پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آموزش مجازی موسیقی برای همه

‎خانه موسیقی از سامانۀ آنلاین «درس‌آهنگ» رونمایی کرد

آموزش مجازی موسیقی برای همه

«داریوش پیرنیاکان» رئیس هیأت‌ مدیره خانۀ موسیقی ایران: این سامانه یکی از بهترین راه‌هایی است که بتوانیم آموزش موسیقی را به دورترین نقاط ایران ببریم. به یاد دارم زمانی هنرجویی داشتم که از بوشهر برای یادگیری موسیقی کلاس می‌آمد





آموزش مجازی موسیقی برای همه

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۰

شاید بعد از همه‌گیری کرونا بود که آموزش مجازی در سراسر دنیا باب شد و شاید همین موضوع بود که بر شکل‌گیری نوعی عدالت در دسترسی به کلاس‌ها و آموزش‌های متفاوت تأثیر گذاشت. هنرجویان می‌توانستند از راه دور و به مدد اینترنت در کلاس‌های خودشان شرکت کنند و دیگر مجبور نبودند مسافت کم یا زیادی را برای حضور در کلاس طی کنند. کلاس‌های اینترنتی حتی بر یادگیری موسیقی نیز تأثیر داشت و باعث شد که افراد مختلف صرف‌نظر از شهر یا کشور محل زندگی‌شان، بتوانند به اساتید رده‌بالای این رشته دسترسی داشته باشند.
حالا خانۀ موسیقی نیز با همکاری پلتفرم «اس‌تیچ»، سامانۀ آموزش آنلاین موسیقی به‌نام «درس‌آهنگ» را راه‌اندازی کرده تا ارائۀ خدمات آموزش موسیقی را برای علاقمندان و هنرجویان تسهیل کند. این سامانه روز گذشته 24 اردیبهشت‌ماه رونمایی شد و هدف آن، گسترش آموزش موسیقی است. فرصتی که زمینه‌ساز دسترسی عادلانه به یادگیری این هنر پرطرفدار است.
«حمیدرضا نوربخش»، مدیرعامل خانۀ موسیقی ایران، در نشست رونمایی از «درس‌آهنگ» گفت: «چنین مسیری می‌تواند دستاوردی نوین در راستای آموزش موسیقی کشور باشد.»

وجود سامانۀ آنلاین آموزش موسیقی از این جنبه مورد توجه است که همان‌گونه که هنرجویان از شهرهای مختلف فرصت دسترسی به استادان را دارند، استادان نیز همین فرصت را برای ارائۀ خدمات آموزشی دارند

به گفتۀ او، آموزش‌های ارائه‌شده در این سامانه، تحت نظارت خانۀ موسیقی و با رعایت استانداردهای آموزشی خواهد بود: «آموزش‌دهندگان حتماً باید کارت صلاحیت داشته باشند.»
نگرانی از شکست آموزشگاه‌های حضوری در برابر سامانه‌های آنلاین موضوع دیگری بود که نوربخش به آن پاسخ داد: «ما نمی‌خواهیم چنین پلتفرمی رقیب اعضای خانۀ موسیقی و سایر مجموعه‌های آموزشی باشد بلکه قصد داریم آموزشگاه‌های موسیقی را به این پلتفرم متصل کنیم. از همین جهت با نمایندگان آنها صحبت و رایزنی کرده‌ایم تا رقیب آموزشگاه‌ها نباشیم.»
آموزش موسیقی در دورترین نقاط
«داریوش پیرنیاکان»، رئیس هیأت مدیره خانۀ موسیقی ایران نیز وجود این سامانه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «ویژگی این سامانه، دسترسی آسان به معلم برای کسانی‌ است که به این رشته علاقمندند. فرایند ثبت‌نام به این شکل است که مدرس زمان آزاد خود را برای تدریس اعلام می‌کند و هنرجویی که مایل است با مدرس کلاس برمی‌دارد.» پیرنیاکان همچنین گفت: «این یکی از بهترین راه‌هایی است که بتوانیم آموزش موسیقی را به دورترین نقاط ایران ببریم. به یاد دارم زمانی هنرجویی داشتم که از بوشهر برای یادگیری موسیقی کلاس می‌آمد و وقتی سختی این راه را می‌دیدم به او می‌گفتم ماهی یک‌بار برای کلاس به تهران بیاید. تا پیش از کرونا چنین رویه‌ای برای کلاس‌های موسیقی ادامه داشت و از شهرستان‌ها علاقمندان به تهران می‌آمدند. اما چنین پلتفرمی در امر آموزش بسیار می‌تواند راهگشا باشد.»
حق انتخاب برای هنرجو
«گاهی در تهران سه الی چهار ساعت زمان صرف می‌شود برای اینکه هنرجو بتواند معلم را ببیند درحالی‌که می‌تواند همین مدت زمان را صرف تمرین و یادگیری کند. چنین جزئیاتی اهمیت این پلتفرم را نشان می‌دهد.» این را «مسعود شعاری» آهنگساز، مدرس و نوازنده یادآور شد. او معتقد است که «درس‌آهنگ» به هنرجو کمک می‌کند تا با اساتید مختلف آشنا و نظر آنها را جویا شود و در کمال آزادی انتخاب کند که به چه مکتب و سبکی بپردازد.
شعاری به این نکته نیز اشاره کرد که ارتباط مجازی می‌تواند به هنرجوهای با استعداد در نقاط محروم کمک کند تا با اساتید موسیقی در ارتباط باشند و از این طریق امکان رشد و یادگیری بهتری برای این هنرجویان فراهم می‌شود.
در این نشست «جواد محرابیان» مدیرعامل «اس‌تیچ» توضیحات بیشتری دربارۀ کاربرد این پلتفرم ارائه کرد. به گفتۀ او «اس‌تیچ» پلتفرمی فرایندمحور است که همه می‌توانند از آن بهره ببرند: «قیمت‌گذاری کلاس برعهدۀ خود مدرس است و هنرجو براساس سبد اقتصادی‌اش می‌تواند استاد را انتخاب کند. چنین نرخ‌های درون‌زایی یک فضای تعادل را برای هنرآموز و مدرس برقرار می‌کند. به‌علاوه در این سامانه 10 دقیقه وقت مشاورۀ رایگان وجود دارد که مدرس و هنرجو می‌توانند با یکدیگر صحبت کنند.»
او گفت: «علاوه‌بر امر آموزش، اساتیدی که مورد تأیید خانۀ موسیقی هستند، می‌توانند در تولید محتوا نیز فعالیت داشته باشند.»
به اعتقاد محرابیان حمایت استادان به این موضوع جان می‌دهد. نه تنها افرادی که در شهرستان زندگی می‌کنند بلکه کسانی که خارج از کشور هستند، نیز می‌توانند از این اتفاق منتفع شوند.
تأثیر آموزش مجازی در توسعۀ هنر
«حسین پرهیزکار»، عضو هیأت مدیره پلتفرم «اس‌تیچ» نیز گفت: «اقتصاد هنر و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی بسیار تعیین‌کننده است.» او به آخرین آمار در سال 2015 اشاره کرد که هنر، 509 میلیارد دلار در سال درآمدزایی برای کشورها ایجاد کرده است: «صادرات بسیار فراوانی در زمینۀ اقتصاد هنر و موسیقی وجود دارد و فقط در 9 کشور کوچک اروپایی، 20 میلیون نفر در این زمینه ارتزاق می‌کنند. این درحالی‌است که در ایران آمار دقیقی از اقتصاد هنر نداریم.»
به گفتۀ پرهیزکار، ابزار آموزش مجازی، تأثیر زیادی بر توسعه و اقتصاد هنر در جهان دارد: «اندازۀ بازار آموزش مجازی در سال 2016 در آمریکا 23 میلیارد دلار بوده، درحالی که در خاورمیانه 683 میلیون دلار بوده است. سهم ایران از این حوزه بسیار کم است. ازهمین‌رو، روش‌های جدیدی پیش‌بینی شده است که می‌تواند زمینه‌ساز فرصت‌های خوبی برای آموزش‌دهنده و آموزش‌گیرنده باشد.»
او همچنین گفت: «چنین پلتفرمی بازاری است تا شغل‌های مشابه از آن کسب درآمد کنند.»
«درس‌آهنگ» کلاسی برای علاقمندان موسیقی در هر نقطه از ایران یا جهان است. وجود سامانۀ آنلاین آموزش موسیقی از این جنبه مورد توجه است که همان‌گونه که هنرجویان از شهرهای مختلف فرصت دسترسی به استادان را دارند، استادان نیز همین فرصت را برای ارائۀ خدمات آموزشی دارند. چنین پلتفرمی می‌تواند زمینه‌ساز طراحی مسیری باشد تا افراد بتوانند عادلانه به آموزش دسترسی داشته باشند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر