پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نمایش روی تاریخ «رُند»

نمایش روی تاریخ «رُند»

جامعه‌شناسان می‌گویند نسل جدید می‌خواهد آن‌طورکه دوست دارد زندگی کند. آنها دارای آرزوهای انباشت‌شده‌ٔ بسیاری هستند و قصد دارند با دنبال کردن موضوعاتی چون تاریخ رند، خود را از دیگران متمایز سازند





نمایش روی تاریخ «رُند»

۴ خرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۴۷

| پیام ما| ۳/۳/۳، ۲/۲/۲، ۹/۹/۹؛ اینها همه‌ٔ تاریخ‌های رندی است که این سال‌ها در جامعه فراگیر شده است. با رشد شبکه‌های اجتماعی و با خبر شدن عامهٔ مردم از لایف‌استایل یا همان سبک زندگی یکدیگر و وقوع پدیدهٔ زندگی لاکچری‌، تاریخ‌های لاکچری نیز خبرساز شد. در این تاریخ‌ها که از دو رقم آخر هر سال با ماه و روز آن تشکیل شده است، اعداد همگی یک شکل و درواقع شبیه هم هستند. اما اهمیت این اعداد چه می‌تواند باشد؟ اینکه تاریخ زایمان، عقد و عروسی، رونمایی از یک محصول جدید، یا شروع کاری تازه... این عدد باشد؟

نیازسازی برای تاریخ‌های رند

 اخیراً پای تبلیغات هم برای تاریخ‌های رند به میان آمده است. شرکت‌های تبلیغاتی محیطی یا شبکه‌های اجتماعی ابتدا نیازسازی می‌کنند. تالارهای عروسی تبلیغات را آغاز می‌کنند و حتی در همین زمینه از چندماه قبل متن‌های طنز و جوک در فضای مجازی همه‌گیر می‌شود. برهمین اساس، هر روز به تعداد کسانی که خواهان ایجاد یک اتفاق ویژه برای جا نماندن از این تاریخ هستند، افزوده می‌شود. خودنمایی، هیجان و خاص بودن از جمله مواردی است که به‌ شدت گرفتن این موضوع کمک می‌کند؛ اینکه بخواهیم با این اعداد رند در بین مخاطبان‌مان خاص‌تر به‌نظر برسیم. البته پای خرافات هم در میان است اینکه برخی از افراد اعتقاد عجیبی به اعداد و انرژی بین آنها دارند و این موضوع در بسیاری از کشورها رایج و پذیرفته شد است.

در این بین هزینه‌های تالار یا دفاتر عقد و ازدواج یا حتی نوبت بیمارستان‌های خصوصی چندبرابر هم می‌شود و بسیاری از افراد حتی از طبقات متوسط جامعه به آن تن می‌دهند.

  

 آسیب‌های تاریخ رند برای زایمان

دردسرهای یک زایمان به‌اصطلاح لاکچری همیشه کم نبوده و نیست. پیش‌ازاین زایمان در بیمارستانی با تجهیزات مدرن، تزئینات خاص اتاق بستری و زایمان مادر، حتی آرایش مادر قبل و بعد از زایمان به سبک زندگی جدید ورود پیدا کرده بود و اکنون چند سالی است تاریخ هم به آن اضافه شد. به‌حدی که سال‌های گذشته صف افرادی که در این تاریخ زایمان سزارین داشتند، اعتراض اجتماعی را به‌همراه داشت؛ خصوصاً که پای سلامت نوزاد و مادر هم در میان بود. براساس گزارش ایسنا، در تاریخ 9/۹/۱۳۹۹ طی ۲۴ ساعت سه هزار نوزاد در ایران به روش سزارین به دنیا آمدند که آمار چشمگیری است. 

«مصرف متظاهرانه» نکته‌ای است که جامعه‌شناس بر آن تاکید دارد؛ مسئله‌ای که به‌ناچار باید خود و سبک زندگی مبتنی‌بر مصرف خود را با نشانه‌هایی به نمایش بگذارد

در همین زمینه آمارهای سازمان بهداشت جهانی در مورد سزارین می‌گوید به‌طور کلی نرخ سزارین در سراسر جهان از حدود هفت درصد در سال ۱۹۹۰ به ۲۱ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است و این افزایش در سال‌های اخیر ادامه دارد. از نظر این سازمان احتمالاً تا سال ۲۰۳۰ بیشترین نرخ سزارین در آسیای شرقی (۶۳ درصد)، آمریکای لاتین و دریای کارائیب (۵۴ درصد)، آسیای غربی (۵۰ درصد)، شمال آفریقا (۴۸ درصد) جنوب اروپا (۴۷ درصد) و استرالیا و نیوزلند (۴۵ درصد) خواهد بود. اما در ایران وضعیت چگونه است؟ «صابر جباری»، رئیس ادارهٔ جوانی جمعیت وزارت بهداشت می‌گوید: «آمار سزارین در ایران، بیش از دو برابر میانگین جهانی و برابر با ۵۶ درصد از کل زایمان‌های کشور است.» محرک‌های زیادی برای زایمان سزارین وجود دارد که عواملی چون سبک زندگی، هنجارهای فرهنگی و یا همین تاریخ‌های خاص و رند یکی از آنهاست.

 

البته در چندسال اخیر وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی به همهٔ بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی بخشنامه زده است که درصورت مشاهدهٔ سزارین زودتر از موعد و بیشتر از حد عادی، با کادر درمان برخورد می‌شود. بسیاری از پزشکان و سایت‌های خبری نیز دربارهٔ عوارض سزارین و حتی سزارین زودهنگام برای مادر و کودک اطلاع‌رسانی کرده‌اند، اما این موج و پدیدهٔ ایجادشده را سر بازایستادن نیست.

همچنین، وزارت بهداشت اعلام کرده است پزشکانی که در این زمینه رشوه گرفته‌اند، با مجازات کیفری روبه‌رو می‌شوند. اما ظاهراً دفاتر عقد و ازدواج در این تاریخ‌ها همیشه شلوغ‌تر از قبل بوده‌اند.

 

 جامعه‌شناسان چه می‌گویند؟

«فهیمه نظری»، جامعه‌شناس در گفت‌و‌گویی به ایرنا گفته است: «یکی از اتفاقات مهمی که در سال‌های اخیر در جامعهٔ ما در حال رخ دادن است، تمایل به انجام فرم‌ها یا شکل‌هایی است که هیچ‌گونه پایه و استدلال عقلی و علمی ندارد. بخش زیادی از این تمایلات به‌واسطهٔ تغییر در ارزش‌ها و هنجار‌های جامعه است که خود را در انواع رفتار‌ها و سبک‌های زندگی نشان می‌دهد. رُند بودن تاریخ تولد یا رُند بودن تاریخ ازدواج یکی از همین تغییرات ارزشی است.»

 

به‌گفتهٔ او، از منظر جامعه‌شناسی از این تغییرات به‌عنوان دگرگونی ارزشی یاد می‌شود؛ آن‌هم تغییر در ارزش‌های اصیل و ریشه‌دار ما ایرانی‌ها که در گذشته پایبندی به آنها برایمان بسیار مهم بود.، مثلاً برگزاری مراسم ازدواج در یک تاریخ خاص میمون و مبارک. اما در حال حاضر شاهدیم که این ارزش با تغییراتی همراه بوده است.

 

«مصرف متظاهرانه» نکته‌ای است که این جامعه‌شناس بر آن تأکید دارد؛ مسئله‌ای به‌ناچار باید خود و سبک زندگی مبتنی‌بر مصرف خود را با نشانه‌هایی به نمایش بگذارد: «به‌عبارت دیگر، این نوع از مصرف نه از سر نیاز واقعی افراد است بلکه برای خود را نشان دادن و نمایش دادن است. به‌گفتهٔ او، در گذشته تغییرات ارزشی در طبقات مرفه جامعه بیشتر به چشم می‌خورد. آنها به‌واسطهٔ برخورداری از ثروت و منزلت ترجیحات خود را بیشتر به نمایش می‌گذاشتند. در حال حاضر این تغییر در دیگر طبقات اجتماعی هم به‌وفور به چشم می‌خورد.»

 «محمد رحیمی»، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، نیز در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرده است: «اینکه چرا تاریخ‌های رند نظیر تاریخ تولد رند، تاریخ عقد و عروسی رند، شماره موبایل رند، شماره پلاک رند و… برای انسان جامعهٔ مدرن تبدیل به ارزش شده‌اند، معنای زندگی در نگاه و تفسیر انسان‌ها دچار تغییرات شگرفی شده است.»

 

او ادامه می‌دهد: «منظور از معنای زندگی این است که افراد چه تفسیری از زندگی دارند و چگونه با آن مواجه می‌شوند. در ادبیات جامعه‌شناسی می‌گوییم هر فردی با توجه به سرمایهٔ اجتماعی و فرهنگی خود زندگی را تعبیر و تفسیر می‌کند. اینکه تاریخ رند در جامعهٔ ما به‌نوعی تبدیل به ارزش و درواقع معیار تفاخر شده، این است که این پدیده در نگاه و ذهن سطح وسیعی از افراد جامعه معنای خوب و بهنجاری دارد. نسل جدید با باورها و ارزش‌های جدیدی که قصد دارد خودش آنها را خلق کند، معنای جدیدی از زندگی عرضه می‌کند که آن را با سبک زندگی لاکچری می‌شناسیم.»

 

 از دید جامعه‌شناسان نسل جدید می‌خواهد آن‌طورکه دوست دارد زندگی کند، آن‌طور‌که خودش می‌خواهد. آنها می‌خواهند دنیا را تغییر دهند و شناخت ما از آنها بسیار محدود است. از طرفی این افراد دارای آرزوهای انباشت‌شده‌ٔ بسیاری هستند و به هر طریقی که شده قصد دارند خود را از دیگران متمایز سارند و فخرفروشی کنند. اما چرا ارزش‌های انسان مدرن تغییر پیدا کرده و تا این اندازه سطحی‌تر شده است؟ جامعهٔ مدرن قواعد خاص خود را دارد، درست همانطور که جامعهٔ سنتی قواعد خاص خودش را داشت. بنابراین، افراد خود را با این شرایط تطبیق می‌دهند و هنجارهای آن جامعه را در خود درونی می‌کنند.

 

 باوجوداین، شبکه‌های اجتماعی نیز بر سبک زندگی مؤثرند. در حال حاضر فرهنگ شهرت اهمیت ویژه‌ای یافته است. افراد سعی می‌کنند با تاریخ‌گذاری مناسبت‌ها ارزش‌افزوده‌ای برای شهرت خود بیافرینند. خصوصاً که با فراگیرتر شدن شبکه‌های اجتماعی اکثر افراد زمینهٔ تبدیل به خرده‌سلبریتی را دارند. بدین‌معنی که شهرت دیگر تنها در اختیار افراد بااستعداد و یا افراد منتخب نیست و در دسترس کسانی قرار دارد که میل دارند با نمایش سبک زندگی خود و یا تاریخ‌ها یا اعداد رند برای شماره موبایل و ماشین، زایمان یا شروع زندگی جدید با دایرهٔ بیشتری از افراد در تعامل باشند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر