پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جزیره در بحران اقلیمی خاکستر شد

آتش‌سوزی جنگلی در جزیرهٔ «مائوئی» در هاوایی یکی از مرگبارترین بلایای طبیعی را رقم زد

جزیره در بحران اقلیمی خاکستر شد

دست‌کم ۸۰ نفر در آتش سوخته‌اند، ده‌ها نفر مصدوم و هزاران نفر آواره شده‌اند





جزیره در بحران اقلیمی خاکستر شد

۲۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۳۳

تابستان سوزان با رسیدن به جزیره‌ای در هاوایی بلایی مرگبار رقم زده است. حوادثی که با آتش‌سوزی‌های پراکنده در «مائوئی» آغاز شد، اواسط هفتهٔ پیش به فاجعه انجامید؛ فاجعه‌ای که آخرین خبرها نشان می‌دهد دست‌کم ۸۰ نفر را کشته است، ده‌ها نفر را زخمی و هزاران نفر را آواره کرده است. در روزهای گذشته که آتش‌نشانان به‌دنبال مهار شعله‌ها بودند، بیش از همه به نادیده‌گرفتن تغییر اقلیم و بی‌توجهی مسئولان این ایالت به خطر آتش‌سوزی اشاره شد. چنان‌که بعضی رسانه‌ها نوشتند: «اگر تغییر اقلیم نبود، فاجعهٔ آتش‌سوزی در هاوایی رخ نمی‌داد».

اواخر روز جمعه، شمار تلفات به ۸۰ نفر رسید و این آتش‌سوزی‌ها را به مرگبارترین بلای طبیعی در تاریخ هاوایی تبدیل کرد. این حادثه حتی مرگبارترین آتش‌سوزی این کشور از زمان آتش‌سوزی کمپ در کالیفرنیا در سال ۲۰۱۸ است که به کشته شدن ۸۵ نفر را به‌دنبال داشت. اینطور که نیویورک‌تایمز نوشته، کشته‌های این آتش‌سوزی از سونامی سال ۱۹۶۰ در این جزیره که جان ۶۱ نفر را گرفت، بیشتر است.
شعله‌های کوچک آتش، با وزش طوفان‌های دوردست شعله‌ور شد، یک‌شبه گسترده شد و آنقدر سریع حرکت کرد که بعضی ساکنان برای فرار از دود و شعله‌های آتش به اقیانوس پریدند. میسون جاروی، یکی از ساکنان شهر تاریخی لاهاینا می‌گوید: «این بدترین فاجعه‌ای است که تا به‌حال دیده‌ایم. تمام لاهاینا سوخته است، مثل آخرالزمان.»
اکنون بیش از ۱۲ هزار گردشگر مائوئی را ترک کرده‌اند و از ورود گردشگران دیگر به منطقه جلوگیری شده است. درحالی‌که امدادگران راهی مناطقی شده‌اند که در اثر آتش‌سوزی یا بسته شدن جاده مسدود است، آمار تلفات می‌تواند باز هم افزایش یابد. ده‌ها نفر نیز مصدوم شده‌اند که حال بعضی از آنها وخیم است. ممکن است تا هفته‌ها آمار دقیق کشته‌ها مشخص نباشد.

تغییر اقلیم علاوه‌بر اینکه با افزایش دما خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد، احتمال وقوع طوفان‌های قوی‌تر را هم بیشتر می‌کند. این توفان‌ها می‌توانند رویدادهای بدی قوی‌ترین مانند آنچه در پشت صحنهٔ آتش‌سوزی‌های مائوئی روی داد، دامن بزنند

در خبرها بیشتر به «لاهاینا» اشاره شده است؛ شهر ساحلی 13 هزار نفری که خاکستر شد و برآوردها نشان می‌دهد 80 درصد آن تخریب شده است. در این شهر بود که برخی از ساکنان از هراس گرما و شعله‌های آتش به‌سمت اقیانوس گریختند. البته گارد ساحلی آنها را نجات داد. بازماندگان می‌گفتند برای فرار از آن «جهنم» چاره‌ٔ دیگری نداشته‌اند. مرکز بلایای اقیانوس آرام (PDC) و FEMA هزینهٔ بازسازی لاهاینا را 5.52 میلیارد دلار تخمین زده‌اند. در مجموع 2207 سازهٔ آسیب‌دیده یا تخریب‌شده و 2170 هکتار در نتیجهٔ آتش‌سوزی لاهاینا در مائوئی سوخته است.
آتش‌سوزی‌های پراکنده از روز سه‌شنبه هفتهٔ پیش در مائوئی شعله‌ور شده بود. اینکه عامل اولین شعله‌ها چه بود هنوز ناشناخته است، اما همه شاهد بودند که شعله‌ها خیلی زود گسترده شد.
پیش‌بینی‌ها نادیده گرفته شد
مسئولان هاوایی سال پیش گزارشی منتشر کردند که در آن محتمل‌ترین بلایای طبیعی که جان ساکنان را تهدید می‌کند، سونامی، زلزله و خطرات آتشفشانی معرفی شده بود. در این گزارش آژانس مدیریت اضطراری ایالتی خطر آتش‌سوزی برای جان انسان‌ها را تنها با یک کلمه توصیف کرده بود: «کم».
یک سال و نیم بعد، آتش‌سوزی‌های فاجعه‌باری که مائوئی و شهر لاهاینا را فراگرفت، به مرگبارترین بلای طبیعی این ایالت در بیش از شش دههٔ گذشته تبدیل شد.

شعله‌های کوچک آتش، با وزش طوفان‌های دوردست شعله‌ور شد، یک‌شبه گسترده شد و آنقدر سریع حرکت کرد که بعضی ساکنان برای فرار از دود و شعله‌های آتش به اقیانوس پریدند

براساس بررسی «سی‌ان‌ان» از اسناد برنامه‌ریزی اضطراری محلی و محلی این ایالت برای این فاجعه آماده نبوده است، مسئولان هاوایی تهدید مرگبار آتش‌سوزی‌های جنگلی را دست‌کم گرفته‌اند، آن‌هم درحالی‌که به کمبود منابع لازم برای مقابله با آن اذعان داشتند.
یکی از گزارش‌های محلی دربارهٔ پیشگیری از آتش‌سوزی‌های جنگلی از سال ۲۰۲۱ بیان می‌کند که باوجود اینکه وسعت جنگل‌های سوخته افزایش یافته است، بودجهٔ پیشگیری و کاهش آن «ناکافی» است.
گزارش‌های دیگر در پنج‌ساله نشان می‌دهد که مسئولان می‌دانستند که خطر آتش‌سوزی در حال افزایش است و می‌تواند با بادهای طوفان تشدید شود، اما کسی هشدارها را جدی نگرفت.
دیروز مسئولان هاوایی در گفته‌های خود این بی‌توجهی را تأیید کردند. جیل توکودا، نمایندهٔ کنگرهٔ هاوایی یکی از آنها بود که گفت: «ما شدت مرگبار بودن و سرعت آتش را دست کم گرفتیم.»
به‌دنبال رد نخستین شعله‌ها
در گزارش‌های تحلیلی این حادثه به این اشاره شده که شدت گرفتن خشکسالی در هفته‌های اخیر احتمالاً به آتش‌سوزی کمک کرده است؛ چراکه برپایهٔ گزارش نظارت بر خشکسالی ایالات متحده حدود ۱۶ درصد از منطقهٔ مائوئی در شرایط خشکسالی شدید قرار دارد. بیشترین آتش‌سوزی‌ها در امتداد سواحل غربی مائوئی در جریان بود؛ جایی‌که خشک‌تر است و باران کمتری در آن می‌بارد.
گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که وسعت نقاط مستعد آتش‌سوزی در هاوایی، در دهه‌های اخیر چهار برابر شده است. اقلیم‌شناسان می‌گویند کاهش بارندگی و افزایش دما این جزایر را بیشتر در معرض آتش‌سوزی قرار داده است.
علف‌های مهاجم، انبار باروتند
کارشناسان در بررسی‌های خود به علف‌های مهاجمی که بسیار قابل اشتعال هستند اشاره کرده‌اند، علف‌هایی که پوشش گیاهی بومی را در برخی مناطق از بین برده‌اند و در شرایط خشکسالی، به گسترش آتش‌سوزی‌های جنگلی دامن می‌زنند.
گاردین در گزارشی که رویترز و آسوشیتدپرس در آن مشارکت داشته‌اند، نوشته: اینطور به‌نظر می‌رسد که آتش‌سوزی مائوئی ابتدا در پوشش گیاهی آغاز شده و سپس با وزش بادهایی با سرعت بیش از ۶۰ مایل، به مناطق پرجمعیت سرایت کرده است. شعله‌های وحشی وقتی به ساحل لاهاینا رسیدند، خیابان‌ها را در برگرفتند و از ساختمان‌های چوبی مرکز شهر که قدمتشان به قرن ۱۷۰۰ میلادی می‌رسید و در فهرست آثار ملی ثبت بودند، بالا رفت.
کلی تراورنیخت، دانشمند آتش‌نشانی در دانشگاه هاوایی می‌گوید: «در فصل مرطوب، گیاهانی مانند علف گینه، که گونه‌ای مهاجم است و در بخش‌هایی از مائوئی یافت می‌شود، تا ۱۵ سانتی‌متر در روز رشد می‌کنند و به ارتفاع سه‌متر می‌رسند. این علف‌ها در فصول گرم می‌سوزند و مثل انبار باروتند. این علفزارها در شرایط گرم‌تر و خشک‌تر با بارندگی متغیر، مشکل را تشدید می‌کنند و می‌توانند خیل سریع بسوزند.»
بادها مهمترین عوامل آتش‌سوزی
علت قطعی آتش‌سوزی‌ها هنوز روشن نیست، اما در بررسی دلایل به وزش باد شدید و رطوبت کم جزیره اشاره شده است. سرویس هواشناسی ملی هم از قبل دربارهٔ خطر آتش‌سوزی و احتمال گسترش شدید آن هشدار داده بود. هاوایی با شرایط خشکسالی مواجه بود و در میانهٔ فصل خشک بود که طوفان «دورا» چند صد مایل دورتر بادهای شدیدی با خود به‌همراه آورد.
جف پاول، کارشناس هواشناسی در هونولولو می‌گوید که جزایر بین سامانه‌‌ای با فشار بالا به‌سمت شمال و یک سیستم کم‌فشار متأثر از دورا قرار گرفته‌اند. اختلاف فشار هوا موجب بادهای شدید غیرمعمولی شد و شعله‌ها را گسترده‌تر کرد.
نیل لارو، استاد علوم جوی در دانشگاه نوادا، در توییتر خود نوشت: «بادهای فرو‌شیب عامل وقوع بیشترین آتش‌سوزی هستند.» براساس یک مطالعه در سال ۲۰۲۳، آتش‌سوزی‌های ناشی از بادهای فروشیب از سال ۱۹۹۹ عامل آسیب ۶۰ درصد از زیرساخت‌ها و ۵۲ درصد از مرگ‌ومیرها در آتش‌سوزی‌های جنگلی غرب آمریکا بوده‌اند.
بحران اقلیمی با نقاب آتش
بحران اقلیمی ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی، فراوانی و شدت رویدادهای شدید آب‌وهوایی را افزایش داده است؛ از جمله آتش‌سوزی‌هایی که مائوئی را خاکستر کرد.
تغییر اقلیم علاوه‌بر اینکه با افزایش دما خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد، احتمال وقوع طوفان‌های قوی‌تر را هم بیشتر می‌کند. این طوفان‌ها می‌توانند رویدادهای بدی قوی‌ترین مانند آنچه در پشت‌ صحنهٔ آتش‌سوزی‌های مائوئی روی داد، دامن بزنند.
کارشناسان هشدار می‌دهند که در وقوع فجایعی مانند آتش‌سوزی مائوئی عوامل مختلفی نقش دارند، اما بحران اقلیمی عاملی غیرقابل انکار است.
کلسی کوپز-گربیتز، محقق پسا دکتری در دانشکدهٔ جنگلداری دانشگاه بریتیش‌کلمبیا می‌گوید: «این نوع بلایای مربوط به تغییر اقلیم، واقعاً فراتر از محدودهٔ چیزهایی است که به آنها عادات کرده‌ایم. اما همین چالش‌های متعدد و مرتبط است که درنهایت به بروز فاجعه می‌انجامد.»
وضعیت امروز هاوایی، صحنه‌های ویرانگری که تابستان امسال در سایر نقاط جهان رخ داد را یادآوری می‌کند؛ آتش‌سوزی‌های جنگلی ناشی از گرمای بی‌سابقه باعث تخلیهٔ ده‌ها هزار نفر از شهروندان یونان، اسپانیا، پرتغال و دیگر نقاط اروپا شد و کانادا آتش‌سوزی‌های شدید و غیرعادی را تجربه کرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

مردی که بدنش نوعی جدید از کووید تولید کرد

طولانی‌ترین عفونت کووید-۱۹ با بیش از ۶۰۰ روز ابتلا در هلند گزارش شد

مردی که بدنش نوعی جدید از کووید تولید کرد

نگاهی به برنامهٔ ملی نیمه‌هادی بریتانیا

وقتی دولت‌ها، اختلال در زنجیرهٔ تأمین سخت‌افزار فناوری دیجیتال را به‌عنوان یک تهدید نگاه می‌کنند

نگاهی به برنامهٔ ملی نیمه‌هادی بریتانیا

هوش مصنوعی مترجمان را بیکار کرد

نتایج یک نظرسنجی انجام‌شده توسط انجمن نویسندگان بریتانیا:

هوش مصنوعی مترجمان را بیکار کرد

سکوت مرگبار طبیعت

دانشمندان هشدار می‌دهند

سکوت مرگبار طبیعت

ژن‌های چپ‌دست‌ساز

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که برخی ژن‌های نادر در تمایل افراد برای به‌کارگیری دست چپ دخیل هستند

ژن‌های چپ‌دست‌ساز

بلایی که پاندمی به‌ سرمان آورد

کاهش امید به زندگی مردم جهان در دوران همه‌گیری کرونا

بلایی که پاندمی به‌ سرمان آورد

خروج «محسن دی‌وی‌دی‌»ها از چرخۀ مصرف رسانه‌ای

ظهور پلتفرم‌های پخش آنلاین، چگونه اقتصاد کسب‌و‌کارهای عرضهٔ فیلم را تغییر داد؟

خروج «محسن دی‌وی‌دی‌»ها از چرخۀ مصرف رسانه‌ای

شیادان مشغول کارند!

نظریه‌پردازان توطئه در حال کسب درآمد از یک بیماری خیالی هستند

شیادان مشغول کارند!

بازی موفق سیاستگذاری در زمین «نیمه‌هادی‌ها»

چگونه مالزی به یک ابرقدرت جهانی در صنعت میکرو الکترونیک تبدیل شد

بازی موفق سیاستگذاری در زمین «نیمه‌هادی‌ها»

راز دست‌های بدون انگشت

نقش ده‌ها دست بدون انگشت در غارهای باستانی وجود دارد و دانشمندان احتمالات جدیدی دربارهٔ آنها مطرح کرده‌اند

راز دست‌های بدون انگشت

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *