پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آخرین جزئیات ارزیابی محیط زیستی طرح گردشگری آشوراده

مدیرکل دفتر ارزیابی محیط زیستی سازمان حفاظت محیط زیست

آخرین جزئیات ارزیابی محیط زیستی طرح گردشگری آشوراده

«شب‌مانی» و«تفرج متمرکز» از این پروژه حذف و کاربری‌های تفرجی قابل انجام در این منطقه منطبق با مفاد مندرج در طرح مدیریت پناهگاه حیات وحش میانکاله برنامه‌ریزی شده است





آخرین جزئیات ارزیابی محیط زیستی طرح گردشگری آشوراده

۱۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۲

مدیرکل دفتر ارزیابی محیط زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «شب‌مانی» و«تفرج متمرکز» از این پروژه حذف و کاربری‌های تفرجی قابل انجام در این منطقه منطبق با مفاد مندرج در طرح مدیریت پناهگاه حیات وحش میانکاله برنامه‌ریزی شده است.

سعید کریمی درباره ارزش محیط زیستی منطقه آشوراده به ایسنا گفت: جزیره آشوراده بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله و اولین تالابی بوده است که در کنوانسیون بین‌المللی رامسر ثبت شده است. این منطقه به لحاظ اهمیت اکوسیستمی جزو ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره محسوب می‌شود و بر اساس توصیه‌های کنوانسیون‌های رامسر و برنامه انسان و کره مسکون یونسکو، هدف اصلی از توسعه طبیعت‌گردی در تالاب‌ها، به عنوان یکی از شاخصه‌های مدیریت خردمندانه تقویت شاخص‌های تنوع زیستی، بهبود حفاظت تالاب و ارتقای وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بومی است. او ادامه داد: معیار استفاده چندجانبه از ذخیره‌گاه از جمله حفاظت، توریست، تفرج و بهره‌مندی پایدار از اراضی با حضور و مشارکت موثر جوامع محلی مورد تاکید و تایید سازمان حفاظت محیط زیست است.
کریمی درباره مجوز این پروژه توضیح داد: گزارش ارزیابی جدید طی یک ماه گذشته به ما تحویل داده شد و معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست آن را بررسی کرد و نظرات خود را ارائه دادند. مسئله مهمی که در این پروژه در حال حاضر بر اساس اصلاحات انجام شده وجود دارد این است که با پیش‌بینی «تفرج گسترده» مسئله «شب‌مانی» دیگر در آن وجود ندارد. همچنین «تفرج متمرکز» از طرح طبیعت‌گردی حذف شده است. او تاکید کرد: بخش اعظمی از محیط تفرجی جزیره آشوراده برای ایجاد فضای سبز و مسیرهای دسترسی همچنین برای حفظ پوشش طبیعی منطقه اختصاص یافته است. کاربری‌های تفرجی قابل انجام در این منطقه منطبق با مفاد مندرج در طرح مدیریت پناهگاه حیات وحش میانکاله برنامه‌ریزی شده است.
مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: پناهگاه حیات وحش میانکاله یک طرح مدیریتی دارد کاربری‌های تفرجی منطبق با آن طرح مدیریتی در آن ایجاد می‌شود تا اگر در بخشی از این منطقه‌ قرار است تفرجی انجام شود با طرح مدیریتی میانکاله تطابق داشته باشد و فعالیت‌ها نیز سبک و سنتی همچنین کاملا زیست محیطی باشد و تکنولوژیک نباشد. او افزود: اقداماتی همچون ساخت آلاچیق می‌تواند انجام شود اما ایجاد تاسیساتی همچون هتل‌ها برای تقویت شب‌مانی نباید صورت گیرد. برخی مستثنیات در منطقه آشوراده وجود دارد. به طور مثال بخشی از منطقه به آموزش و پرورش اختصاص دارد که ساخت و سازهایی در آن انجام شده و به دلیل شکایت‌ها مانع از ادامه فعالیت کمپ آموزشی آنان و نیمه‌کاره رها شده است همچنین روستایی وجود دارد که می‌توان برای اقامت و شب‌مانی در صورت توافق از آن‌ها استفاده شود.
کریمی تصریح کرد: در این ۲۲ هکتار به اجرای طرح تحت عنوان طرح تفرجی مجوز فعالیت داده شده است درصورتی که شب‌مانی در آن صورت نگیرد و این کاربری تفرجی در هماهنگی با طرح مدیریت پناهگاه حیات وحش میانکاله و کاملا زیست محیطی باشد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *