پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طالبان رهاسازی حقابه ایران را پذیرفت

 رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه جلسه هیات دولت؛

طالبان رهاسازی حقابه ایران را پذیرفت





طالبان رهاسازی حقابه ایران را پذیرفت

۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۱۸

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در سفر هیات اقتصادی طالبان به ایران، برای اولین‌بار طالبان پذیرفت که حقابه ایران رهاسازی شود.

 به گزارش «پیام ما» به نقل از ایرنا، علی سلاجقه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سفر هیات اقتصادی طالبان به ایران، برای اولین‌بار طالبان پذیرفت که حقابه ایران رهاسازی شود.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: طالبان موضوع کمبود آب را مطرح کرده و گفتند درصورتی‌که به لحاظ اقلیمی بارش به‌اندازه کافی وجود داشته باشد، این اتفاق می‌افتد.

 

 سلاجقه عنوان کرد: در جلسه با طالبان مسئله مرطوب‌سازی را باتوجه‌به ضرورت کار و اینکه حدود ۱۸۰ روز مردم در منطقه زابل به لحاظ گردوغبار مشکل دارند مطرح کرده و از آنها درخواست کردیم فعلاً آبی رها و دریاچه مرطوب شود تا منشأ گردوغبار نباشد.

 

او با بیان اینکه هیات اقتصادی طالبان نیز اعلام کرد که اگر وضعیت منابع آبی سدها اجازه بدهد این کار را انجام می‌دهند، ادامه داد: بحث دیگری که مطرح شد تثبیت کانون‌های برداشت گردوغبار در کشور افغانستان بود.

 

 رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: هیات افغانستانی به‌ویژه مسئولان محیط‌زیست قول دادند که در اولین فرصت به جمهوری اسلامی ایران آمده و در قالب یک نشست جامع این مسائل را بررسی کنند تا بتوانیم منشأ گردوغبار در کشور افغانستان به‌ویژه در جاهایی که جمهوری اسلامی ایران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و نقشه‌ها و گزارش آن آماده شده است، راهکاری ارائه شود.

 

 اقدامات بلندمدت و کوتاه‌مدت دولت برای کاهش آلاینده‌ها

 سلاجقه درباره موضوع آلاینده‌های صنایع گفت: نیروهای گشت ما حتی در شهر تهران و کلان‌شهرهای کشور صنایع را شبانه پایش می‌کنند و در مواردی که به این نتیجه برسیم که مشکل جدی وجود دارد، پلمب می‌کنیم.

 

او افزود: بحث اساسی کامیون‌های گازوئیل‌سوز هستند که تردد آنها در اطراف تهران بسیار زیاد است و در حال حاضر باتوجه‌به پایداری جوی که اتفاق افتاده است آلاینده‌ها تقریباً در حاشیه جنوبی، شرق و تا حدود غرب تهران استقرار دارند.

 

 رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: موضوع آلاینده‌ها بیشتر ناشی از کامیون‌هایی است که گازوئیل‌سوز هستند و در ستاد اضطرار هوای تهران این بحث مطرح شده و باید تعیین تکلیف شود و اگر دولت بخواهد پیامی در این زمینه برای مردم داشته باشد، باید پیام اجرایی باشد.

 

سلاجقه عنوان کرد: اکنون اقداماتی از سوی دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه وزارت صمت اتفاق افتاده که قرار بود حدود یک هزار دستگاه اتوبوس وارد شهر تهران شود و شهرداری تهران نیز این را پذیرفته است. قراردادهایی نیز اخیراً با کشور چین در این زمینه امضا شده است. بحث مسائل مربوط به بهینه‌سازی و کیفی‌سازی سوخت نیز از سوی وزارت نفت در پالایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد. این برنامه‌ها تا حدودی بلندمدت هستند؛ اما در دست انجام است.

 

 رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به برنامه‌های کوتاه‌مدت در زمینه آلاینده‌ها گفت: برنامه‌های کوتاه‌مدت نیز بحث برقی‌کردن خودروها است و این کار را وزارت صمت پیگیری می‌کند.

 

 سلاجقه تصریح کرد: امروز نیز در جلسه‌ای که با وزیر صمت داشتیم بحث گسترش ایستگاه‌های شارژ برقی در کلان‌شهرها مطرح شد، این رویه‌ای است که دولت در پیش گرفته است و گام‌به‌گام پیش می‌رویم تا مشکلات کاهش پیدا کند.

 

 او درباره لغو دورکاری یک‌سوم کارکنان نیز با بیان اینکه این موضوع را از مسئولان سؤال کنید، افزود: لغو دورکاری کارکنان در شهر تهران شاید به این دلیل است که شاخص‌ها به آن حد نبوده است که اتفاق بیفتد؛ اما بحث دبستان‌ها که مطرح شد در فضای مجازی این کار اتفاق افتاد.



 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *