پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۱۷ روز بی‌آبی در «چگردان‌لاش»

با وجود ادعای دولت سیزدهم مبنی بر تأمین آب شرب سیستان‌وبلوچستان، هنوز مناطق زیادی از این استان مشکل تأمین آب دارند

۱۷ روز بی‌آبی در «چگردان‌لاش»

فرماندار کنارک: پیگیر حل مشکل هستیم؛ آب در نوبت‌های مشخص توزیع می‌شود، اما کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد





۱۷ روز بی‌آبی در «چگردان‌لاش»

۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۰:۱۱

«چگردان‌لاش» روستایی در پایین‌دست سد «کهیر»، از مجموع ۵۵ روستایی که قرار است تا سال ۱۴۲۵ و تکمیل طرح آب‌رسانی «کهیر»، به آب شرب پایدار دسترسی داشته باشد، حالا نزدیک به ۱۷ روز است که به آب شرب دسترسی ندارد. مسئولان آبفای استان، موضوع را کاملاً انکار می‌کنند، اما فرماندار کنارک علاوه‌بر تأیید مشکل آب در این منطقه، عنوان می‌کند که در تلاش برای رفع آن است. براساس آنچه فرماندار توضیح می‌دهد، گرمای هوا در کنار خشکسالی شدید، امکان تأمین آب به‌جز برای نیازهای ضروری را سلب کرده است. به‌گفتۀ او، آب‌رسانی سیار و سهمیه‌ای به این منطقه انجام می‌شود، اما کفاف نیازهای مردم را نمی‌دهد. اهالی این روستا اما می‌گویند، گاه برای شرب نیز آب در دسترس ندارند و هر ۲۰ روز یا بیشتر، آب در مخزن روستا تخلیه می‌شود.

«چگـردان‌لاش» روسـتای گـمنامی نیست؛ گرچه بسیار دور است. روستـایی از توابع بخش کهیر شهرستان کنارک که نامـش در فهـرست روسـتاهـای گـردشـگری استـان سیستان‌وبلوچستان به چشم می‌خورد. این همسایۀ سد کهیر، اما نزدیک به ۱۷ روز است که به آب شرب دسترسی ندارد؛ موضوعی که اهالی می‌گویند کسی برای رفع آن کاری نمی‌کنـد. اهـالی روسـتا از بـردن نامشان ابا دارنـد و فـکر می‌کننـد همـۀ این ماجراها برایشـان دردسـر می‌شود. همان‌طور که چند سال پیـش، وقـتی برای حـق دسترسی به اینترنت تـلاش می‌کردند، اتفاق افتاد.

یکـی از اهـالی می‌گوید که ما درست در همسـایگی سـد هستیم و اما از آب بی‌بهره. ختدا را خـوش نمـی‌آید. چـگردان مـحروم اسـت. چنـد سال قبـل آن‌قدر دویدیم تا به روستا اینترنت برسد. چگردان هیچ امکاناتی نـدارد. بـاید بیایید و ببیـنید حالا تأمین آب شرب هـم برایمان کار دشـواری شده است. امسـال کـه دیگر سال بـی‌باران نبود. از اول سال هـمۀ خانه‌ و زندگی مـا را سیل گرفت، اما حالا در ایـن گرما ما ۱۷ روز اسـت کـه آب نداریم و از چـاه و چـاهک قدیـمی آب بـر می‌داریم. هیچ‌کس هـم تابه‌امروز بـرای مـا کاری نمی‌کند.»

 

 کسی پاسخ نمی‌دهد

نه شورای روستا و نه دهیار هم علاقه‌ای به صحبـت با خبرنگاری که نمی‌شناسند ندارند. یکـی از فعـالان اجتماعی کنارک اما به «پیام مـا» مـی‌گـوید: «سـال ۹۹ مـردم به نبود اینترنت در ایـن بخـش و روسـتا اعتراض داشـتند. آن زمان بخشداری از مردم شکایت کـرد کـه به‌جـای پیگیری مطالبـات، پـای رسـانه‌هـای داخـل و خـارج را بــه مـسئله بازکردیـد. حالا به‌همین‌دلیل اسـت که کسی نمی‌خواهد صحبت کند، اما روستاهای این منطقه نه حالا بلکه همیشه، در روزهای گرم سال مشکل آب دارند.

با وجود تأیید فرماندار شهرستان کنارک و مبنی بر وجود مشکل حاد آب در روستای چگردان، اما شرکت آبفای استان می‌گوید هیچ روستایی مشکل آب ندارد

چـگردان‌لاش درحـالی مشـکل تأمین آب شرب دارد، که فروردین امسال شرکت آب و فاضلاب استان سیستان‌وبلوچستان اعلام کرده بود کـه مشـکل آب شـرب روستاهای کنارک و بخش کهیر حل شـده است. بنا به اعلام «علیرضا قاسمی»، طـرح تأمین آب پایدار شهر و روستـاهای کنارک از سد کهیر اجرایی شده اسـت.  مـدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان‌وبلوچستان، ۲۰ فروردین اعلام کرده بود: «تـأمین و رفع کمبود آب شرب شـهر کـنارک و روستاهای بخش‌های کهیر و مترکزی این شهرستان از طریق چاه‌های کهیر و اجرای خط انتقال از سد، در برنامۀ اجرایی شرکت قرار می‌گیرد. از تأسیسات آب‌رسانی کهیر به کنارک و روستاهای بخش مرکزی که به‌منظور پایش و بررسی وضعیت آب شرب ساکنان شهر و روستا‌های بخش‌های کهیر و مرکزی این شهرستان احداث شده است، بازدیدی صورت گرفته است. در راستای تأمین آب پایدار و رفع دغدغۀ ساکنان شهرستان، مقرر شد دو حلقه چاه جدید تجهیز و ایستگاه پمپاژ نیز تقویت شود.»

آبفا می‌گوید نمی‌دانم

به‌گفتۀ او، همچنین باتوجه‌به اجرای خط انتقال آب از سد کهیر تا محل مخزن طرح روستایی، مقرر شد اجرای خطوط انتقال پایین‌دست در قالب طرح جهاد آب‌رسانی، در دستور کار قرار گیرد.

بااین‌حال، به‌نظر این طرح‌ها مسئلۀ آب این منطقه را حل نکرده است. مدیرعامل شرکت آبفای این استان، در پیگیری «پیام ما» پاسخی نمی‌دهد، اما «رضا نوذری‌نیا» روابط‌عمومی این سازمان، در پاسخ به «پیام ما» از وضعیت پیش‌آمده ابراز بی‌اطلاعی می‌کند. او دقایقی بعد به «پیام ما» می‌گوید، موضوع را از مدیر بخش روستایی پیگیری کرده و این بخش هم اطلاع یا گزارشی ندارند. اما در صورت داشتن اطلاعات از روستا، موضوع را پیگیری کرده و اطلاع می‌دهند. بعد از پایان این گفت‌وگو اما، نوذری نیز دیگر به تلفنش پاسخ نمی‌دهد.

درست یک سال قبل بود که فرماندار کنارک در جنوب سیستان‌وبلوچستان، با اشاره به آبگیری سد کهیر گفته بود: «مردم ۵۵ روستای پایین‌دست سد کهیر انتظار دارند هرچه سریع‌تر برای احداث شبکۀ آب‌رسانی و خط انتقال آب، اقدامات لازم آغاز شود.»

فرماندار کنارک: نه فقط روستای چگردان‌لاش در بخش کهیر، بلکه روستاها و شهر کنارک و تمام سیستان‌وبلوچستان، همچنان مشکل آب دارد

«ایسنا» به نقل از «عبدالغفور حوت» نوشته بود: «ساخت سد کهیر با حجم مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب به‌عنوان بزرگ‌ترین سد مخزنی سیستان‌وبلوچستان، در مجموع تأثیـرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهمـی در جنوب سیستان‌وبلوچستان و سـواحل مَکُـران در پـی خـواهد داشـت. باتوجه‌به کمبود و تنش شدید آبی در منطقه، تنظیم و جمع‌آوری این آب‌ها با ساخت سد برای تأمین مـصارف آشامیدنی، صنعت و کشاورزی منـطقه، از اهمیت بالایی برخوردار است. توسـعۀ صنعت و تجارت و امکان تأمین آب آشامیدنی سواحل کنارک از طریق کاهش تخصیص صنعت، خروج روستاهای بخش کهیر از بحران کنونی آب برای مصارف آشامیدنی و بهداشت، رفع بحران تأمین آب کشاورزی منطقه به‌ویژه در سال‌های خشک، ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی از طریق توسعۀ صنعت و کشاورزی منطقه، کنترل سیلاب‌ها و اثرات تخریبی ناشی از آن، امکان توسعۀ صنعت توریسم و گردشگری و بهبود وضعیت بهداشتی منطقه از طریق تأمین آب آشامیدنی سالم، از اهداف ساخت سد کهیر است. سد کهیر در آینده‌ای نزدیک، باید تمام نیازهای آب آشامیدنی، صنعتی و کشاورزی منطقه را تأمین کند.»

فرماندار تأیید می‌کند

به‌گفتۀ او، تخصیص آب آشامیدنی سد کهیر که شامل طرح مجتمع آب‌رسانی به ۵۵ روستای زیرمجموعۀ سد کهیر در شهرستان کنارک است، باید سریع‌تر اجرایی شود. جمعیت روستاهای مورد نظر برای سال مقصد طرح یعنی سال ۱۴۲۵، حدود ۶۵ هزار و ۲۰۰ نفر و متوسط آب مورد نیاز آن‌ها، ۱۲۶ لیتر در ثانیه است.»

 «حوت» تنها مقام مسئولی است که مشکل آب روستا را تأیید می‌کند. او به «پیام ما» می‌گوید، نه فقط این روستا، بلکه تمام شهرستان و استان ما مشکل تأمین آب دارند. آب شرب مردم در اختیارشان قرار می‌گیرد و به‌ویژه در مناطق بالادست روستای چگردان‌‎لاش، آب با تانکر توزیع می‌شود؛ به این معنا که در نوبت آب‌رسانی، آب در مخزن روستا تحویل داده می‌شود. ما وظیفه داریم آب را تأمین کنیم، اما در شرایط فعلی و کمبود آب، نمی‌توانیم میزانی که مردم نیاز دارند را برآورد کنیم. همۀ مسئولان استان هم پیگیر هستند. همین روز گذشته با آقای استاندار پیگیر بودیم، اما حقیقت این است که درحال‌حاضر امکان تحقق آب پایدار وجود ندارد. ما اعتبارات خـوبی را امسال هم برای تکمیل طرح آب‌رسـانی هزینه کردیم، اما متأسفانه مشـکل بـزرگ اسـت. به‌ویژه در روستا که یکی از آن‌ها، هـمین روستای چگردان.»

 

او ادامه می‌دهد: «هوا بسیار گرم شده است و گرما مشکل آب را دوچندان و طبیعتاً نیاز مردم را هم بیشتر کرده است. ما می‌دانیم که مردم روستاها برای شرب، استحمام، دام و احشام و مانند آن نیز آب نیاز دارند. شرکت آب و فاضلاب هم دارد تلاش خودش را می‌کند. در مورد مشکل مردم چگردان، نمایندۀ کنارک هم با من تماس گرفت و ابزار کرد که دو ماه است مردم در بی‌آبی به سر می‌برند. اما این مشکل به دلایلی که عرض کردم، مانند گرما و افزایش خشکسالی، بیشتر شده است. ما همچنان پیگیر هستیم و تاکنون آب ضروری مورد نیاز مردم را محقق کرده‌ایم. اما باز هم تأکید می‌کنم که در نوبت زمانی، آب در مخزن روستا تأمین می‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

جزئیات ششمین جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد اعلام شد

جزئیات ششمین جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد اعلام شد

جلیقه‌هایی که جلوی مرگ را نمی‌گیرند

از آغاز حملات رژیم اسرائیل به فلسطین، ۱۱۳ خبرنگار کشته شده‌اند

جلیقه‌هایی که جلوی مرگ را نمی‌گیرند

مشاهده دومین گونه نادر پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های  لرستان

مشاهده دومین گونه نادر پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان

میدان‌دادن به زنان، مطالبۀ عمومی است

چند زن در فهرست وزیران و معاونان رئیس‌جمهور قرار خواهند داشت؟

میدان‌دادن به زنان، مطالبۀ عمومی است

تعدیل کادر درمان به بهانۀ بازسازی

پرسنل بیمارستان «تهران کلینیک» از نیمه‌فعال‌شدن این مرکز درمانی می‌گویند

تعدیل کادر درمان به بهانۀ بازسازی

نسل زد نیازمند امید اجتماعی است

انفعال در برابر شیوع خودکشی در بین نوجوانان

نسل زد نیازمند امید اجتماعی است

درختان سوخته و تشنۀ چیتگر 

کمبود حقابه، کاج‌ها را دچار آفت سوسک پوست‌خوار کرد 

درختان سوخته و تشنۀ چیتگر 

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

تغییرات عجیب در مدیریت بیمارستان محب کوثر با اعتراض کادر درمان روبه‌رو شد

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

چاپ بیست‌ونهم کتاب «بیایید تار و سه تار بنوازیم»

چاپ بیست‌ونهم کتاب «بیایید تار و سه تار بنوازیم»

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر