پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آبگیری سد «هراز» در گروی پاکسازی «عمارت»

رئیس جمهوری برای تعیین محل دفن پسماندهای آمل ضرب‌الاجل ۱۵ روزه تعیین کرد

آبگیری سد «هراز» در گروی پاکسازی «عمارت»

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران: هفت هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی زبالهٔ استان تاکنون هزینه شده و باوجود هزینه‌کرد قابل‌توجه برای رفع معضل زبالهٔ استان، اما تاکنون کار پایان نپذیرفته است





آبگیری سد «هراز» در گروی پاکسازی «عمارت»

۶ آبان ۱۴۰۲، ۸:۵۶

|پیام ما| رئیس‌جمهوری این‌بار برای جانمایی جدید محل دفن پسماندهای شهر آمل، مهلتی ۱۵روزه تعیین کرده است. تکمیل و آبگیری سد «هراز» از مدت‌ها پیش معطل حل مشکل سایت دپوی «شاه‌زید»، مشهور به «عمارت» است که در مخزن این سد قرار می‌گیرد. این مرکز نزدیک به‌عنوان چهل سال پیش به محل دفن و دپوی زباله‌های شهر آمل انتخاب شد و رفته‌رفته با بوی نامطبوع و شیرابه‌ها و تهدید محیط زیست و سلامت شهروندان به مشکلی جدی تبدیل شد، اما سدسازی روی رودخانهٔ هراز، نگاه‌ها را بیش‌ازپیش به «عمارت» جلب کرد. تا آنجا که ابراهیم رئیسی در نخستین سفر استانی خود به مازندران وعده داد این معضل شش‌ماهه حل شود. البته چنین نشد و ضرب‌الاجل برای جابه‌جایی این مرکز دپو مدام عقب افتاد. اکنون اما با پیشرفت سد هراز و تلاش وزارت نیرو برای سرعت بخشیدن به پروژه، کار سد به عمارت گره خورده و رئیس‌جمهور برای جابه‌جایی کوه‌های زباله و پاکسازی منطقهٔ آلوده، ۱۵ روز وقت تعیین کرده است.

سد هراز در ۳۰ کیلومتری جنوب آمل، بزرگترین سد شمال و چهارمین سد بزرگ خاکی ایران معرفی می‌شود و ساخت آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است. عمارت اما از سال ۶۳ تاکنون محل دپوی هزاران تن زباله بوده و چند سالی است که به مرحلهٔ اشباع رسیده است. وعدهٔ حل این مشکل، در سال ۹۶ داده شد و شهریورماه این سال، خبر آمد که دفن زباله در این محل با دستور دادستان آمل ممنوع و بنا شد شهرداری به‌دنبال منطقه‌ای مورد تأیید برای مدیریت پسماند شود، اما اکنون ضرب‌الاجل دیگری برای حل مشکل داده شده است.
رئیسی در چهارمین جلسهٔ «پیگیری ویژهٔ رفع مشکلات تولید» که صبح پنج‌شنبه برگزار شد، به مدیریت پسماند استان‌های مازندران و گیلان پرداخت. این‌طور که ایرنا گزارش داده، او دربارهٔ موضوع جانمایی محل دفن پسماندهای شهر آمل در استان مازندران که موجب توقف طرح احداث سد هراز شده است، دستور داد ظرف ۱۵ روز جانمایی جدید محل دفن پسماندهای این شهر انجام شود و وزارت نیرو نیز همزمان کار پاکسازی و ایزولهٔ محل دفن فعلی و عملیات اجرایی تکمیل طرح سد هراز را آغاز کند. رئیسی گفت: «تا ۱۵ روز دیگر وضعیت جایابی برای مکانی که در مخزن سد قرار داده شده را آقای استاندار حل می‌کند. وزارت نیرو هم کار پاکسازی و ایزولهٔ محل دفن را شروع کند که زمان نداریم. بعد می‌ماند مسئلهٔ سد که یکی از پروژه‌های بااولویت است و در وزارت نیرو دنبال می‌شود. چون این سد نقش مهمی در رابطه با تأمین آب دارد. این هم کار مهمی است که هم‌زمان انجام می‌شود.»

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران: هفت هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی زبالهٔ استان تاکنون هزینه شده و باوجود هزینه‌کرد قابل‌توجه برای رفع معضل زبالهٔ استان، اما تاکنون کار پایان نپذیرفته است

یک روز پیش از این جلسه «احمد توکلی»، سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران، در نشست کارگروه مدیریت پسماند استان اعلام کرد: «هفت هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی زبالهٔ استان تاکنون هزینه شده و باوجود هزینه‌کرد قابل‌توجه برای رفع معضل زبالهٔ استان، اما تاکنون کار پایان نپذیرفته است.»
تعیین ضرب‌الاجل ۱۵روزه درحالی‌است که پیش‌ازاین «علی سلاجقه»، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اوایل شهریورماه در بازدید از این مرکز دپو گفته بود: «باید براساس ضرب‌الاجل، هیچ پسماندی در این منطقه وارد نشود و دو سال قبل از بهره‌برداری سد باید این مهم انجام شود.» او با اشاره به تعیین‌تکلیف ساماندهی زبالهٔ عمارت آمل با اشاره به اینکه این برنامه در کارگروه ملی مدیریت پسماند کشور در ۱۹ بند مشخص و اجرا خواهد شد، تأکید کرده بود: «با توجه به اینکه زبالهٔ عمارت در محدودهٔ سد هراز قرار دارد، ساماندهی این مکان باید به‌سرعت انجام شود.» براساس توضیحات سلاجقه، در نشست کارگروه ملی مدیریت پسماند که اواخر مرداد امسال برگزار شد، نمایندهٔ وزارت کشور و وزارت نیرو برای ساماندهی زبالهٔ عمارت اعلام آمادگی کردند و گفتند که هیچ مشکل اعتباری‌ای وجود ندارد. بنابراین، «در گام نخست، ورود زباله به این مکان باید متوقف شود و مراحل بعدی براساس زمان‌بندی گام‌به‌گام انجام می‌شود.» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفته بود: «مدیریت شهرستان آمل در جانمایی جدیدی که برای زباله خواهند داشت، به هیچ عنوان نباید در بالادست سد هراز قرار گیرد بلکه خارج از محدوده باشد.»
زباله‌سوز رشت و شائبهٔ فساد
در جلسهٔ صبح پنج‌شنبه موضوع تکمیل طرح «نیروگاه زباله‌سوز ساری» به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم و اولویت‌دار دولت در حوزهٔ مسائل محیط زیستی نیز مطرح شد. براساس گزارش‌های ارائه‌شده در این جلسه، این طرح با پیشرفت ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ به دولت سیزدهم تحویل شده بود که با تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار، در دو سال گذشته به پیشرفت ۹۲ درصدی رسیده و تکمیل آن نیازمند تخصیص ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر از سوی سازمان برنامه‌وبودجه است که در موافقتنامهٔ کمک به ساماندهی مدیریت پسماندهای استان‌های ساحلی نیز این میزان اعتبار پیش‌بینی شده است. به گفتهٔ استاندار مازندران با تکمیل این طرح ۳۰ درصد از مشکلات پسماند استان مازندران کاسته خواهد شد.
رئیس‌جمهوری با تأکید بر لزوم اجرای وظایف نظارتی شهرداری ساری و وزارت کشور و مشخص شدن دلایل چرایی طولانی شدن تکمیل این طرح از سوی پیمانکار، به رئیس سازمان برنامه‌وبودجه دستور داد با شرط اعلام زمان‌بندی قطعی تحویل طرح، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن تخصیص یابد.
در بخش دیگری از این جلسه موضوع تکمیل «ساماندهی دفن پسماند سراوان» و «تکمیل تأسیسات پردازش پسماند و زباله‌سوز ۶۰۰ تنی رشت» در گزارشی از سوی استاندار گیلان مطرح شد و رئیس‌جمهور با تقدیر از عملکرد دست‌اندرکاران طرح ساماندهی دفن پسماند سراوان که به پیشرفت ۷۵ درصدی رسیده است و دستور به رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه برای تخصیص اعتبار مورد نیاز ۸۰ میلیاردی، بر تسریع برای تکمیل این طرح حداکثر تا پایان سال جاری تأکید کرد. – حداکثر تا پایان سال ساماندهی شود.
رئیسی همچنین با اشاره به گزارش‌های ارائه‌شده دربارهٔ طرح احداث زباله‌سوز رشت که به‌رغم پرداخت اعتبار ۹ میلیون دلاری (۱۱ سال پیش) تنها ۱۵ درصد پیشرفت داشته است، دستور داد با توجه به احتمال اهمال‌کاری پیمان‌کار و شائبهٔ وجود فساد در انعقاد قرارداد آن، موضوع سریعاً از سوی بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری بررسی و پیگیری و نتیجهٔ آن گزارش شود.
همچنین، به دستور ابراهیم رئیسی مقرر شد به‌منظور بررسی و رسیدن به راهکاری مشخص برای نحوهٔ ارائهٔ تسهیلات مورد نیاز دو هزار میلیاردی تکمیل زباله‌سوز رشت، جلسه‌ای با حضور استاندار گیلان و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه برگزار شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *