سایت خبری پیام ما آنلاین | نذر آب؛ نسخه هلال احمر برای کم‌آبی

نذر آب؛ نسخه هلال احمر برای کم‌آبی





۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۱

نذر آب؛ نسخه هلال احمر برای کم‌آبی

در کمپین نذر آب، هر فرد می‌تواند روزانه هزینه یک بطری آب را نذر آسیب دیدگان خشکسالی کند

کمپین نذر آب به راه افتاده است و این یعنی اولویت کمک به مردم مناطق محروم از خوراک و پوشاک به حیاتی‌ترین مایع زندگی یعنی آب چرخیده است.

هم اکنون با کاهش بارندگی‌ها در کشور‌، بزرگترین مشکل مناطق مرزی و محروم، خشکسالی و نبود آب است. در حال حاضر در بعضی از نقاط استان سیستان وبلوچستان بعنوان نخستین استان بی آب کشور، آب خوردن هم پیدا نمی‌شود و مردم برای مصارف شرب خود مجبور به استفاده از آب غیر بهداشتی یا خرید آب و حمل آن توسط تانکر هستند. البته وضعیت استان‌های دیگر هم چندان بهتر از استان سیستان و بلوچستان نیست چرا که طبق آمارها تمامی مساحت کشور با خشکسالی درگیر شده است. به همین دلیل رییس جمعیت هلال احمر روز شنبه با ورود به استان سیستان و بلوچستان از کمپین نذر آب خبر داده است. علی اصغر پیوندی در این رابطه می‌گوید: « با توجه به مشکلات خشکسالی های دو دهه اخیر در این استان و معضلات بسیاری که برای مردم به همراه داشته است، هلال احمر راه اندازی کمپین نذر آب، توزیع سبدها و بسته‌های غذایی مورد نیاز مردم درگیر با خشکسالی در دستور کار خود قرار داده است.» 

کمپین نذر آب در سه استان

کمپین نذر آب برای کمک به آسیب دیدگان از خشکسالی در استان های جنوب شرقی کشور (سیستان و بلوچستان ، کرمان و خراسان جنوبی) راه اندازی شده است. علاقمندان می‌توانند برای شرکت در این کمپین عدد 4 را به 2099999 بفرستند و روزانه هزینه یک بطری آب معدنی را نذر آسیب دیدگان خشکسالی در سه استان جنوبشرقی کنند. در همین رابطه، هروی سرپرست جمعیت هلال احمر گلستان از بارگیری و اعزام ۱۳ تن مواد غذایی (شامل برنج، روغن مایع، عدس، کنسرو تن ماهی، کنسرو لوبیا چیتی) که شامل آماده سازی ۱۵۰ سبد غذایی و تهیه و تدارک بیش از هفت هزار بطری آب معدنی برای مناطق جنوب شرق کشور بوده، خبر داده و می‌گوید: تمام تلاش ما این است که خدمات ماندگاری را در استان سیستان و بلوچستان به یادگار بگذاریم.

وضعیت بحرانی سیستان و بلوچستان

خشکسالی و کمی بارش‌ها، وضعیت آبی در برخی نقاط کشور را به مراتب حادتر کرده است، در این بین، چابهار در استان سیستان و بلوچستان به مراتب شرایط وخیم‌تری دارد به گونه‌ای که79 درصد مردم این منطقه آب آشامیدنی ندارند و از میان 440 روستا برای حدود 410 روستا آبرسانی با کمک ناوگان سیار صورت می‌پذیرد. در همین رابطه شه‌بخش گرگیج نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها چندی پیش در تشریح شرایط طاقت‌فرسای زندگی روستاییان این منطقه، گفته بود: مردم در برخی روستاها 10 روز یکبار هم حمام نمی‌روند. آنها فقط برای زنده ماندن آب پیدا می‌کنند. در بعضی مواقع آب در گودالی سرباز و بزرگ که از قدیم وجود داشته، جمع می‌شود و مردم و حیوانات به‌صورت مشترک از آن استفاده می‌کنند. در همین خصوص ملاشاهی کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان بیان کرده است:  این استان امسال رتبه نخست کم بارش ترین استان کشور را به خود اختصاص داده و امسال 100 درصد مساحت این استان دچار خشکسالی است که براساس ارزیابی های صورت گرفته روند کاهش بارندگی ها در سیستان و بلوچستان  ادامه خواهد داشت . به گفته ملاشاهی، خشکسالی در سالهای اخیر به قدری است که چنانچه در چند سال آینده بارش‌های خوبی هم وجود داشته باشد باز هم نمی‌تواند کمبود بارش در سال‌های گذشته را جبران کند، وضعیت خشکسالی سیستان و بلوچستان به یک بحران جدی تبدیل شده است .

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *