پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تخصص‌گرایی راهی برای کاهش حوادث محیط کار

تخصص‌گرایی راهی برای کاهش حوادث محیط کار





تخصص‌گرایی راهی برای کاهش حوادث محیط کار

۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۰۳

حوادث معدن در همه‌جای دنیا رخ می‌دهد و آمار قربانیان آن بسیار زیاد است. علاوه‌براین، امدادونجات قربانیان حوادث معدن نیز دشواری‌های خاص خودش را دارد. ازآن‌جایی‌که کار در معدن جزو شغل‌های سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود، باید الزامات ایمنی و بهداشتی متناسب با ویژگی‌های این محیط را داشته باشد. این الزامات شامل تجهیزات، مدت‌زمان حضور کارگران در محل کار، آزمایش‌های سالانه و منظم کارگران و مواردی ازاین‌دست است. همهۀ این الزامات و نظارت بر رعایت آن‌ها در پیشگیری از حوادث و تقویت ایمنی محیط کار مؤثر است.

 

برای نزدیک‌شدن به استانداردهای جهانی ایمنی کار، جزئیات شرایط محیط کار باید تحت بررسی‌های فنی و تخصصی قرار بگیرد. دستورالعمل‌ها و الزامات ایمنی محیط کار در قانون کار مطرح شده است. این قوانین با استناد به استانداردهای جهانی تدوین شده است. علاوه‌براین، کارخانه‌ها نیز یک‌سری الزامات فنی و نکات ایمنی دیگر متناسب با دستگاه‌های تولیدی خود تعیین می‌کنند.

در قانون کار، دو بازیگر این صحنه، مکلف به رعایت الزامات شده‌اند. اول کارفرما، که وظیفه دارد استانداردهایی برای طراحی و به‌کارگیری الزامات موردنیاز فراهم آورد. دوم کارکنان و تکنسین‌ها، که ملزم به رعایت مسائل ایمنی و الزامات پیش‌بینی‌شده برای محیط هستند. رعایت این الزامات و موارد ایمنی ممکن است برای کارگران مربوطه راحت نباشد، اما برای حفظ ایمنی باید خود را ملزم به رعایت بدانند؛ همانند یک موتورسوار که استفاده از کلاه ایمنی در شرایط مختلفی مثل گرما برایش سخت است، اما برای حفاظت از جان خود سختی استفاده از کلاه را به جان می‌خرد.

 

البته که ضمانت اجرایی برای نظارت بر این دو بازیگر نیست، اما سازمان‌های بیمه گاهی می‌توانند در سرپوشی از این نکات ایمنی، بازدارنده باشند. ممکن است سازمانی به‌دلیل‌آنکه کارکنان خود را بیمه کرده‌ است، با خیال راحت از رعایت نکات ایمنی سرپیچی کند؛ اما کارشناسان بیمه درصورت وقوع حوادث و شناسایی کوتاهی و بی‌توجهی این افراد به نکات ایمنی، می‌توانند از پرداخت خسارت سر باز زنند.

 

کشورهای توسعه‌یافته نیز ممکن است با حوادث این‌چنینی با تلفات حتی چندبرابر روبه‌رو شوند. همان‌طورکه در معدن‌های کشورهایی مثل چین و شیلی می‌بینیم که با وجود تجهیزات و امکانات بیشتر، دچار حادثه شده و قربانی‌های زیادی داده‌اند. بنابراین این حوادث و بی‌توجهی به رعایت ایمنی فقط مختص به ایران نیستند، اما برای بهبود عملکرد و پیشگیری از حوادث بعدی باید دانست که در مسائل فنی و مهندسی، ما چاره‌ای به‌جز استفاده از افراد کارشناس و متخصص نداریم. استفاده از نیروی متخصص در همۀ حوزه‌ها باید برای طراحی سیاست‌ها و استفاده از نیروی کار و همچنین طراحی سیستم‌های نظارتی و حمایتی صورت پذیرد. البته استفاده از نیروی متخصص تنها به معنی استخدام این نیروها نیست، بلکه برگزاری دوره‌های آموزشی متناسب با پیشرفت‌های تکنولوژی نیز حائز اهمیت است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر