پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ستاد احیا برای مسجد جامع ساری

ستاد احیا برای مسجد جامع ساری





۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۷

میراث فرهنگی: 70 درصد بخش قاجاری از آتش‌سوزی در امان مانده است

مسجد جامع ساری به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی این شهر درحالی به دلایلی دچار حریق و آتش سوزی شد که معاون میراث فرهنگی کشور از ستاد بازسازی مسجد با کمک و همیاری مسوولان استان و محلی خبر داد.

مسجد جامع ساری در محله چناربن، در بازار نرگسیه قرار دارد که در هشتم اسفند ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۷۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. بنای کنونی مسجد جامع ساری حاصل بازسازی‌های مکرر در دوره‌های قاجار و پهلوی است. اما در قدمت و بنیان‌گذار این مسجد اختلافاتی وجود دارد.

اکثراً این بنا را به دوران عباسیان منتسب می‌دانند و ساخت آن را به دوره پس از سقوط اسپهبد خورشید می‌رسانند، حتی داستانی مبنی بر ساخت این مسجد روی ویرانه‌های یک آتشکده وجود دارد.

محمد حسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی) که برای بازدید از وضعیت این مسجد به استان مازندران سفر کرده بود می‌گوید: ریاست این ستاد برعهده استاندار مازندران است و اعضای آن متشکل از نماینده امام جمعه ساری، نماینده اداره اوقاف و امور خیریه، هیات امنای مسجد جامع ساری، کسبه و نماینده سازمان میراث فرهنگی است.

او اعلام کرد: براساس تصمیمی که این ستاد در نخستین جلسه خود گرفت قرار است کار بازسازی و مرمت مسجد تاریخی ساری پس از ارایه طرح فنی از سوی سازمان میراث فرهنگی و بازدید گروه‌های کارشناسی ملی و استانی از این مسجد آغاز شود.

او گفت: پس از مهار کامل آتش و به پایان رسیدن آواربرداری از مسجد تاریخی ساری، اقدامات اجرایی برای استحکام بخشی بنا و حفاظت از بخش‌های باقیمانده آغاز می‌شود.

آنطور که ایسنا نوشته به گفته معاون میراث فرهنگی، کار مرمت و بازسازی مسجد تاریخی ساری نیز بلافاصله پس از ارایه طرح فنی و تایید آن از سوی سازمان میراث فرهنگی آغاز می‌شود.

او با بیان این که علت دقیق آتش‌سوزی هنوز توسط مقامات رسمی آتش‌نشانی اعلام نشده است، اظهارکرد: اما حدس همه بدون استثنا این است که یکی از کابل‌های برق آتش گرفته است که این اتفاق می‌تواند به علت کم و زیاد شدن ولتاژ و گرمای زیاد هوا باشد.

آن چه که مسلم است، نقطه‌ی آتش‌سوزی از حجره شرقی شبستان جنوبی بوده که به سرعت سقف‌هایی که در پنج سال گذشته تعویض شده بودند را فراگرفته است.

طالبیان تاکید کرد: با انجام این اقدامات و نهایی شدن طرح فنی و مرمت و در نتیجه برآورد هزینه‌ها، همه‌ی بخش‌های مختلف با کمک مردم برای تامین منابع مالی کمک می‌کنند تا کارهای اجرایی ساماندهی و مرمت مسجد جامع ساری آغاز شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *