پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برنامه‌ای که دیگر سینمایی نیست

کانون کارگردانان سینمای ایران به صحبت‌های ابوالقاسم طالبی در برنامه «هفت» واکنش نشان داد

برنامه‌ای که دیگر سینمایی نیست

بخشی از بیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران: آنچه از بکارگیری این الفاظ توسط مهمان برنامه ناهنجارتر و نابخردانه‌تر بود، سکوت همراه با خنده مجری برنامه، آقای بهروز افخمی بود





برنامه‌ای که دیگر سینمایی نیست

۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۳۳

| پیام ما| ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما، شامگاه یکشنبه (16 بهمن) در برنامه تلویزیونی «هفت» زنان را نشانه گرفت. صحبت‌هایی که با لبخند بهروز افخمی، مجری این برنامه همراه بود و همین تحقیرِ مهمان و لبخندِ مجری واکنش‌های سینماگران و غیرسینماگران بسیاری را به همراه داشت. «هفت»ی که پیش از این اجرایش را فریدون جیرانی، محمد گبرلو، رضا رشیدپور و دوره‌ای هم خود افخمی بر عهده داشتند، حالا با این اظهارنظرها چندان مسیر سینمایی ندارد.

 

مضحکه هفت را تعطیل کنید
کانون کارگردانان سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای به توهین ابوالقاسم طالبی و بهروز افخمی به زنان سینماگر واکنش نشان داد.
به گزارش سینماسینما در این بیانیه آمده است:
«پخش سخنان مشمئزکننده احدی از شاغلین در سینمای ایران، آقای ابوالقاسم طالبی، در صدا و سیمایی که قرار بود دانشگاه باشد باعث تاسف و حیرت شد؛ اگرچه سبب تعجب نبود چرا که پیش از این نیز چنین سخنان نابهنجار و نابخردانه ای را در صدا و سیمای از دست رفته دیده و‌ شنیده بودیم. ولی آنچه از بکارگیری این الفاظ توسط مهمان برنامه ناهنجارتر و نابخردانه تر بود، سکوت همراه با خنده مجری برنامه، آقای بهروز افخمی بود.
در ادامه این بیانیه آمده است: «کانون کارگردانان سینمای ایران پخش این جملات سخیف و به دور از ادب و اخلاق، در حق زنان و دختران شریف سینما که الهام بخش جهانیان بوده و هستند و خصوصاً پیشکسوتان این عرصه را به شدت محکوم کرده و استوار در کنار آنان با هر عقیده و تفکری ایستاده است.
ما بر این باوریم که چنانچه ذره‌ای اعتقاد والتزام به باورهای دینی و اخلاقی نزد مدیران و تصمیم‌گیرندگان صداوسیما باقی مانده باشد، هر چه زودتر می‌بایست بابت این‌توهین و هتک حرمت از بانوان سینمای ایران به نحو شایسته و مقتضی عذرخواهی شده و به جهت جلوگیری از تکرار اینگونه موارد که در برنامه ضد سینمایی «هفت» مسبوق به سابقه بوده و از زبان مهمان‌ها و گاه مجریان این برنامه درباره اهالی سینما اظهار شده و می‌شود، نسبت به تعطیلی این مضحکه تصمیم عاجل اتخاذ شود.»

بخشی از بیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران: آنچه از بکارگیری این الفاظ توسط مهمان برنامه ناهنجارتر و نابخردانه‌تر بود، سکوت همراه با خنده مجری برنامه، آقای بهروز افخمی بود

اما عده دیگری از هنرمندان هم به این صحبت‌ها واکنش نشان دادند. علی جلیلوند، تهیه‌کننده سینما، در صفحه توییتر خود نوشت: «برنامه تلویزیونی «هفت» که مدت‌هاست به عنوان برنامه‌ای در خصوص سینمای ایران از تلویزیون پخش می‌شود، گاهی اوقات بستری می‌شود برای جنجال‌آفرینی برخی اهالی سینما. این بار هم ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلاده های طلا»، از فرصت حضور در آنتن زنده صدا و سیما استفاده کرد تا با اظهاراتی توهین‌آمیز به زنان، یا به گفته او «زنان سلبریتی» حمله کند.»
به گزارش فیلم‌نیوز، غیر از سینماگران افراد دیگری هم به صحبت‌های کارگردان «قلاده‌های طلا» انتقاد وارد کردند. مینو بدیعی، روزنامه‌نگار پیشکسوت با توهین‌آمیز خواندن این حرف‌ها آن هم روی آنتن تلویزیون، به اظهارات طالبی اینگونه واکنش نشان داد و گفت: «این حرف‌ها توهین آشکار به نیمی از جمعیت کشور است. یائسگی بحثی فیزیولوژیک است که در بدن هر زنی اتفاق می‌افتد و در مورد مردان هم به شکل دیگری اتفاق می‌افتد و ارتباطی به مسئله ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ندارد. و البته خانمی که یائسه می‌شود، درک و شعور اجتماعی و سیاسی‌اش هم بالا می‌رود.»
همچنین حمید ضیایی‌پرور، مدرس ارتباطات در پاسخ به این پرسش که آیا از منظر علوم ارتباطات، این حرف‌ها در چهارچوب استانداردهای تولید و پخش یک برنامه تلویزیونی قرار می‌گیرد؟ عنوان کرد: «قطعا این حرف‌ها در چهارچوب استانداردهای تلویزیونی قرار نمی‌گیرد. این نوع حرف‌های قبیح و توهین‌آمیز که به قشر وسیعی از جامعه توهین می‌کند با ملاک‌های تلویزیون در دنیا سازگار نیست؛ چه برسد به تلویزیون جمهوری اسلامی که باید دانشگاه باشد؛ به‌ویژه اینکه فضای حال حاضر جامعه، بحث توجه به زنان است و اینگونه توهینی نه تنها در شأن یک کارگردان و سایر هنرمندان نیست، بلکه در شأن تلویزیون جمهوری اسلامی هم نیست.»
می‌خواهم دون‌کیشوت بازی دربیاورم
خنده و تایید بهروز افخمی در این برنامه نیز واکنش‌هایی را به دنبال داشت. افخمی پیش از امسال هم سابقه اجرای هفت را بر عهده داشته است. به نقل از عصر ایران، او پیشتر هم از مهر ۹۴ تا خردادماه ۹۵ به عنوان مجری فصل سوم این برنامه مقابل دوربین رفته بود. برنامه «هفت» در فصل سوم با اجرای بهروز افخمی دستخوش تغییرات اساسی شد و با نگاهی متفاوت از اجرای محافظه‌کارانه محمد گبرلو روی آنتن رفت.
بهروز افخمی که علاوه بر فیلمسازی، سابقه نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را هم دارد، چندی پیش اظهار نظرهایی درباره اعتراضات خیابانی داشت که آن صحبت‌ها هم با واکنش مواجه شد.
افخمی پیش از آغاز سری جدید برنامه هفت همزمان با چهل ‌و یکمین جشنواره فیلم فجر درباره اجرای این برنامه به ایسنا گفته بود: با خودم فکر کردم امسال که جشنواره‌ تغییراتی کرده، خوب است یک دوره‌ دیگر دون‌کیشوت بازی دربیاورم.
سابقه توهینی دیگر که تکذیب شد
سال 96 نیز ابوالقاسم طالبی صحبت‌هایی را درباره محمدرضا شجریان مطرح کرده بود که باز هم در فضای مجازی انتقاداتی را به دنبال داشت. ابوالقاسم طالبی در همایش نخبگان حامی ابراهیم رئیسی اعلام کرده بود که دولت یازدهم آن‌ قدر دستش خالی است که آویزان یک بیمار سرطانی (محمدرضا شجریان) شده است. این گفته با واکنش منفی کاربران فضای مجازی روبه‌رو شد.
به گزارش ایسنا، هنرمندانی از جمله امیرحسین مدرس به صحبت‌های او واکنش نشان دادند. او با انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشت: «آقای ابوالقاسم طالبی پیش از انداختن قلاده‌های طلا به گردن دیگران،… از ادب بر گردن خود بیاویز.»
سازندگان انیمیشن دیرین‌دیرین هم اثری را درباره محمدرضا شجریان و با آرزوی سلامتی برای او ساختند. در انیمیشن تازه دیرین‌دیرین، محمدرضا شجریان یک هنرمند و شخصیت واقعی معرفی شده که دارای ادب و کمال و هنر است و یک ملت برایش آرزوی سلامتی می‌کنند. همچنین نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید آثار هنری را با گرایش‌های سیاسی مرتبط کرد، ثبت ‌ملی «ربنا»ی شجریان را «اقدام مناسبی» توصیف کرده بود. علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ثبت‌ ملی «ربنا»ی محمدرضا شجریان به خانه ملت گفته بود: «نباید آثار هنری را با گرایش‌های سیاسی مرتبط کرد. در واقع اگر گرایش سیاسی پدیدآورنده یک اثر را نیز قبول نداریم، نباید آسیبی به اثر او برسد، بنابراین ثبت این اثر به‌ همت سازمان میراث ‌فرهنگی اقدام مناسبی بود.»
اما طالبی با تکذیب صحبت‌هایی که از او دست به دست شده، به «سینماپرس» گفته بود: در اخرین روزهای دولت روحانی باز بوق‌هایش دست از تحریف و تقطیع سخنان دیگران برای تحمیق خلایق دست برنمی‌دارند و متاسفانه عده‌ای دوست بدون تحقیق براساس این تحریف‌ها به قضاوت می‌نشینند اصل صحبت چند دقیقه من همان است که خبرگزاری مهر آورده شده است.
خبرگزاری مهر اصل صحبت‌های طالبی را این‌طور منتشر کرده بود: امیدواریم خداوند به آقای شجریان سلامتی و شفا دهد، اما اینکه کسی بعد از چهار سال ریاست جمهوری آویزان کسی می‌شود که بنده خدا گرفتار بیماری سرطان است، معلوم می‌شود که چقدر دستش پر است!
او در ادامه گفته بود: ایشان یک زمانی مناجات ربنا را خوانده و خودش به صداوسیما نامه نوشته که دیگر ربنای من پخش نشود، اما حالا اینها دست‌بردار نیستند و هر دوره آویزان ایشان می‌شوند.
حال سوالی که برای بسیاری از علاقه‌مندان حوزه سینما مطرح شده این است که برنامه «هفت» در این سال‌ها چه مسیری را طی کرده و این‌چنین صحبت‌ها چه تاثیری بر فضای جامعه سینماگران می‌گذارد؟

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

درخواست و مطالبه‌گری برای تعطیل کردن شنبه به جای پنجشنبه

درخواست و مطالبه‌گری برای تعطیل کردن شنبه به جای پنجشنبه

کارزارِ حداقل دستمزدِ ۱۵ میلیون تومانی

کارزارِ حداقل دستمزدِ ۱۵ میلیون تومانی

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر