پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تایوان جوانان را به توسعهٔ هوش مصنوعی تشویق می‌کند

گزارشی از یک رویداد آسیایی هوش مصنوعی

تایوان جوانان را به توسعهٔ هوش مصنوعی تشویق می‌کند





تایوان جوانان را به توسعهٔ هوش مصنوعی تشویق می‌کند

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۱۷

تایوان از ۲۴ تا ۲۶ آوریل میزبان رویدادی در مقیاس بزرگ بود که در این رویداد فناوری‌ها و برنامه‌های هوش مصنوعی در کانون توجه بود. این رویداد پنج حوزهٔ موضوعی اصلی شامل تولید هوشمند، شهرهای هوشمند، حاکمیت شرکتی، سبک زندگی تجاری و علوم‌ زندگی را به نمایش گذاشت که آخرین پیشرفت‌های هوش مصنوعی در این حوزه‌ها را برجسته می‌کند. مجموعه‌ای بیش از ۲۵۰ شرکت و برند جدیدترین برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی خود را به نمایش گذاشتند و هرکدام راه‌حل‌های هوش مصنوعی متنوع و نوآورانه‌ای را ارائه کردند که متناسب با نیازهای در حال تکامل کسب‌وکار در سراسر جهان بود. استارت‌آپ‌های برجسته‌ای که در این رویداد دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند شامل BytelLingo، Dr.TC و iSeek می‌شد. آنها هرکدام رویکردها و راه‌حل‌های متمایزی برای رسیدگی به چالش‌های مبرم در صنایع مختلف ارائه کردند. شرکت این استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه هوش مصنوعی بر تعهد تایوان به نوآوری و پیشرفت فناوری تأکید داشت. ازآنجاکه کسب‌وکارها در سراسر جهان از هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری و استفاده از منابع استقبال می‌کنند، این استارت‌آپ‌ها راه‌حل‌های مناسبی برای تسهیل تحول دیجیتال و برآورده کردن تقاضاهای در حال تحول بازار جهانی ارائه دادند. یک منطقهٔ ویژه به‌نام منطقهٔ «اکتشاف علم» وجود داشت که شرکت‌کنندگان می‌توانستند فعالیت‌های نیمه‌هادی و رباتیک را امتحان کنند. همچنین، مسابقهٔ AI Junior با موضوع پر کردن شکاف‌ها برگزار شد که جایزهٔ بزرگی به برندگان ارائه داد و جوانان را تشویق می‌کرد تا در تحقیقات هوش مصنوعی شرکت کنند.

مراسم افتتاحیه در پارک اکسپو تایپه برگزار شد و شامل مهمانان ویژه مانند مدیر توسعهٔ صنعت دیجیتال، شهردار شهر تایپه و رئیس دیجی‌تایمز و رادیو کالج امپریال بود. مراسم افتتاحیه با سخنرانی معاون و رئیس کوالکام تایوان و آسیای جنوب‌شرقی و استرالیا آغاز شد. آنها نظرات خود را در مورد چگونگی تغییر حوزه‌های مختلف توسط هوش مصنوعی به اشتراک گذاشتند. علاوه‌براین، نمایندگانی از مدیاتک، انویدیا، ای‌ام‌دی، مؤسسهٔ تحقیقاتی فاکسکان و سایر رهبران فناوری و دانشگاهی دیدگاه‌های خود را برای زیست‌بوم هوش مصنوعی آینده به اشتراک گذاشتند. در ادامهٔ رویداد، دیجی‌تایمز و رادیو کالج امپریال میزبان استودیوی زنده بودند که شامل تیم قوی‌ای از میزبانان بود و در مورد روندهای هوش مصنوعی مولد، توسعهٔ فناوری و حکمرانی هوشمند بحث کردند. 

 

در این رویداد، شرکت‌های بزرگ تولید ریزتراشه دیدگاه‌های خود را در مورد پیشرفت‌های بالقوه در فناوری‌های ابری و هوش مصنوعی لبه ارائه دادند که به‌طور خاص بر روی توسعه و چالش‌ها در محاسبات لبه‌ای تمرکز داشتند. سخنرانی افتتاحیهٔ نمایشگاه توسط ST Liew، معاون فناوری کوالکام و رئیس کوالکام تایوان و آسیای جنوب‌شرقی، ارائه شد. او گفت هوش مصنوعی لبه به‌تدریج از محاسبات ابری پیشی خواهد گرفت. شرکت‌های بزرگ طراحی‌ مدار مجتمع از جمله ADI و مدیاتک نیز دربارهٔ پیشرفت‌های هوش مصنوعی لبه اظهارنظر کردند.

در این رویداد، مجموعه‌ای بیش از ۲۵۰ شرکت و برند جدیدترین برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی خود را به نمایش گذاشتند و هرکدام راه‌حل‌های هوش مصنوعی متنوع و نوآورانه‌ای را ارائه کردند که متناسب با نیازهای در حال تکامل کسب‌وکار در سراسر جهان بود

«YJ Chan»، مدیر استراتژی فروش آسیا در ADI، دربارهٔ نقش آیندهٔ سنسورها یا میکروکنترلرهای ساده در فعال‌کردن عملکرد خودکار هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف بحث کرد. او گفت در آینده حسگرها یا میکروکنترولرها امکان داشتن هوش مصنوعی را در دفاتر هوشمند، خانه‌ها، کارخانه‌ها و خودروها فراهم خواهند کرد. ADI محصولات میکروکنترلر هوش مصنوعی خود را در نمایشگاه هوش مصنوعی به نمایش گذاشت و نشان داد که شرکت‌های بزرگ IDM و IC می‌خواهند بخشی از حوزهٔ رقابتی اینترنت اشیا باشند. به‌گفتهٔ بور‌ سونگ لیانگ، مدیر ارشد پلتفرم اکتشاف فناوری مدیاتک، بسیاری از افراد هنگام آموزش مدل‌های هوش مصنوعی در فضای ابری به مصرف انرژی بالا و نیازهای محاسباتی آن اشاره می‌کنند. لیانگ بیان داشت که هنوز موانع زیادی برای هوش مصنوعی مولد در لبه مانند نیاز به طراحی ریزتراشه‌های بهتر برای کنترل قدرت و حرارت بیشتر و دسترسی سریع‌تر به حافظه وجود دارد. به همین دلیل است که اکثر گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های امروزی تنها می‌توانند هوش مصنوعی مولد را با مشخصات خاصی مانند ۸ بیت و حداکثر ۷ تا ۱۳ میلیارد نقطه داده کنترل کنند. اگر مدل‌های چندوجهی بزرگ در آینده به‌صورت انبوه در لبه مستقر شوند، اندازهٔ مدل و بار محاسباتی باید کاهش یابند یا معماری نوآورانه جدیدی توسعه یابد. همچنین، ممکن است به روش‌های نوآورانه‌ای که محاسبات لبه و ابری را ترکیب می‌کنند، نیاز باشد.

 

«کن لین»، مدیر ارشد فروش AMD، گفت این شرکت یکی از محدود شرکت‌هایی است که دارای فناوری‌های GPU،  CPU و NPU است و محصولاتی را ارائه می‌دهد که کاربردهای ابری، لبه و ترمینال را پوشش می‌دهد. این شرکت برای محصولات ابری خود از شتاب‌دهندهٔ MI300X استفاده می‌کند. شرکت AMD این شتاب‌دهندهٔ خود را در دسامبر 2023 معرفی کرد که نسبت به محصولات انویدیا در ظرفیت حافظه با پهنای باند بالا برتری دارد. 

در این رویداد «رابرت وانگ»، مدیرعامل AWS در تایوان و هنگ‌کنگ، تأکید کرد «بدون پلتفرم ابری، هوش مصنوعی امکانپذیر نیست». با‌این‌حال، ابر و لبه مقابل هم نیستند بلکه در یک رابطهٔ متقابل هستند. وانگ اظهار داشت شرکت مادر AWS یعنی آمازون مدت‌هاست که در حال توسعهٔ فناوری‌های اتوماسیون، از جمله برنامه‌هایی مانند هواپیماهای بدون سرنشین، کارخانه‌های اتوماتیک، فروشگاه‌های اتوماتیک است که همگی توسط فناوری‌های هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شوند. در میان فناوری‌ها، داده‌ها به‌عنوان نفت جدید در نظر گرفته می‌شوند، اما ابتدا باید راهی برای استخراج آن پیدا کرد. در سال‌های اخیر، جنگ داده‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است و رویدادهای مهم ژئوپلتیکی مانند زنجیرهٔ تأمین، جنگ تجاری آمریکا و چین، و جنگ روسیه و اوکراین همگی شامل جنگ داده‌ها می‌شوند. وانگ اشاره کرد که اپلیکیشن‌های داده در حال دموکراتیک‌شدن هستند و دوران کسب درآمد از طریق عدم تقارن داده‌ها به پایان رسیده است. با‌این‌حال، امنیت داده‌ها را نیز نمی‌توان نادیده گرفت، به‌خصوص در تایوان که یکی از مکان‌هایی است که اغلب مورد حملهٔ سایبری قرار می‌گیرد.

 

«لارنس هسو»، مدیر مهندسی راه‌حل‌ها از شرکت NetApp که راه‌حل‌های ذخیره‌سازی نرم‌افزاری و سخت‌افرازی را ارائه می‌کند، اشاره کرد که هوش مصنوعی شامل حجم زیادی از محاسبات داده است که چالش‌هایی را برای راه‌حل‌های ذخیره‌سازی سنتی ایجاد می‌کند. در این سخنرانی لارنس هسو مشکلاتی مانند سازگاری و عملکرد را برجسته کرد. او توضیح داد پلتفرم‌های هوش مصنوعی متنوع هستند و ممکن است مشخصات سخت‌افزار ذخیره‌سازی با هم سازگاری نداشته باشند. عملکرد ناکافی می‌تواند باعث اختلال در جریان ورودی و خروجی اطلاعات شود. از نظر مدیریت داده، فرصت‌های یکپارچه‌سازی با لبه ابری در حال افزایش است. هوش مصنوعی شامل محاسبات داده‌های بزرگ است و کاربران به سیستم-های دریاچه داده نیاز دارند. به‌طور خلاصه، در عصر هوش مصنوعی، ظرفیت ذخیره‌سازی نیز در کنار قدرت محاسباتی به یک منبع راهبردی حیاتی تبدیل شده است. او در مورد فرصت‌های فزاینده برای یکپارچه‌سازی لبه ابری و نیاز به راه‌حل‌های مدیریت داده بحث کرد و نتیجه گرفت ظرفیت ذخیره‌سازی در عصر هوش مصنوعی در کنار قدرت محاسباتی بسیار مهم است.  

منابع:

https://elblog.pl/2024/04/19/taiwans-premier-ai-tech-expo-set-to-unveil-innovations-across-multiple-industries/

https://www.digitimes.com/news/a20240426VL205/taiwan-ai-startup-b2b-ai-solutions-ai-expo-2024.html

https://www.digitimes.com/news/a20240425PD207/ai-cloud-edge-data-storage-ai-expo-digitimes.html?mod=3&q=AI+Expo+Taiwan+2024

https://www.digitimes.com/news/a20240424PD216/ai-performance-memory-bandwidth-ai-expo.html?mod=3&q=2024+AI+Expo

*این گزارش در تحریریهٔ برنامهٔ ملی میکروالکترونیک معاونت علمی، فناوری، و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری تهیه شده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *