پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توسعه آموزش‌های امدادی در مدارس

در نشست اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت آموزش و پرورش با جمعیت هلال احمر مطرح شد

توسعه آموزش‌های امدادی در مدارس

جمعیت هلال احمر با همکاری آموزش و پرورش در تلاش برای افزایش مشارکت و توسعه آموزش‌های امدادی در مدارس برای مدیریت بهتر بحران است





توسعه آموزش‌های امدادی در مدارس

۴ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۲۷

| پیام ما | پس از هفت ماه از انعقاد تفاهم‌نامه مشترک وزارت آموزش‌ و پرورش با جمعیت هلال‌احمر، روز شنبه نشست بررسی راهکارهای اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه همکاری مشترک با جمعیت هلال احمر با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر دیروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد. در این نشست پیرحسین کولیوند با اشاره به هدف جذب و ثبت‌نام داوطلبان تا سال آینده و ساماندهی و آموزش آنها، از مدیران آموزش‌ و پرورش خواست تا از طریق کانون‌های دانش‌آموزی در تحقق این هدف بکوشند. همچنین یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش خواستار آموزش مشارکت‌های اجتماعی و کمک‌های امدادی در مدارس به منظور کاهش آسیب‌ها در زمان حوادث شد.

 

جمعیت هلال احمر در کنار وزارت آموزش و پرورش در تلاش برای ایجاد نگاهی استراتژیک به مدارس و مدیریت بحران به دنبال افزایش مشارکت هستند. پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر در این راستا با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه بین وزارت‌ آموزش و ‌پرورش و جمعیت هلال ‌احمر در ماه‌های قبل گفت: «امروز اهتمام جدی بین آموزش و ‌پرورش و جمعیت هلال‌احمر در استان‌ها برای اجرایی شدن اصول تفاهم‌نامه وجود دارد.» او با تاکید بر اینکه هدف جمعیت هلال‌ احمر این است که تا پایان سال آینده داوطلبان بیشتری را جذب، ساماندهی و آموزش دهد، اضافه کرد: «از وزارت آموزش و پرورش می‌خواهیم که در جذب داوطلبان کمک کنند چراکه مشارکت در آموزش و ساماندهی داوطلبان در راستای اجرایی شدن گام دوم انقلاب است، اتفاقی که می‌تواند در قلب کانون‌های دانش‌آموزی بیفتد.» رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به توسعه کانون‌های دانش‌آموزی در مراکز آموزشی، افزود: «هدف ما این است که سرمایه‌های دانش‌آموزی را توسعه دهیم تا به این طریق با توجه به اثرگذاری زیاد مدارس، در کاهش آلام بشریت و افزایش ارائه خدمات امداد و نجات کمک کنیم.»

پیر حسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمرر: با کمک وزارت آموزش و پرورش، باید مدرسه امداد ‌و نجات احداث شود و همچنین خوب است که برخی واحدهای درسی امداد و نجات در کتب درسی قرار بگیرد

دانش‌آموزان، سفیران امدادرسان
کولیوند با اشاره به اینکه مدارس جزو استراتژیک‌ترین مکان‌ها هستند و باید از این ظرفیت استفاده کرد، گفت: «در زمان بروز بحران از توزیع اقلام امدادی تا مدیریت بحران و اسکان اضطراری در این مکان انجام می‌شود. به این ترتیب دانش‌آموزان می‌توانند سفیران امدادرسانی باشند. همچنین با توجه به آموزش‌هایی که در کانون‌های دانش‌آموزی انجام می‌شود، همه مربیان، والدین و اولیای مدارس هم می‌توانند با لزوم امدادرسانی آشنا شوند.» او همچنین اضافه کرد: «سال آینده، سال آموزش و دو سال دیگر، زمان استفاده از نیروهای آموزش دیده است. این اقدامات ذیل کانون‌های دانش‌آموزی هلال احمر انجام می‌شود.»
توسعه آموزش امدادی، ضروری است
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به آموزش ۹۰ هزار مربی و شرکت حدود ۸ هزار مدرسه در طرح دادرس بیان کرد: «باید آموزش‌ها با برگزاری جشنواره، مسابقه و آموزش‌های ترکیبی و با برنامه‌های مشترک بین وزارت آموزش‌ و پرورش و جمعیت هلال ‌احمر توسعه پیدا کند.» او با اشاره به لزوم توسعه اخلاق بشردوستانه در مدارس، ادامه داد: «ما مرکزی به نام بیمارستان نورافشار را داریم که به کودکان دارای نیاز ویژه خدمات می‌رساند، دانش‌آموزان می‌توانند در این مرکز حاضر شوند و با فرهنگ کمک به دیگران و اخلاق بشردوستانه آشنا شوند.» او همچنین اضافه کرد: «ظرفیت‌های بی‌شماری در قالب مسابقات بشردوستی، فعالیت‌های ورزشی، آموزشی، مذهبی، تربیتی، برنامه‌های محیط زیستی در مواجهه با تغییر اقلیم و… وجود دارد که می‌توان با برگزاری اردوهای مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و جمعیت هلال احمر به سرانجام برسد و حتی این برنامه‌ها می‌تواند به صورت بین‌المللی هم برگزار شود.» کولیوند همچنین به وزارت آموزش‌ و پرورش پیشنهاد داد در طرح غنچه‌های هلال که در مهدکودک‌ها انجام می‌شود، مشارکت بیشتری داشته باشد و درخواست کرد: «با کمک این وزارتخانه، مدرسه امداد ‌و نجات احداث شود و همچنین خوب است که برخی واحدهای درسی امداد و نجات در کتب درسی قرار بگیرد. به علاوه باید همکاری ویژه‌ای بین کانون دانش‌آموزی و اولیا و مربیان به وجود بیاید تا آموزش امدادی توسعه پیدا کند. حضور کارشناسان هلال ‌احمر در وزارتخانه می‌تواند کمک به‌سزایی در توسعه آموزش داشته باشد.»
مشارکت اجتماعی و مهارت‌های امدادی باید آموزش داده شود
یوسف نوری در این جلسه در راستای رویکرد جمعیت هلال احمر گفت: «برای تربیت نسل آینده باید سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش عمومی را تقویت کنیم و آموزش را از دوران دانش‌آموزی آغاز کنیم زیرا هر قدر سن آموزش پایین‌تر باشد، اثربخشی آن بیشتر خواهد بود. از این رو آموزش مهارت‌های امدادی باید اولویت باشد.» نوری با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: «یکی از شش ساحت تربیتی، ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی است. مهارت‌های پایه و حتی مهمتر از آن مهارت‌های شغلی بسیار حائز اهمیت است و مهارت‌های امدادی در ردیف مهارت‌های پایه قرار می‌گیرد.» وزیر آموزش و پرورش در همین راستا بر اهمیت تلفیق تفکر و مهارت با هم در جذب نیروی انسانی تاکید کرد. نوری همچنین به اهمیت حضور معلم‌ها در طرح‌های امدادی اشاره کرد و گفت: «دانشگاه فرهنگیان با شعار «هر معلم یک امدادگر» اقدام مناسبی انجام داده و این طرح باید برای همه معلمان توسعه یابد.» او ادامه داد: «دیپلماسی امداد اهمیت بسیاری دارد؛ اکنون که دیپلماسی آموزشی را آغاز کرده‌ایم باید به سمتی حرکت کنیم که دانش‌آموزان ما با دانش‌آموزان دیگر کشورها ارتباط داشته باشند و در این راستا تشکل‌های دانش‌آموزی می‌توانند بسیار کمک کنند. امیدواریم نشستی به میزبانی دانش‌آموزان عضو تشکل‌های هلال احمر با دانش‌آموزان جوامع دیگر برگزار شود.» رئیس جمعیت هلال احمر نیز در ادامه با اشاره به محورهای آموزش تصریح کرد: «باید سرمایه‌های انسانی و اجتماعی خود را تقویت کنیم و در ابتدا دانش‌آموزان را با اقدامات داوطلبانه و خطرات آن آشنا و سپس تلاش کنیم که آنان بر این اقدامات مسلط شوند.»
آموزش امدادی در مدرسه، مدیریت بحران در محله
حجت‌الله الماسی، مدیرکل دفتر وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست با اشاره به این موضوع که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از تکالیف مهم، تحقق مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله است، افزود: «برای این منظور باید سطح توانایی‌ها، ارتباطات و مناسبت‌های موثر بین مدرسه و محله افزایش یابد و این موضوع را به حدی برسانیم که شاهد تاثیرگذاری آن در بین مردم باشیم.» او ادامه داد: «باید کاری کرد تا دانش‌آموز بتواند حتی به عنوان مربی نقش‌آفرینی کند و بخشی از نیازهای محله را با راهنمایی معلمان و مربیان برطرف سازد.» مشاور وزیر آموزش و پرورش در پایان یادآور شد: «یکی دیگر از تکالیف سند تحول بنیادین، تربیت چندساحتی است که جمعیت هلال احمر به‌عنوان یکی از متولیان آموزش همگانی همواره خوش درخشیده‌ است و امیدواریم در این خصوص نیز فعالیت خود را داشته باشد.»
همکاری جمعیت هلال احمر با آموزش و پرورش، نیازمند زیرساخت است
رئیس جمعیت هلال احمر در ارتباط با تحقق اهداف تفاهم‌نامه از وزیر آموزش و پرورش درخواست کرد که راه‌های کمک به هلال احمر را با آنها در میان بگذارد و گفت: «سامانه‌ای برای ثبت‌نام این اقدامات در نظر گرفته شده است.» همچنین محمد گل فشان، رئیس سازمان جوانان هلال احمر نیز در این نشست با بیان اینکه نیازمند زیرساخت‌هایی برای طرح‎ها در آموزش و پرورش هستیم، گفت: «یکی از موضوعات مهم عضویت جمعیت هلال احمر در شوراهای سیاست‌گذاری آموزش و پرورش است.» او به آموزش‌های امدادی و پیشنهادات مطرح شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: «اگر بخواهیم کار جهادی انجام دهیم باید راس هرم‌ها به هم متصل باشند. ما کانون‌های دانش‌آموزی در مدارس داریم و بسیار خوب است که مشارکت خانواده‌ها را نیز داشته باشیم و آموزش‌هایمان را به این سبک و سیاق پیش ببریم. مثلاً از زمانی که مهدکودک‌ها از سازمان بهزیستی جدا و به آموزش و پرورش ملحق شده‌اند، هنوز نتوانسته‌ایم ارتباطی با مهدها برقرار کنیم. این دست مشکلات باید شناسایی شود و راه‌حل زیرساختی برای حل آن مدنظر قرار بگیرد.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

میدان‌دادن به زنان، مطالبۀ عمومی است

چند زن در فهرست وزیران و معاونان رئیس‌جمهور قرار خواهند داشت؟

میدان‌دادن به زنان، مطالبۀ عمومی است

تعدیل کادر درمان به بهانۀ بازسازی

پرسنل بیمارستان «تهران کلینیک» از نیمه‌فعال‌شدن این مرکز درمانی می‌گویند

تعدیل کادر درمان به بهانۀ بازسازی

نسل زد نیازمند امید اجتماعی است

انفعال در برابر شیوع خودکشی در بین نوجوانان

نسل زد نیازمند امید اجتماعی است

درختان سوخته و تشنۀ چیتگر 

کمبود حقابه، کاج‌ها را دچار آفت سوسک پوست‌خوار کرد 

درختان سوخته و تشنۀ چیتگر 

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

تغییرات عجیب در مدیریت بیمارستان محب کوثر با اعتراض کادر درمان روبه‌رو شد

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

همکاری برای نجات یوز

همکاری برای نجات یوز

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر