پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دورنمای مبهم الحاق به توافق پاریس

معاون حقوقی رئیس جمهوری می‌گوید پیوستن به توافق اقلیمی مشروط به برداشتن تحریم‌های آمریکاست

دورنمای مبهم الحاق به توافق پاریس

هنوز جزئیاتی از بررسی‌های کارگروه دولت برای پیوستن به توافقنامه منتشر نشده است





دورنمای مبهم الحاق به توافق پاریس

۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۴۴

پس از هشت سال از شکل‌گیری توافق پاریس و جنجال‌های مرتبط با آن در کشور، حالا معاون حقوقی رئیس جمهوری می‌گوید که پیوستن ایران به توافق پاریس منوط به برداشتن تحریم‌ها از سوی ایالات متحده است. این در حالی است که تابستان امسال، گرمترین تابستان ثبت شده در تاریخ بوده و دانشمندان به آن لقب «جهنم گرما» اطلاق کرده‌اند. به همین دلیل بسیاری از دانشمندان و فعالان محیط زیست در جهان خواستار تسریع اقدامات دولت‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و فعالیت‌های مرتبط با سازگاری با شرایط تغییراقلیم شده‌اند.

پس از اجلاس اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ و شکل‌گیری توافقی اقلیمی برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای که به «توافق پاریس» مشهور شد، ایران که یکی از ۱۰ کشور نخست منتشر کننده گازهای گلخانه‌ای معرفی شده است، به صورت داوطلبانه تعهد کرد که چهار درصد از میزان انتشار این گازها را کاهش دهد. علاوه‌براین، در تعهد ایران موضوع تحریم‌ها نیز مطرح و اعلام شده بود که در صورت حذف کامل تحریم‌ها، کاهش انتشار به ۱۲ درصد برسد.
با این‌حال این تعهد دولت یازدهم، به مذاق برخی جناح‌های سیاسی داخل خوش نیامد و جنجال‌هایی را به همراه داشت. به همین دلیل امضای توافق پاریس و پیوستن رسمی ایران به این توافقنامه در مجلس ماند و لایحهٔ آن تا امروز تصویب نشده است. حالا معاون حقوقی دولت سیزدهم، می‌گوید که «تعهداتی که در معاهده زیست محیطی پاریس است در کشور اجرا ما می‌شود.»

دهقان: تعهداتی که در معاهده محیط زیستی پاریس است در کشور اجرا ما می‌شود. آیین‌نامه‌ای در سال ۱۳۹۴ در دولت تصویب شده و ما آن را بیش از تعهدی که در آیین‌نامه داشتیم و داوطلبانه پذیرفتیم اجرا کردیم و در حال حاضر نیز اجرا می‌کنیم

«محمد دهقان»، معاون حقوقی رییس جمهوری در حاشیه «همایش مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم» که دیروز در تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: «تعهداتی که در معاهده زیست محیطی پاریس است در کشور ما اجرا می‌شود. آیین‌نامه‌ در سال ۱۳۹۴ در دولت تصویب و ما بیش از تعهدی که داشتیم و داوطلبانه پذیرفتیم اجرا کردیم و در حال حاضر نیز اجرا می‌کنیم.» البته او جزئیاتی از چگونگی اجرای این تعهدات داوطلبانه ارائه نکرد.
برای انجام تعهد نیازمند تکنولوژی و تجهیزات هستیم
دهقان ادامه داد: «این‌که به معاهده پاریس بپیوندیم طبیعتا ملاحظاتی داریم که به تحریم‌های آمریکا برمی‌گردد. ما برای این‌که وظیفه خود را در تعهدات مربوط به کاهش کربن انجام دهیم نیاز به تکنولوژی و تجهیزات داریم که به دلیل تحریم‌های آمریکا امکان تبادلات بانکی برای ما میسر نیست. اگر غربی‌ها تلاش کنند آمریکا تحریم خود را از ما بردارد ما ثابت می‌کنیم در زمینه‌های زیست محیطی پیشتاز هستیم.»
او گفت: «نظر معاونت حقوقی این است که اول تحریم‌ها برداشته شود تا از پیوستن به معاهده پاریس، سودی هم عاید کشور ما شود. باید به کشورهایی که به معاهده می‌پیوندند کمک مالی و وام پرداخت شود. وقتی ما تحریم هستیم و نمی‌توانیم از این منابع استفاده کنیم چگونه وارد معاهده شویم؟»
«علی سلاجقه»، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در اسفندماه سال گذشته گفته بود که پیوستن ایران به توافقنامه پاریس در یک کارگروه زیر نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری در حال بررسی است و «نظر نهایی دولت در این خصوص پس از اتمام بررسی‌ها اعلام می‌شود.»
او که با خبرگزاری ایرنا گفت‌وگو کرده بود، از مخالفت کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با لایحه پیوستن ایران به این توافقنامه خبر داده بود: «ما به‌عنوان دستگاه تخصصی نظر خود را اعلام می‌کنیم اما این موضوع از جنبه‌های تخصصی، حقوقی و امنیتی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری بررسی می‌شود.»
اگرچه هنوز معاونت حقوقی ریاست جمهوری، جزئیاتی از نتیجهٔ بررسی‌ها دربارهٔ این لایحه ارائه نکرده است، اما به نظر می‌رسد با اظهارات روز گذشتهٔ دهقان، پیوستن به توافق پاریس بازهم با تعویق روبرو باشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

آشوراده؛ گره‌ای که به‌دست دولت کور شد

آشوراده؛ گره‌ای که به‌دست دولت کور شد

عکاسی به قیمت جان پرندگان

«پیام ما» باید و نبایدهای فعالیت عکاسان و تصویربرداران در فصل زادآوری پرندگان را بررسی می‌کند

عکاسی به قیمت جان پرندگان

فصل تعارض پلنگ در هرمزگان

گرمای تابستان در میناب،‌ طعمهٔ گوشتخواران وحشی این منطقه را کاهش می‌دهد

فصل تعارض پلنگ در هرمزگان

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟

مناقشه برسر «دشت زردابه»

ساخت غیرقانونی آغل در «خوش‌ییلاق» شاهرود، تبدیل به چالش مهم مدیریت این پناهگاه حیات‌وحش شده است

مناقشه برسر «دشت زردابه»

فرصت اندک بقای یوز

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ لاکپشتی نیست

فرصت اندک بقای یوز

سکوت مرگبار طبیعت

دانشمندان هشدار می‌دهند

سکوت مرگبار طبیعت

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

گفت‌وگو با مهدی تیموری رئیس سابق پارک ملی گلستان پس از ۲۶ سال تجربهٔ حفاظت در زیستگاه‌ها

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

ادامۀ نگرانی از  کاشت حرا در سواحل گِلی

کارشناسان دربارهٔ پیامدهای حراکاری بر زیستگاه‌های جنوب کشور هشدار می‌دهند

ادامۀ نگرانی از کاشت حرا در سواحل گِلی

فراموشی دستورالعمل مقابله با سگ‌های ولگرد

سگ‌های ولگرد همچنان قربانی می‌گیرند

فراموشی دستورالعمل مقابله با سگ‌های ولگرد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *