پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | با اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده موافقت شد

پس از پنج‌سال از تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست

با اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده موافقت شد

براساس اطلاعات منتشرشده، این طرح مطابق طرح مصوب سال ۹۶ که مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را دارد، اجرا می‌شود





با اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده موافقت شد

۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۳۰

سال ۹۶ که سازمان حفاظت محیط زیست مجوز احداث طرح طبیعت‌گردی در جزیرۀ آشوراده را صادر کرد هم در اجرای این طرح اثری نگذاشت و توسعۀ طبیعت‌گردی در این منطقه به‌رغم توصیۀ طرح ارزیابی اثرات محیط زیستی میسر نشد. روز گذشته هم اعضای کمیتۀ ملی طبیعت‌گردی موافقت خود را با اجرای این طرح اعلام کردند. وب‌سایت دولت بلافاصله خبر داد که فاز نخست این طرح در زون ۲۲ هکتاری منطبق با دهکده به اجرا درمی‌آید. حالا باید دید که آیا این موافقت، اجرای طرح را پیش می‌برد یا آن هم در حد یک صورت‌جلسه می‌ماند.

سال ۹۶ طرح اجرای طبیعت‌گردی در جزیرۀ آشوراده آخرین مجوزهای خود از سازمان حفاظت محیط زیست را دریافت کرد و کمی بعد به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی نیز رسید. فروردین امسال نیز اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان اعلام کرد که آماده است به اقامتگاه‌های بومگردی که متقاضی محلی داشته باشد، مجوز احداث دهد. روز گذشته نیز معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کنار سایر اعضای کمیتۀ ملی طبیعت‌گردی کشور نسبت به تأیید فاز نخست پروژۀ طبیعت‌گردی در جزیرۀ آشوراده منطبق با معیارهای محیط‌زیستی، اعلام موافقت کردند.
براساس آنچه وب‌سایت خبری دولت منتشر کرده است با توجه به اینکه طرح پیشنهادی استان گلستان ویژۀ طبیعت‌گردی در جزیرۀ آشوراده دارای دو بخش است و شامل ۲۲ هکتار داخل جزیره و ۱۳۸ هکتار به‌عنوان سایت پشتیبان در بندر ترکمن می‌شود، تعامل صورت‌گرفته تنها ویژۀ بخش نخست است. همچنین، وب‌سایت دولت نوشته است که اقامت شبانه در طرح سایت پلان پیشنهادی حذف و مقرر شد اقامت در بافت روستایی موجود در جزیرۀ آشوراده صورت پذیرد؛ مصوبه‌ای که پیشتر نیز وجود داشت. همچنین، در بخش نخست که شامل ۲۲ هکتار داخل جزیرۀ آشوراده می‌شود، سازه‌ها به‌صورت سبک و با کاربری تفریحی، پذیرایی، فضای سبز، برپایی غرفۀ صنایع‌دستی و گردشگری و ارائۀ خدمات عمومی مانند طرح مصوب سال ۱۳۹۶ در نظر گرفته خواهد شد. همچنین، بخش دوم این طرح به‌عنوان پروژۀ پشتیبان در بندر ترکمن نیز به سازه‌های سنگین مانند کاربری‌های اقامتی شامل هتل، مجتمع‌های اقامتی و سایر کاربردهایی که نیاز به سازۀ سنگین دارد، اختصاص می‌یابد.
بنابراین، موافقت اولیه با کلیات طرح سایت پیشنهادی ۲۲ هکتاری در جزیرۀ آشوراده موافقت صورت گرفت تا بر این اساس پس از نهایی شدن طرح در استان، روند سرمایه‌گذاری آغاز و ایجاد تأسیسات لازم وارد فاز عملیاتی شود.
همچنین این وب‌سایت به‌نقل از معاون گردشگری این وزارتخانه نوشته است: «یکی از حوزه‌هایی که اداره‌کل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونۀ گردشگری وزارت با همکاری استان باید روی آن کار کند، محور خلیج گرکان است که ظرفیت منحصربه‌فردی را به‌دلیل نوع آب و دسترسی ایجاد می‌کند. ازاین‌رو، اکنون که این فضا فراهم شده است، زمان آن است که کاری جدی در آن حوزه صورت گیرد.»
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان پس از تصویب این طرح به «پیام ما» توضیح داد: «آنچه در جزیرۀ آشوراده قرار است انجام شود، مطابق طرح مصوبی است که هم ارزیابی اثرات محیط زیستی دارد و هم بخش‌های مختلف آن به تصویب نهادهای مرتبط به‌ویژه سازمان حفاظت محیط زیست کشور رسیده است.» به گفتۀ «جواد ساور» سازه‌های سنگین همان‌طور که در طرح مصوب شده بود، در زون‌های پشتیبان باقی می‌ماند، اما در حال حاضر گام دولت برای اجرای فاز نخست و در خود جزیره است. استفاده از بخش خصوصی و همچنین توان جامعۀ محلی و واگذاری‌های بخشی، برنامه‌ای است که دولت مطابق آنچه مصوبات سال ۹۶ تکلیف می‌کند، آن را دنبال می‌کند. موضوع توسعۀ گردشگری در جزیرۀ آشوراده نخستین‌بار در نیمۀ دوم دهۀ ۷۰ مطرح شد. موضوعی که با بالا آمدن آب خزر و خالی از سکنه شدن جزیره به دست فراموشی سپرده شد. در دهۀ هشتاد استانداران گلستان جسته‌وگریخته پیگیر اجرای طرح گردشگری در تنها جزیرۀ ایرانی خزر بودند، اما با گسترش تمرکز بر توسعۀ گردشگری در سال‌های نخستین دهۀ ۹۰ این موضوع جدی‌تر دنبال شد و به کلید توسعۀ استان گلستان مشهور شد. عنوانی که رویکرد متفاوتی از اقتصاد جزیره ارائه می‌داد. با تلاش فعالان محیط زیست و گردشگری همچنین همراهی سازمان حفاظت محیط زیست و با مطالبۀ مردمی حفظ جزیره در نیمۀ نخست دهۀ ۹۰ طرح ارزیابی اثرات محیط زیست طبیعت‌گردی در جزیرۀ آشوراده انجام و طرح طبیعت‌گردی مطابق با آن مصوب شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *