اصل ماجرا پرداخته شده و گفت‌وگوهای بین راویان، اساتید و مردمان عادی ریتمی تفکر برانگیز به خود گرفته است. هرچند که این مستند از سوی برخی، به داشتن نگاه جانبدارانه و مغرضانه متهم شده است. مصرف غذاهای حیوانی سبب بروز انواع بیماری می‌شود. در همین ایران خودمان نیز هستند بسیار کسانی که با ایست قلبی فوت می‌­کنند و متأسفانه آمار این نوع مرگ هر روز بالاتر می‌رود و از سوی دیگر، افرادی که با بیماری­‌هایی همچون سرطان و دیابت دست‌به‌گریبان هستند نیز روبه‌افزایش است. این نکته را نیز باید بیان کرد که افرادی در ایران نیز به بهانه­‌هایی همچون فقر و… خواهانِ تاریک ماندن این حقیقت هستند که باید مصرف هر نوع گوشت را برای همیشه ترک کرد.

این یک توهم است که گوشت مرغ یا ماهی می­‌تواند جایگزین گوشت قرمز شود؛ آزمایش‌های فراوانی انجام شده که نشان می‌­دهد مرغ و ماهی نیز حاوی سم­‌هایی هستند که با شروع گرما در فرآیند آشپزی، خود را برای فعال شدن در بدن انسان آماده می‌­کنند. اما همچنان هستند کسانی که گوشت سفید را بهتر و سالم می‌دانند و مصرف آن را به افراد بیمار هم توصیه می‌­کنند و این سؤال همیشه تکرار می‌­شود که اگر گوشت قرمز خوب نیست، پس گوشت سفید بهتر است؟ و جواب بسیار شفاف است؛ شما می­‌توانید نوع مرگ خود را انتخاب کنید؛ با شلیک مستقیم به قلب­تان یا اعدام با طنابی بسیار نرم؟

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *