درخواست آزادسازی حریم و احیای بستر رودخانههای شهر رفسنجان
۳۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۵۹
کارزاری با عنوان «درخواست آزادسازی حریم و احیای بستر رودخانههای شهر رفسنجان» در وبسایت کارزار در جریان است. در متن این کارزار خطاب به وزیر کشور و وزیر نیرو آمده است: «احتراماً به استحضار میرساند که رودخانههای گیودری، شور و صادقآباد رفسنجان، با توجه به آمار و اطلاعات آب و هواشناسی، هیدرولوژی، مورفولوژی، سابقه و دورههای بازگشت سیل، یکی از مهمترین رودخانههای شهرستان مذکور به حساب میآیند.
رودخانههای مذکور با لحاظ تبصره یک ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب و با در نظر گرفتن موارد فوقالذکر و همچنین عرض و عمق بستر رودخانه و اثر داغاب، بهخصوص در محدوده شهر و همچنین وسعت حوضه آبریز این رودخانهها و ارتفاعات موجود و همچنین سدها و بندهای خاکی متعدد در بالادست آنها و سابقه سیلابهای اخیر که با ورود به منازل و… در شهر خسارتهای غیرقابل جبران وارد کرده، نشاندهنده آن است که رودخانههای فوق با وقوع بارندگیهای پایهای و سیلآسا به شدت وحشی و سیلابی هستند و در صورت مسدود بودن بستر آنها هنگام بروز سیل میتواند بسیار خطرناک و مخرب باشند که بنا به نقل تاریخ در گذشته چندین بار این شهر در اثر سیل ویران شده است و با توجه به اینکه رودخانههای موصوف از وسط شهر رفسنجان با تراکم جمعیتی بالا و همچنین از روستاهای حومه شهر عبور مینماید اهمیت آنها را دوچندان کرده است.»
در بخش دیگری از این کارزار گفته شده: «متأسفانه مسیر رودخانه بیاهمیت مانده و حتی در بیشتر جاها مسدود شده (بخصوص در مسیر جاده رفسنجان به سرچشمه از میدان امام حسین(ع) تا روستای اوراف که نه پل اصولی وجود دارد و آن پلهای کوچک ناچیزی هم بوده عمداً یا سهوا با انتقال نخالههای ساختمانی از شهر مسدود و یا در زیر نخالهها پنهان شدند…) لذا ما حمایتکنندگان این کارزار با جدیت از وزیر محترم نیرو درخواست داریم:
۱. آزادسازی حریم و اصلاح پلهای غیراصولی موجود و همچنین احداث پل های جدید و کارآمد در چند نقطه و در مسیر رفسنجان به سرچشمه برای احیای مسیر رودخانه اسد آباد از فرودگاه تا رودخانه شور،
۲. برای کنترل، رودخانه گیوه دری لایروبی و احداث دیوار بتنی در حاشیه رودخانه از روستای ناصریه تا مسیر انتهایی آن،
۳. مرمت و احداث پلهای مورد نیاز و آزادسازی و لایروبی و رفع تصرفات مسیر رودخانه شور از اوراف تا انتهای شهر رفسنجان،
۴- تقاضا داریم مجوز طرح ساماندهی این رودخانهها در محدوده فوقالذکر را زیر نظر کارشناسان فنی و مهندسی قانونی خود دنبال کند تا به دست درازی در حریم و بستر این رودخانهها پایان دهند و موضوع رفع تصرف از سودجویان و زمینخواران پیگیری شود، تا مسیر رودخانهها آزاد شوند و سیلابها در رودخانهها به مسیر واقعهای خود بازگردد، نه اینکه مانند سیل اخیر وارد منازل و مغازههای مردم شوند…
اینجانبان امضاکنندگان این کارزار از وزیر نیرو و وزیر کشور استدعا داریم دستور فرمایید، در اسرع وقت نسبت به اعزام هیئتی متشکل از متخصصان و کارشناسان مهندسی رودخانهها و طرح و توسعه وزارت نیرو و معاونت فنی و عمرانی وزارت کشور اقدام شود تا با بررسی طرح مشاور و بازدید از وضعیت مسیرو پلها و بستر رودخانههای رفسنجان در خصوص اجرای طرح به اصطلاح ساماندهی مورد نظر قبل از وقوع حوادث اقدام فرمایند تا تجربه سیل اخیر شهر رفسنجان و شیراز و قم رود و… تکرار نشود.»
این کارزار از 15 شهریور آغاز شده و تا 15 آبان 1401 ادامه دارد.
پیشنهاد سردبیر
مسافران قطار مرگ
مطالب مرتبط
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک میکنند
- چاپ ترافارد؛ هر آنچه که باید درباره این نوع چاپ دستی بدانید
- اقدامات لازم برای اسباب کشی و جابجایی منزل
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی
- مقاصد جذاب و معروف برای کمپ زدن در طبیعت بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید