پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تصویب قطعنامهٔ مقابله با گردوغبار به ابتکار ایران

ششمین مجمع محیط زیست ملل متحد با ۱۵ قطعنامه پایان یافت

تصویب قطعنامهٔ مقابله با گردوغبار به ابتکار ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: نیازمند تأسیس مرکز منطقه‌ای و جهانی مقابله با توفان‌های گردوغبار برای غرب آسیا هستیم





تصویب قطعنامهٔ مقابله با گردوغبار به ابتکار ایران

۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۲۲:۴۴

|پیام ما| ششمین مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد موسوم به «یونیا-۶» (UNEA-6) روز ۱۱ اسفندماه در نایروبی به‌کار خود پایان داد. کشورهای عضو در این مجمع ۱۵ قطعنامه را با هدف تلاش‌های چندجانبه برای رسیدگی به بحران‌های سه‌گانهٔ تغییراقلیم، از دست‌رفتن طبیعت و آلودگی ارائه کردند. قطعنامهٔ «مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار» که به ابتکار ایران و به‌ پشتوانهٔ اجلاس گردوغبار تهران تدوین شده بود نیز در این مجمع به تصویب رسید

در مجمع ششم، بیش از پنج‌هزار و ۶۰۰ نفر به نمایندگی از ۱۹۰ کشور در مقر برنامهٔ محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) در نایروبی کشور کنیا حضور داشتند. «علی سلاجقه»، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در رأس هیئت اعزامی از ایران در این اجلاس شرکت کرد.
مدیریت فلزات، منابع معدنی، مواد شیمیایی و زباله‌ها، کمک‌های محیط‌ زیستی در مناطق تحت‌تأثیر درگیری‌های مسلحانه، مدیریت یکپارچهٔ منابع آب در بخش داخلی، کشاورزی و صنعت برای مقابله با تنش آبی، شیوهٔ زندگی پایدار، احیای اراضی و منابع آب تخریب‌شده از موضوعات قطعنامه‌های تصویب‌شده در مجمع بودند.

اعلامیهٔ وزیران در روز پایانی مجمع نیز بر تعهد کشورهای عضو برای کاهش گرم‌شدن زمین، بازگرداندن و حفاظت از تنوع‌زیستی، ایجاد یک جهان بدون آلودگی و مقابله با بیابانزایی، تخریب خاک و زمین، خشکسالی و جنگل‌زدایی از طریق اقدامات چندجانبهٔ مؤثر، فراگیر و پایدار تأکید داشت.
قرار است هفتمین اجلاس محیط زیست ملل متحد در دسامبر ۲۰۲۵ برگزار شود.

تصویب قطعنامهٔ مقابله با گردوغبار
قطعنامهٔ «مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار» که براساس اجلاس گردوغبار تهران در مهرماه امسال تدوین شده بود، یکی از قطعنامه‌های مصوب مجمع ششم بود. براساس آنچه سازمان حفاظت محیط زیست ایران منتشر کرده است، این قطعنامه، تشدید توفان‌های ماسه و گردوغبار به‌عنوان چالشی بزرگ برای مناطق خشک، نیمه‌خشک و خشک نیمه‌مرطوب جهان به‌ویژه در مناطق آفریقا و آسیا می‌داند: «این چالش بزرگ آسیب‌های اجتماعی-اقتصادی قابل‌توجهی را به کشورهای مختلف وارد کرده است و نیاز به هماهنگی لازم برای مقابله و اجرای اقدامات فوری به‌منظور کاهش اثرات این پدیده، به‌ویژه در مناطقی که بیشتر در معرض آسیب قرار دارند، وجود دارد.»
در متن این قطعنامه آمده است: «لازم است همکاری در سطوح جهانی و منطقه‌ای با هدف مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار و کاهش اثرات نامطلوب آن تقویت شود و بر اجرای اقدامات تاب‌آوری برای مقابله و جلوگیری از این پدیده که مستلزم درکی بهتر از اثرات چندوجهی زیاد آن است، تأکید شود.»

همچنین این قطعنامه اشاره دارد: «از جمله اثرات چندوجهی این پدیده آسیب به سلامت، رفاه و معیشت مردم، افزایش بیابان‌زایی، تخریب سرزمین، جنگل‌زدایی، از بین رفتن تنوع‌زیستی و بهره‌وری زمین همچنین اثرات منفی بر رشد پایدار اقتصادی است.»
این قطعنامه از کشورهای عضو دعوت می‌کند تا در زمینهٔ پژوهش، مدل‌سازی و سیستم‌های هشدار زودهنگام با هدف به حداقل رساندن اثرات توفان‌های ماسه و گردوغبار در اکوسیستم‌ها و معیشت، ظرفیت لازم را ایجاد کنند و از کشورهای عضو می‌خواهد تا اقدامات و سیاست‌های پاسخگویی به نیازهای زنان و دختران برای مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار و تضمین حضور، توانمندسازی، مشارکت عادلانه، فراگیر، مؤثر، معنی‌دار و آگاهانهٔ زنان و دختران را در تمامی سطوح بیشتر اجرا کنند.

سلاجقه: نیازمند یک سازمان تخصصی گردوغبار هستیم
سلاجقه که در اجلاس ششم به ایراد سخنرانی پرداخت نیز بر موضوع گردوغبار و همکاری‌های بین‌المللی در زمینه‌های مختلف محیط‌ زیستی اشاره کرد و گفت: «نیازمند تأسیس مرکز منطقه‌ای و جهانی مقابله با توفان‌های گردوغبار و حمایت از ایجاد صندوق مالی منطقه‌ای برای منطقه غرب آسیا هستیم.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «یکی از چالش‌هایی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، بی‌توجهی به آلودگی منابع آبی در حوضه‌های بالادستی و عدم همکاری کشورها به انجام تعهدات دوجانبه از جمله تأمین حقابه‌های محیط زیستی است که تأثیر سوء بر اکوسیستم و حیات گونه‌های گیاهی و جانوری و تشدید گردوغبار و دیگر پدیده‌های حدی گذاشته است. لذا انتظار می‌رود سازمان‌های بین‌المللی علی‌الخصوص یونپ (UNEP) نقش خود را در زمینهٔ ارائهٔ کمک‌های فنی، مالی و مشاوره‌ای به‌نحو مطلوب در جهت رسالتش برای ارتقای شاخص‌های محیط زیستی ایفا کند تا شاهد کاهش مخاطرات محیط زیستی باشیم.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *