پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «نورآباد ممسنی» گرفتار فرونشست زمین

«نورآباد ممسنی» گرفتار فرونشست زمین





«نورآباد ممسنی» گرفتار فرونشست زمین

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۳:۲۳

نورآباد ممسنی میانهٔ دشت مرکزی ممسنی قرار دارد. این شهر از یکپارچه‌سازی ۲۹ روستا و محله در دههٔ ۴۰ شمسی شکل گرفته است و اقتصاد کشاورزی شهرنشینان زنگ خطر جدی برای نیمی‌‌ از جمعیت شهرستان ممسنی است.

فرونشست زمین که به‌دلیل عدم توجه سال‌های متمادی به پایش کیفی منابع آب تزریقی به آبخوان مرکزی ممسنی روزبه‌روز بیشتر شده است، علاوه‌بر پایین رفتن سطح منابع آب زیرزمینی، کیفیت و سلامت آب‌های استحصالی از آبخوان نورآباد ممسنی را کاهش می‌‌دهد.

در دشت مرکزی ممسنی شاهد عدم توجه به توان اکولوژیک و دانستن این موضوع هستیم که همه‌جای یک اقلیم از یک الگو پیروی نمی‌‌کند. 

 

به‌علاوه باید در نظر گرفت که براساس شرایط محیطی نظیر پایداری هوا، شرایط دمایی، شرایط خاک، میزان نزولات جوی و سایر پارامترها، هر زمینی قابل کشت نیست و هر کشتی در زمین‌های اطراف شهر نورآباد نباید صورت پذیرد. همچنین، به‌دلیل شرایط سنگی آبخوان ممسنی در هر زمینی نباید حفر چاه و آب استحصال کرد. ازاین‌روست که  کنترل منابع آب باید در دستورکار گردانندگان و رؤسای مربوط ادارات متولی در شهرستان ممسنی قرار گیرد.

همچنین، باید به این موضوع توجه داشت که زمین‌های کشاورزی اطراف نورآباد ممسنی برای تعداد خاصی جمعیت می‌‌تواند درآمدزایی و تولید محصول کشاورزی داشته باشد.

 

مطابق با اسناد منتشرهٔ مرکز آمار ایران میزان استحصال آب‌های زیرزمینی در دشت مرکزی نورآباد ممسنی روزبه‌روز در حال افزایش است، به‌گونه‌ای که در بخش شرب و کشاورزی و سایر مصارف سال ۱۴۰۰ از ۷۹۰ حلقه چاه عمیق در آبخوان نورآباد ممسنی ۶۹ میلیون مترمکعب آب استحصال شده است. میزان آب استحصال از ۹۰۲ حلقه چاه‌نیمهٔ عمیق نیز معادل ۶۹ میلیون مترمکعب در این آبخوان برآورد شده است.

این میزان از مصرف آب استحصالی بدون نصب کنتورهای هوشمند کشاورزی و وجود چاه‌های غیرمجاز و قنات‌ها مشخص شده است.

این درحالی‌است که جمعیت شهر نورآباد ممسنی از سال ۱۳۴۵ با پنج هزار و ۲۷۱ نفر به ۵۷ هزار و  ۵۸ نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده است و تقریباً نیمی‌‌از جمعیت ممسنی در شهر نورآباد زندگی می‌‌کنند.

بررسی‌های وضعیت منازل نورآباد ممسنی حاکی است در سال ۱۳۹۵ تنها ۷۳۷ سازهٔ اسکلت فلزی در شهر نورآباد ممسنی وجود داشته است و ۱۱ هزار و ۹۱۲ واحد ساختمانی به‌صورت مصالح بنایی در این شهر ساخته شده‌اند و سه هزار و ۴۰ واحد مسکونی به‌شکل بتن آرمه طراحی و ساخته شده است.

سهم دو هزار و ۳۶۶ واحد ساختمانی شهر نورآباد از مصالح بلوک سیمانی، دو هزار و ۸۴۸ واحد با آجر یا سنگ آجر، دو هزار و ۵۲۸ واحد با آجر و آهن، ۹ واحد به استفاده از چوب، ۳۳ واحد با استفاده از خشت و چوب، ۶۴ واحد با استفاده از خشت‌وگل و ۶۵۲ واحد با سایر مصالح ساخته شده‌اند.

طبق پژوهش‌های علمی‌‌ صورت‌گرفته بین بازهٔ زمانی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۴ بیشترین میزان فرونشست دشت مرکزی ممسنی، در  بخش جنوب‌غربی و جنوب و جنوب‌شرقی قرار دارد. میزان حداکثر نرخ آن برابر چهار سانتی‌متر در سال است. این نرخ در سال‌های اخیر رو‌به‌رشد و افزایشی بوده است. ازآنجاکه بیشترین تأثیر فرونشست بر روی سازه‌ها و المان‌های خطی است و عبور دو خط لوله گاز و یک خط لوله نفت، از دل شهر نورآباد ممسنی، در کنار برداشت سالیانه بیش از ۱۳۸ میلیون مترمکعب آب از آبخوان دشت مرکزی، سلامت شهروندان نورآباد ممسنی را تهدید خواهد کرد. بی‌شک خطوط لوله‌های گاز و نفت تحت‌تأثیر فرونشست دچار خمش، کج‌شدگی، و درنهایت انقطاع خواهد شد. درنتیجه این مسئله می‌‌تواند منجر به یک فاجعهٔ محیط‌زیستی و انسانی شود.

نرخ رشد فرونشست ضمن تأثیر بر سازه‌های خطی، ساختمان‌های مسکونی، دولتی، نظامی‌‌ و سایر ساختمان‌های شهر نورآباد را تهدید خواهد کرد.

شکل‌گیری شکاف‌های کششی که توأم با فرونشست رخ می‌‌دهد، همچنین تشکیل فروچاله‌ها، به‌مرور زمان موجب خشکی سفره‌های آب زیرزمینی و ادغام آنها با یکدیگر می‌شود و در بلندمدت تخلیهٔ جمعیت شهر را به‌دنبال دارد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

اتخاذ تدابیر مناسب برای تحکیم آرامش و امنیت مردم در همه ابعاد

رئیس قوه قضاییه خطاب به مسئولان قضایی کشور دستور داد

اتخاذ تدابیر مناسب برای تحکیم آرامش و امنیت مردم در همه ابعاد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *