پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زمین‌گیر شدن مترو در ایستگاه وزارت کشور

صادر نشدن تأییدیهٔ فنی واگن‌های وارداتی، تبدیل به مناقشهٔ جدید دولت و شهرداری تهران شده است

زمین‌گیر شدن مترو در ایستگاه وزارت کشور

عضو شورای شهر: تضمینی برای عملی‌ شدن وعده‌های شهرداری در حوزهٔ حمل‌ونقل عمومی در سال جدید وجود ندارد





زمین‌گیر شدن مترو در ایستگاه وزارت کشور

۲۵ فروردین ۱۴۰۳، ۲۰:۳۴

|پیام ما| یک روز پس از باران سنگین تهران، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وضعیت هوای پایتخت را پاک اعلام کرد. هوایی که چندسالی است به مدد باد و باران، از نظر آلودگی «قابل قبول» می‌شود و در ادبیات مدیران شهری شهری، کمتر دربارهٔ اقداماتشان برای کاهش آلودگی هوا می‌شنویم. این میان گاهی صحبت از توسعهٔ حمل‌ونقل عمومی و خرید اتوبوس‌های جدید و به‌کارگیری واگن‌های مترو می‌شود، اما در زمینِ عمل، ظاهراً اتفاقی خاصی رخ نمی‌دهد و شکایات مردم از نقص‌های حمل‌ونقل عمومی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. عده‌ای ترجیح می‌دهند خودروهای شخصی خود را برای تردد استفاده کنند و عده‌ای دیگر نیز ناگزیرند از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند و درنهایت آنچه باقی می‌ماند، هوایی آلوده برای شهر و هزینه‌های سنگین حمل‌ونقل برای شهروندان است. ظاهراً چندان امیدی هم به وعده‌های شهرداری تهران نیست؛ چراکه در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تکالیف قانونی توسعهٔ حمل‌ونقل عمومی انجام نشده است. این موضوع صدای عضو رئیس کمیتهٔ منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران را درآورده و او گفته است: «تضمینی برای تحقق وعده‌ها در حوزهٔ حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۴۰۳ وجود ندارد.»

«ناصر امانی»، رئیس کمیتهٔ منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران، به خبرگزاری ایلنا گفته است: «شهرداری حدود ۱۸ ماه، توجه لازم را به اولویت اصلی پایتخت یعنی موضوع حمل‌ونقل عمومی نداشت. تا وقتی وسایل نقلیهٔ عمومی وعده‌‌داده‌‌شده برای سال ۱۴۰۳ وارد چرخهٔ استفادهٔ مردم نشود، نمی‌توان به تحقق وعده‌های مسئولان شهرداری در حوزهٔ حمل‌ونقل عمومی اطمینان داشت و درواقع تضمینی برای عملی شدن این وعده‌ها در سال جدید وجود ندارد.»

 

او گفته است توسعهٔ حمل‌ونقل عمومی مهمترین اولویت شهرداری در سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود: «در بودجهٔ سال ۱۴۰۳ نیز مانند بودجهٔ ۱۴۰۲ شهرداری، بخش زیادی از اعتبارات مدیریت شهری برای نوسازی و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شده است؛ زیرا ترافیک و آلودگی هوا اصلی‌ترین مشکلات شهروندان تهرانی است و توسعهٔ حمل‌ونقل عمومی می‌تواند بیشترین کمک را به رفع این مشکلات داشته باشد. بنابراین، شهرداری در سال جدید حتماً باید در این زمینه گام‌هایی جدی بردارد تا بتواند به وعده‌هایی که بارها در حوزهٔ حمل‌ونقل مطرح کرده است، عمل کند.»

 

امانی گلایه‌های شهروندان از وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی را بحق دانسته است: «شهروندان به‌راحتی به وسایل نقلیهٔ عمومی دسترسی ندارند. تعداد اتوبوس‌ها به‌شدت کم است و ناوگان مترو نیز نه‌تنها در سال‌های اخیر تقویت نشده است، بلکه تعداد زیادی از قطارها به‌دلیل نیاز به تعمیر، از خط خارج شده و هنوز به مدار استفاده برنگشته‌اند. طبیعتاً وجود چنین مشکلاتی باعث می‌شود که اهالی پایتخت برای انجام امور روزمرهٔ خود به استفاده از خودروهای شخصی روی بیاورند که این مسئله هم باعث تشدید ترافیک و هم افزایش آلودگی هوا شده است.»

 

وعده‌های عملی‌نشده در دو سال اخیر

این عضو شورای شهر پایتخت گفته است: «شهرداری در دو سال متوالی یعنی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ وعده داد که تعداد مشخصی اتوبوس، قطار مترو و سایر وسایل نقلیهٔ عمومی را از طریق نوسازی و بازسازی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه خواهد کرد، اما مدیریت شهری تهران در هر دو سال گذشته در عمل به وعده‌های حمل‌ونقلی خود موفق نبوده است و با اینکه در روزهای اخیر مسئولان شهرداری مجدداً وعده‌هایی را در حوزهٔ نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۴۰۳ به‌خصوص با به سرانجام رسیدن خریدهای خارجی در حوزه‌های اتوبوس، مترو، تاکسی و… ارائه کرده‌اند، اما هیچ تضمینی برای محقق شدن وعده‌های مربوط به سال جدید وجود ندارد.»

امانی، عضو شورای شهر: مسئولان شهرداری مجدداً وعده‌هایی را در حوزهٔ نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۴۰۳ (به‌خصوص خریدهای خارجی در حوزه‌های اتوبوس، مترو، تاکسی و…) ارائه کرده‌اند، اما هیچ تضمینی برای محقق شدن وعده‌های مربوط به سال جدید وجود ندارد

امانی دربارهٔ دلایل محقق‌نشدن این وعده‌ها نیز گفته است: «دلایل مختلفی برای محقق نشدن وعده‌های حمل‌ونقلی مسئولان شهرداری تهران در دو سال گذشته وجود دارد که یکی از آنها ناتوان بودن تولیدکنندگان داخلی در زمینهٔ تحویل اتوبوس براساس قراردادهای منعقده است. اما حتی این مسئله نیز به‌نوعی به ضعف مدیریت شهری بازمی‌گردد که نتوانست برآورد صحیحی دربارهٔ توان تولید اتوبوس‌سازان داخلی انجام دهد؛ زیرا نباید طبق برآوردهای نادرست به مردم وعده داده می‌شد و بعد عملی کردن این وعده‌ها با چالش مواجه شود.»

او همچنین یادآور شده: «اکنون هم عمده وعده‌هایی که شهرداری تهران دربارهٔ توسعهٔ ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال جدید می‌دهد، براساس اظهارات مسئولان دولت و وعده‌های طرف‌های خارجی است و تا وقتی اتوبوس‌ها، واگن‌های مترو، تاکسی‌ها و وَن‌های وعده‌‌داده‌‌شده وارد چرخهٔ استفادهٔ مردم نشود، نمی‌توان بر تحقق وعده‌های مسئولان شهرداری تهران در حوزهٔ حمل‌ونقل عمومی اطمینان داشت. به همین دلیل است که در سال جدید، شهرداری باید با توان بیشتری برای ورود ناوگان حمل‌ونقل عمومی خریداری‌شده از داخل و خارج کشور تلاش کند.»

 

معطل ماندن واردات واگن های مترو

یکی از مواردی که شهرداری را در عمل به وعده‌های خود دربارهٔ حمل‌ونقل عمومی ناکام گذاشته، دست‌اندازهایی است که برای واردات واگن‌های مترو از کشور چین وجود دارد. آن‌طورکه مسئولان شهرداری می‌گویند، ظاهراً تأیید فنی واگن‌های وارداتی از کشور چین در وزارت کشور با مشکل روبه‌رو شده است. این موضوع انتقاد عضو دیگری از شورای شهر تهران را به‌دنبال داشته است.

«علی‌اصغر قائمی»، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از تأخیر در واردات واگن‌ها گفته است: «باید به هر شکل مطلع شویم که دلیل این میزان تأخیر در تأیید فنی واگن‌ها چیست؟»

قائمی، عضو شورای شهر: باید به هر شکل مطلع شویم که دلیل این میزان تأخیر وزارت کشور در تأیید فنی واردات واگن‌های مترو چیست؟

او به سایت خبری «شهر» گفته است: «بنده جزئیات مخالفت دولت را با این موضوع نمی‌دانم، اما علاقه‌مند هستیم که دعوتی از مسئولین دولتی به شورا صورت بگیرد تا جزئیات در حد لزوم مطرح شود. این خریدهای خارجی کاری مشترک بین شهرداری و دولت است و هریک باید در حیطهٔ اختیارات خود ورود کنند. درنهایت آنچه اهمیت دارد این است که مردم شهر باید منتفع شوند.»

این عضو شورای شهر تهران همچنین گفته‌است: «این تأخیر باعث بدقول شدن شورای شهر و شهرداری می‌شود. در سه سال گذشته وعده‌هایی مطرح شده و امسال هم سال آخر است و اگر اتفاقی نیفتد، بازهم مردم متضرر می‌شوند.»

 

رایزنی برای رفع موانع

باوجوداین، روز گذشته «مهدی چمران»، رئیس شورای شهر تهران، در مورد سرانجام ایرادات وزارت کشور به قرارداد واردات اتوبوس و واگن مترو از چین در جمع خبرنگاران گفت: «رایزنی در این خصوص ادامه دارد؛ اما هنوز به نتیجهٔ کامل نرسیده است.»

او با بیان اینکه باید یک نهاد در کشور به‌عنوان کارفرما موضوعات را تأیید کند که کسی جز شرکت مترو نیست و باید تفویض اختیار به مترو که هم تخصص دارد و هم می‌خواهد از این وسائل بهره‌برداری کند، صورت گیرد، گفت: «وزارت کشور کارفرمایی است که قرارداد خرید واگن‌ها را دارد و دو روز گذشته با آقای وحیدی، وزیر کشور، در این خصوص صحبت کردم و امیدوارم هرچه سریع‌تر این موضوع عملیاتی شود.»

 

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه آیا وزیر کشور مدتی را برای حل این موضوع مشخص کرده یا خیر؟ گفت: «آقای رئیسی از وزارت کشور خواست سریع‌تر این موضوع حل‌وفصل شود و امیدواریم شاهد حل هرچه سریع‌تر این موضوع باشیم. وزارت کشور درست می‌گوید، اما باید به نهادی که می‌خواهد از این دستگاه‌ها استفاده کند و تخصص لازم را نیز دارد تفویض شود.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *