پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شروع فصل صید میگو در خلیج فارس

بررسی‌ها حاکی از این است که صید میگوی امسال با کاهش قابل توجه همراه است

شروع فصل صید میگو در خلیج فارس

به‌طور متوسط هر ساله بین یک ماه تا ۴۰ روز زمان صید میگوی دریایی خلیج فارس در محدودهٔ استان‌های بوشهر و خوزستان طول می‌کشد





شروع فصل صید میگو در خلیج فارس

۲۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵

امسال نیز مانند سال‌های گذشته مرداد که از نیمه گذشت، صیادهای بوشهری به آب می‌زنند. با پایان هفتهٔ گذشته معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر نیز این خبر را تأیید می‌کند و می‌گوید که نه هزار صیاد خلیج فارس با لنج از روز ۱۹ مرداد در پنج صیدگاه به آب زده‌اند. به گفتهٔ «بیژن ساسانی‌پور»، قایق‌ها یک روز زودتر از لنج‌ها به آب زدند: «۴۶۰ فروند لنج صیادی دارای مجوز صید هستند و تاکنون ۵۸۲ قایق صیادی هم برای مشارکت در صید میگو مجوز گرفته و راهی دریا شده‌اند. بیشتر از ۹ هزار صیاد در استان بوشهر در زمینهٔ صید میگو فعالیت می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود امسال نیز میزان صید میگو همانند سال قبل حدود یک‌هزار و ۵۵۰ تا یک‌هزار و ۶۰۰ تن باشد. صدور مجوز صید میگو برای قایق‌ها یک روزه است؛ یعنی قایق‌ها صبح که راهی دریا می‌شوند، باید حداکثر تا ۲۴ ساعت بعد به اسکله برگردند. مجوز لنج‌های صیادی نیز چهار تا شش روزه است. تعرفهٔ صدور مجوز صید برای قایق‌ها تا پایان فصل، ۳ میلیون تومان و برای لنج‌ها نسبت به ظرفیت آنها بین ۴ تا ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است.

یک روز پس از ورود لنج‌های بوشهری به خلیج فارس، صیادان خوزستانی هم فعالیت خود را شروع کردند. صید میگوی ببری در صیدگاه بحرکان آزاد شد.

بررسی‌ها حاکی از این است که صید میگوی امسال با کاهش قابل توجه همراه است، البته در صورت ورود جمعیت جدیدی از میگو به صیدگاه‌های تحت پوشش استان‌های بوشهر و خوزستان تا حدودی کاهش صید امسال جبران می‌شود

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات خوزستان نیز می‌گوید که صید میگوی ببری در صیدگاه «بحرکان» تا زمانی که اطلاع توقف صادر شود، آزاد است و صید ماهی در این صیدگاه همچنان ممنوع است: «مجوز صید در این مدت فقط برای لنج‌های صیادی در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، ماهشهر و هندیجان برای صید ماهی و میگو به‌صورت یکسان ۱۰ الی ۱۱ روزه و برای قایق‌های صیادی شهرستان هندیجان هفت‌روزه صادر می‌شود.
به گفتهٔ «فرامرز مزارعی» شناورها صید میگوی خود را به‌صورت روزانه در بنادر صیادی تخلیه می‌کنند و آمارگیران نیز باید نسبت به تهیه و ارسال آمار دقیق در فرم‌های مربوطه به‌صورت تمام‌شماری هر سه روز یکبار به معاونت صید استان اقدام کنند.
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران نیز پیش از شروع فصل صید میگو گفته بود: «میگو در سبد اقتصادی صید صیادان نقش قابل توجه و ارزش بالایی دارد. گونهٔ اصلی و هدف صید در آب‌های بوشهر گونهٔ ببری و در خوزستان گونهٔ ببری و سبز است. بررسی‌های تحقیقاتی حاکی از این است که صید میگوی امسال در مقایسه با سال گذشته با کاهش قابل توجه همراه باشد، البته گزارشی نیز مبنی‌بر ورود جمعیت جدیدی از میگوی به صیدگاه‌های تحت پوشش استان‌های بوشهر و خوزستان نیز اعلام شده است که اگر اتفاق افتد، تا حدود زیادی پیش‌بینی کاهش صید امسال را جبران می‌کند.»
به گفتهٔ «رضا عباسپور نادری» به‌منظور مدیریت ذخایر میگوی دریایی و جلوگیری از صید غیرمجاز در دورهٔ قبل از شروع صید، یک دورهٔ زمانی خاص تحت عنوان دریابست اجرا شد که طی این مدت هیچ شناور‌های مجوز ورود به دریا را نداشت: «تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های نظارتی با شیلات همکاری لازم را دارند تا شاهد شرایط بهتری برای جلوگیری از صید غیرمجاز و درنهایت بهره‌برداری پایدار از دریا باشیم. قرار است یک دوره دریابست در طول سال برای سایر گونه‌های آبزی اقتصادی که با فشار برداشت مواجه هستند، اجرا کنیم. دریا‌بست کمک می‌کند تا شرایط ذخیره و میزان زیست تودهٔ آبزیان و میزان مجاز برداشت اقتصادی از ذخایر آبزیان بهبود یابد.»
صید میگوی دریایی در آب‌های استان‌های خوزستان و بوشهر تا زمانی که براساس گشت‌های تحقیقاتی از سوی پژوهشکدهٔ میگو اعلام می‌شود، ادامه خواهد داشت. به‌طور متوسط هر ساله بین یک‌ماه تا ۴۰ روز زمان صید میگوی دریایی خلیج فارس در محدودهٔ استان‌های بوشهر و خوزستان طول می‌کشد. در میان گونه‌های سیدشده گونه‌های «ببری» و «موزی» ارزش اقتصادی بالاتری دارند. گونه‌های سفید و خنجری به مصرف تازه خوری می‌رسد و گونهٔ ببری فرآوری و بسته‌بندی می‌شود. عمده صید میگو در استان هرمزگان گونۀ موزی، استان بوشهر گونۀ ببری و در استان خوزستان گونۀ سفید است؛ هر ساله بخش اعظم صید میگوی خلیج فارس به استان‌های بوشهر و خوزستان اختصاص دارد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *