یک قدم برای حفاظت از شاهوار





یک قدم برای حفاظت از شاهوار

۸ آذر ۱۴۰۴، ۱۷:۵۱

یکی از گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که در دفاع از معدن‌کاوی در کوهستان شاهوار شهرستان شاهرود بود، از پایگاه اطلاع‌رسانی این مرکز حذف شد. این اقدام نگرانی مردم درباره شروع به کار دوباره این معدن را که باعث تخریب این کوهستان و منبع آب شهر شاهرود می‌شود، کاهش داده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان الزامات تحقق گام دوم انقلاب، بخش محیط‌زیست (اردیبهشت ۱۳۹۹ ) هشدار داده بود با روند تخریب رو به گسترش فعلی در کشور دور از انتظار نیست که وضعیت محیط‌زیست در اندک زمان پیش رو به وضعیت خطرناک و غیرقابل‌کنترلی تبدیل شود! «سرنوشت و آینده ایرانیان در گرو …. احیای توازن زیست‌محیطی است و بحران‌های زیست‌محیطی… می‌تواند به تهدید امنیت ملی بینجامد.»

براساس این گزارش هشدارهای زیست‌محیطی ایران به‌اندازه‌ای تکان‌دهنده‌اند که در بعضی موارد خطر آن را از دشمنان خارجی بیشتر دانسته‌اند.

براین‌اساس، گزارشی در مهر سال ۱۴۰۲ با عنوان «نابودی در کمین سپر حفاظتی جنگل ابر» در رسانه‌ها منتشر شد که به انجام نشدن تعهدات از سوی شرکت بهره‌بردار معدن «بوکسیت‌ تاش» در کوهستان شاهوار اشاره کرده و دو گزارش مرکز پژوهش‌ها در سال ۱۳۹۷ (۱۶۰۶۴) و ۱۴۰۲ (۱۹۰۲۲) را در کفه ترازو گذاشته بود. در این گزارش هشدار داده شده بود در گزارش ۱۴۰۲ حجم خسارات معدن بوکسیت تاش نادیده گرفته شده است.

۲۸ دی‌ماه‌ همان سال «ناصر شمس»، رئیس وقت شورای اسلامی شهر نمونه گردشگری بسطام، خطاب به وزارت علوم به طرح پژوهشی انجام‌گرفته در سال ۱۳۹۹ در باب معدن بوکسیت تاش (با ارائه مستندات) اعتراض کرد. شورای شهر بسطام در اول مرداد ۱۴۰۳ نیز در نامه دیگری به مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی بخش کوچکی از تهدیدات مخاطره‌آمیز گزارش ۱۹۰۲۲ را برشمرده و اعتراض خود را کتباً اعلام کرد.

نهایتاً نقدهای جدی و پیگیری‌های قانونی شورای شهر بسطام و جامعه مدنی سبب حذف گزارش ۱۹۰۲۲ از خروجی سایت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی شد.

این اقدام، به‌روز شدن مرکز پژوهش‌ها با دغدغه و نگرانی مردم نسبت به تخریب کوهستان شاهوار و جنگل هیرکانی ابر و تکرار فاجعه‌های مصیبت‌بار دریاچه ارومیه، زاینده‌رود، سد گتوند و… در اثر سوءمدیریت، توسعه‌گرایی بی‌برنامه و نگاه جزیره‌ای دولت‌ها به اسناد بالادستی و بحران‌ها را نوید داد.

امید که با یکی شدن زبان فهم ملت دولت کشور بحران‌ها را پشت سر بگذارد. مطالبه همیشگی مردم حفظ نماد شاهوار در دیار شیخ ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

استقرار هزاران سار صورتی در زیستگاه‌های طبیعی شهرستان انگوت

حضور پرندگان مهاجر در شمال غرب کشور

استقرار هزاران سار صورتی در زیستگاه‌های طبیعی شهرستان انگوت

چرای غیرمجاز دام در خراسان شمالی؛ تهدیدی جدی برای بقای یوزپلنگ آسیایی

بحران در زیستگاه‌های حساس حیات‌وحش

چرای غیرمجاز دام در خراسان شمالی؛ تهدیدی جدی برای بقای یوزپلنگ آسیایی

بازگشت حیات‌وحش به طبیعت؛ ۳۵ گونه جانوری در مناطق حفاظت‌شده تهران رهاسازی شدند

گامی مؤثر در جهت حفاظت از تنوع زیستی استان تهران

بازگشت حیات‌وحش به طبیعت؛ ۳۵ گونه جانوری در مناطق حفاظت‌شده تهران رهاسازی شدند

کاهش یک‌متری تراز آب دریای خزر در ۵ سال اخیر

وضعیت نگران‌کننده تراز آب بزرگ‌ترین دریاچه جهان

کاهش یک‌متری تراز آب دریای خزر در ۵ سال اخیر

لاهیجان‌زاده: حفاظت پایدار از تالاب‌ها بدون مشارکت جوامع محلی ممکن نیست

حفاظت از تالاب‌های کشور

لاهیجان‌زاده: حفاظت پایدار از تالاب‌ها بدون مشارکت جوامع محلی ممکن نیست

پویش «محرم سبز» در استان تهران؛ کاهش پسماند و ترویج نذر سبز در مراسم عزاداری

محیط زیست و آیین‌های مذهبی

پویش «محرم سبز» در استان تهران؛ کاهش پسماند و ترویج نذر سبز در مراسم عزاداری

رهاسازی بیش از ۲ میلیون بچه‌ماهی بومی در تالاب هورالعظیم

رهاسازی بیش از ۲ میلیون بچه‌ماهی بومی در تالاب هورالعظیم

تالاب زیر فـــــرش سبز مرگ

سنبل آبی چگونه به تهدیدی برای تالاب‌های گیلان و مازندران تبدیل شد؟

تالاب زیر فـــــرش سبز مرگ

پارک پردیســـــــــان را دریابیم

پارک پردیســـــــــان را دریابیم

میزبانی ایرانی از کاروانسرا تا بوم‌گردی

میزبانی ایرانی از کاروانسرا تا بوم‌گردی

بیشترین نظر کاربران

شهــرکُــشــــــی |پیام ما

شهــرکُــشــــــی |پیام ما