پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بی توجهی به مردم، بی توجهی به انقلاب است

رئیس جمهور و رئیس مجلس در مراسم 22 بهمن اصول انقلاب و نقش مردم در آن را بازخوانی کردند

بی توجهی به مردم، بی توجهی به انقلاب است





بی توجهی به مردم، بی توجهی به انقلاب است

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۴۹

مراسم بزرگداشت روز 22 بهمن دیروز و در شرایطی در سراسر ایران برگزار شد که با توجه به شیوع کرونا و موج ششم این ویروس در ایران و تاخت و تاز امیکرون در اکثر شهرها و شهرستان‌ها و … جمعیت حاضر در مراسم در قیاس با سال‌های گذشته کمتر بود. در برخی شهرها نیز راهپیمایی خودرویی برگزار شد تا در حد امکان، از شیوع بیشتر ویروس جلوگیری شود. در چنین شرایطی توجهات بیشتر به اظهارات مسئولان عالی جمهوری اسلامی بود. روسای قوای مجریه و مقننه ترجیح دادند اکثر اظهارات خود را به مردم اختصاص دهند و از نقش آنان در پیروزی و حفظ انقلاب سخن به میان آورند و خواستار توجه بیش از پیش مسئولان به مردم شوند.

مراسم چهل و سومین پیروزی انقلاب در ایران در تهران همزمان با سراسر کشور برگزار شد. براساس آمار منتشر شده توسط سازمان تبلیغات اسلامی، این راهپیمایی در بیش از ۱۵۰۰ شهر و بیش از ۳۰۰۰۰ روستا به صورت همزمان از ساعت ۰۹:۳۰ صبح دیروز، جمعه آغاز شده است. شیوع کرونا سبب شد تا در برخی شهرهای قرمز همچون تهران، راهپیمایی۲۲ بهمن به صورت موتوری ـ خودرویی و در برخی دیگر از شهرها با حضور مردم برگزار شود. مسئولیت صدور مجوز راهپیمایی در شهرهای مختلف به ستادهای محلی مقابله با کرونا واگذار شده بود. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم و ابراهیم رئیسی ، رئیس دولت سیزدهم ترجیح دادند در اظهارات جداگانه خود در حاشیه مراسم 22 بهمن، به نقش مردم اشاره کنند و با تاکید بر پایبندی مقامات به اصول اولیه انقلاب، بازگشت به مردم را امری حیاتی برای حفظ جمهوری اسلامی معرفی کنند.
عدالت و جمهوریت؛ 2 اولویت دولت
سید ابراهیم رئیسی در سخنرانی خود در پیش‌خطبه نماز جمعه این هفته تهران که در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری منتشر شده، حدود 30 مرتبه از کلمه مردم و واژه‌های مترادف آن چون «امت» استفاده کرده است. رئیس دولت سیزدهم در بخشی از اظهاراتش با بیان اینکه «حتی مردم غیر مسلمان، اما آزادی‌خواه به انقلاب اسلامی، امام و رهبری عشق می‌ورزند»، گفت: «ما در دولت در رفع مشکلات، توجه به ظرفیت‌های کشور، توجه به اقتصاد مقاومتی و ملی، رفع مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی گام‌هایی برداشته ایم و گام‌های بسیاری در پیش داریم. کرونا در گذشته مردم را بسیار رنج می داد. در ابتدای دولت روزی ۷۰۰ فوتی داشتیم ولی امروز شرایط متفاوت شده است و مردم هم رعایت کنند تا از سویه فعلی عبور کنیم. در ابتدای دولت نگران بابت کالاهای اساسی وجود داشت اما امروز هیچ نگرانی درباره کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد. ظرفیت‌های کشور به سمت تولید هدایت می شود. کسانی دنبال سواستفاده هستند، اما به مردم عرض می‌کنم این دولت آمده است تا فساد و رشوه و روابط ناسالم نباشد. ما با همه قدرت در برابر رانت خواری و مفسدان خواهیم ایستاد و ریشه آنها را خواهیم کند. نظام عادلانه در تولید، توزیع و جذب و پرداخت به کارکنان خواهیم داشت. اجازه نمی دهم کوچکترین بی عدالتی مردم را نگران کند.» رئیس جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه در سیاست خارجی نگاه متوازن داریم، گفت: «نگاه به غرب کشور را نامتوازن کرده است. باید نگاه متوازن به همه کشورها بویژه همسایگان داشته باشیم. اما امید ما به مردم شمال، جنوب، شرق و غرب کشور است و ما هرگز امید به وین و نیویورک نداریم.» رئیسی همچنین دولت خود را برخاسته از «جمهوریت» نظام دانست و تاکید کرد: «عدالت هدف مهم انقلاب اسلامی است و ما مفتخریم در دولت مردمی، جمهوریت و عدالت را دو محور مهم خود قرار داده‌ایم. بعضی ها در رسانه‌ها سوال می کنند که رئیس جمهور چرا اینقدر به میان مردم می رود، اما بی توجهی به مردم، بی توجهی به انقلاب اسلامی است. اگر به مردم بی توجهی شود، از انقلاب دور خواهیم شد. عدالت محور کار دولت است که باید همواره مورد تاکید قرار گیرد. عناصر دیگر مکتب امام و رهبری ؛ ضدظلم و ضد استکباری بودن و ضد فساد بودن و استقلال طلبی است. همه می‌دانند ایران مستقل‌ترین کشور جهان است، نه سلطه می‌پذیرد و نه ظلم به دیگران را روا می‌دارد.»
از مبانی انقلاب فاصله گرفته‌ایم
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مشهد حاضر بود. تکیه اظهارات او هم بر کلیدواژه «مردم» بود. قالیباف 26 مرتبه از این کلیدواژه استفاده کرده است. رئیس قوه مقننه در بخشی از اظهاراتش وجود مفاسد اقتصادی و معضلات معیشتی و البته عقب ماندگی‌ها و گرفتن فرصت رشد از مردم را تایید کرد و گفت: «مفاسد و عقب‌ماندگی‌هایی در اقتصاد به وجود آمده است. امروز چالش‌های اقتصادی ما به دلیل نبود امکانات نیست، بلکه ما نیاز داریم از این دالان کارآمدی بگذریم و برای این کار به یک تحول در نظام حکمرانی، اداری و اجرایی کشور نیاز داریم. ما نیازمند بک تحول از بعد رویکردها هستیم. امروز بخشی از اقتصاد ما درگیر ربا است و بارها هم علما در ابن خصوص تذکر داده‌اند. ربا جنگ با خداست و خدا با کسی عقد اخوت نبسته است. به همین دلایل است که ما دچار چالش‌های اقتصادی هستیم. دشمن بر تضعیف روحیه مردم و تضعیف اراده مسئولان تمرکز دارد و می‌خواهد بین امام و امت فاصله ایجاد کند و بین حکومت و مردم شکافی را شکل دهد.» او از برخی اظهارات مسئولان انتقاد و بر لزوم پاسخگویی آنان در قبال مسئولیت‎هایشان تاکید کرد و گفت: «ما باید با ایمان به راه امام و شهدا و مقام معظم رهبری، محکم گام برداریم و فرصت را برای مردم فراهم کنیم. این بر عهده تمام ما مسئولان است. ما مسئولان حق نداریم مانند اپوزیسیون صحبت کنیم و باید نسبت به مسئولیت خود پاسخگو باشیم. امروز مردم با حضور خود حجت را بر ما تمام کردند و ما مسئولان هم باید به سمت ایجاد تحول در تمام بخش‌ها حرکت کنیم. حتما در هر کدام از سه قوه مشکلاتی وجود دارد. ما باید با کمک مردم این مشکلات را حل کنیم و برای بهبود زندگی مردم تلاش کنیم. امام فرمودند کسانی که طعم فقر را چشیدند تا پایان خط پای انقلاب هستند. ما امروز مدیون این مردم هستیم.» او همچنین متذکر شد: «ما در حوزه مسائل اقتصادی مشکلاتی داریم و گرفتار یک جنگ رسانه‌ای هستیم که دشمنان با ما راه انداخته‌اند. چون ما از مبانی انقلاب فاصله گرفته‌ایم، نتوانستیم بر این مشکلات فائق آییم. امروز ما برای حل این مشکلات نیازمند ثبات در این مبانی هستیم و از طرف دیگر نیازمند یک تحول اساسی در رویکردها هستیم، نه اینکه به اصول انقلاب پشت کنیم.» قطعنامه پایانی مراسم 22 بهمن نیز در 6 بند با تاکید بر لزوم پیروی از رهبری برای حل مشکلات مردم تاکید کرد. در بند 5 این قطعنامه آمده است: «با تقدیر از تلاش‌های دولت مردمی و خدمت‌گذار، مجلس انقلابی و قوه قضاییه عدالت محور، بر پیگیری مطالبات و انتظارات بر حق مردم، مبارزه با فساد، مسدود کردن روزنه‌های تبعیض، رانت‌خواری و جلوگیری از حاکم نمودن جو یأس و ناامیدی در کشور و رفع مشکلات معیشتی تاکید می‌کنیم.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

تمام سیستم صوتی ما پشت به این ابنیه تاریخی هستند

واکنش «علیرضا قربانی» به حواشی کنسرت تخت جمشید

تمام سیستم صوتی ما پشت به این ابنیه تاریخی هستند

چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان:

چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند برگزار می‌شود

کشف نخستین اثر دوران اسلامی در ماسولهٔ جنوب

«پیمان پاسالاری»، باستان‌شناس، در گفت‌وگو با «پیام ما» مطرح کرد

کشف نخستین اثر دوران اسلامی در ماسولهٔ جنوب

صدای کنسرت به تخت جمشید نمی‌رسد

پاسخ میراث فرهنگی فارس به ابراز نگرانی‌ها درباره برگزاری کنسرت «علیرضا قربانی» 

صدای کنسرت به تخت جمشید نمی‌رسد

راه‌اندازی مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در کارخانه ریسباف اصفهان

معاون گردشگری کشور خبر داد

راه‌اندازی مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در کارخانه ریسباف اصفهان

جویندگان عقیق

دربارۀ «خور» که به‌تازگی روستای ملی تراش سنگ‌های عقیق شده است

جویندگان عقیق

اعتراض اسپانیایی‌ها به «گردشگری انبوه»

اعتراض اسپانیایی‌ها به «گردشگری انبوه»

آغاز عملیات مرمت کاروانسرای کبوترخان رفسنجان

آغاز عملیات مرمت کاروانسرای کبوترخان رفسنجان

مدفون‌شدن یک کشتی باستانی در یک مزرعه

باستان‌شناسان نروژی احتمال دادند؛

مدفون‌شدن یک کشتی باستانی در یک مزرعه

دست‌بافته‌های ارغوانی

قدمت «ارغوان‌بافی» با ترکه‌های درختان خودروی ارغوان در ایران به قرن‌ها پیش برمی‌گردد

دست‌بافته‌های ارغوانی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر