پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خشکسالی و سیل در آسیا-پاسفیک میلیون ها نفر را فقیر می کند

خشکسالی و سیل در آسیا-پاسفیک میلیون ها نفر را فقیر می کند





۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۲

نتایج بررسی های برخی مراکز تحقیقات بین المللی نشان می دهد که تغییرات آب وهوایی در منطقه آسیا- پاسفیک زندگی میلیون ها نفر از مردم را تحت تاثیر قرار خواهد داد و خشکسالی، سیل های مخرب ناشی از باران های مونسون و گرمای شدید، نه تنها باعث مرگ و میرتعداد زیادی دراین منطقه شده بلکه از نظر اقتصادی آنها را فقیر خواهد کرد.

 

به گزارش ایرنا تاکنون دمای شدید در بسیاری از کشورهای منطقه حوزه اقیانوس آرام مشکلات متعدد زیست محیطی ایجاد کرده و حتی تعداد زیادی از افراد به علت گرمای زیاد جان خود را ازدست داده اند. 


طبق این گزارش پیش بینی سازمان های هواشناسی این منطقه حاکی از این موضوع است که این تغییرات آغاز دوران جدید آب و هوایی بوده که احتمال دارد اوضاع را ازاین بدتر کند.
طبق این گزارش در سراسر آسیا – پاسفیک ازجمله استرالیا و نیوزیلند تا شرق و جنوب شرق آسیا اعم از هنگ کنگ ،شبه جزیره کره، ژاپن و ویتنام ، میانمار، تایلند، فیلیپین در ماههای گذشته یا روزهای بسیار داغی را تجربه کرده و یا در اثر باران های بسیار شدید معروف به مونسون شاهد سیل های مخرب و مرگبار بوده اند.


دانشمندان زیست محیطی استرالیا گزارش دادند، همزمان با افزایش دما در این کشور ، تعداد زیادی از ایالت ها مانند نیوساوت ولز با چالش های خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند که در 400 سال گذشته دراین منطقه بی سابقه بوده است.
ایالت ها و شهرهای مختلف این کشور به ویژه نیو ساوت ولز، کوئینزلند و ویکتوریا، در آخرین روزهای ماه گذشته میلادی(جولای) (تیر97) گرمترین دما را نسبت به 60 سال اخیر تجربه کرده اند و اکنون جریانات خشک آب و هوایی سبب شده که تا بخش های مختلف این کشور با افزایش 4 تا 5 درجه گرما نسبت سال قبل در بخش های روبه رو باشد. مرکز مطالعات دانشگاه ملبورن گزارش داد: استرالیا پس ازخشکسالی سالهای 1939-45 درجریان جنگ جهانی دوم و خشکسالی 1997 -2009 شاهد خشکسالی دیگری باشد که در تاریخ این کشور بی سابقه بوده است.


طبق گزارش رسانه های مختلف آسیایی، اکثر متخصصان و کارشناسان شرایط آب و هوایی دراین کشورها از گرمتر شدن این منطقه ابراز نگرانی کرده و در مورد آثار سوء آن بر سلامت انسان ها و اقتصاد جوامع به دلیل خشکسالی هشدار داده اند.
سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده است تا سال 2030 (12 سال آینده) میزان مرگ و میر ناشی از گرمای هوای در منطقه آسیا-پاسفیک به یک هزار و 488 نفر خواهد رسید و درسراسر قاره آسیا این رقم به 21 هزار نفر افزایش خواهد یافت.
طبق این گزارش میزان مرگ و میر ناشی از گرما در سراسر جهان به دلیل بیماری های ناشی از افزایش دمای زمین شامل اسهال و بیماری های گرمسیری طی سال های 2030 تا 2060 به 250 هزار نفر خواهد رسید.


نتیجه تحقیقات ژورنال تخصصی ‘ پولس ‘PLOS نیز حاکی از گسترش دمای هوای در منطقه آسیا پاسفیک و تبعات منفی آن از نظر اجتماعی و اقتصادی دراین منطقه است.
طبق این گزارش تاکنون میزان متوسط مرگ و میر در کشورهایی مثل ژاپن به بیش از 2 هزار نفر در سال رسیده که این رقم با وخیم شدن شرایط آب و هوایی افزایش می یابد.
براساس گزارش رسانه های فیلیپین، در سال های اخیر که هوا روند افزایشی گرما را تجربه کرده سالانه 322 نفر دراثر شرایط زیست محیطی نامساعد اعم از سیل و خشکسالی جان خود را ازدست دادند.
کارشناسان زیست محیطی در این کشور برآورد کردند آمار قربانیان همزمان با شدت یافتن دمای هوا در این کشور در سال های آتی یک هزار و 300 درصد افزایش خواهد یافت.
رسانه های آسیایی نیز گزارش دادند که احتمالا بیش از 20 کشور در منطقه آسیا-پاسفیک که امواج شدید گرما آنها را متاثر کرده با مشکلات اقتصادی گسترده نیز روبه رو خواهند شد.


تغییرات و افزایش ناگهانی دما دراین منطقه بین یک تا 5 درجه نسبت به سال گذشته برآورد شده و اکثر کشورهای این منطقه به طور متوسط دمای 30 تا 40 درجه را درماههای اخیر تجربه کرده اند.
مردم در شمال و شهرهای مرکزی ویتنام در یک ماهه اخیر حتی دمای بالای 40 درجه را نیز تجربه کردند که طبق گزارش رسانه های این کشور ، این مساله سبب افزایش میلیون ها کیلووات مصرف انرژی دراین کشور برای خنک کردن شده است.
تایلند و میانمار نیز در یک ماهه اخیر شاهد سیل های گسترده و مخرب بوده که منجر به کشته شدن دهها نفر و بی خانمانی دستکم 150 هزار نفر درمیانمار شده است. 

 

تحقیقات بخش زمین شناسی دانشگاه آکسفورد نیز که در رسانه های آسیایی انعکاس یافته حاکی است وضعیت نامساعد تغییرات آب و هوایی و روند گرمایش زمین در سال های پیش رو احتمالا دوبرابر خواهد شد.
گزارش بانک توسعه آسیایی نیز حاکی است که طوفان های ناشی از تغییرات آب و هوا در فیلیپین در سال های گذشته سبب مرگ و میر تعداد زیادی دراین کشور شده به ویژه طوفان ‘هایان ‘ در نوامبر 2013 بیش از 6 هزار نفر کشته دراین کشور برجای گذاشت.
بانک جهانی نیز درگزارشی درمورد افزایش آثار سوء اقتصادی روند گرمایش زمین بر اقتصادی کشورهایی که از این روند بیشتر تاثیرپذیرفته اند هشدار داد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *