پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دیپلماسی برای کاهش تنش

مقام‌های ایران و کره جنوبی در مورد نفتکش توقیف شده گفت‌وگو می‌کنند

دیپلماسی برای کاهش تنش

سخنگوی وزارت امورخارجه کره‌جنوبی: یک هیئت در اسرع وقت برای حل وفصل مسئله توقیف کشتی کره‌ای به تهران خواهد رفت.





۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۲۹

|پیام‌ما|یک روز پس از انتشار خبر توقیف نفتکش کره‌جنوبی از سوی ایران، اختلاف میان ایران و کره‌جنوبی بیش از پیش نمایان شده است. از سخنان نسبتا تند علی ربیعی، سخنگوی دولت در مورد «گروگان گرفتن» پول‌های ایران توسط کره تا سخنان مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی خطاب به ایران، به منظور آزاد کردن نفتکش کره‌جنوبی. با همه این‌ها اما مقام‌های دو کشور ایران و کره‌جنوبی تاکید کرده‌اند که این مسئله را با «دیپلماسی» حل می‌کنند.

روز دوشنبه نیروی دریایی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «شناور نفتکش کره‌جنوبی با نام تجاری هانکوک‌چیمی صبح روز دوشنبه به دلیل نقض مکرر پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس متوقف شده است.» ایسنا نیز گزارش داد که این کشتی با پرچم کره‌جنوبی در حال تردد و حامل هفت هزار و ۲۰۰ تن اتانول بوده است. خدمه‌ دستگیر شده در این شناور نیز از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند. حالا اما این ماجرا ابعاد تازه‌ای پیدا کرده و پای آمریکا هم به میان کشیده شده است.

دیروز، وزارت امور خارجه آمریکا از ایران خواسته تا «فورا» نفتکش توقیف‌شده کره‌جنوبی را آزاد کند. این خبر را خبرگزاری رویترز از طرف یک سخنگوی ناشناس وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده است. کسی که نام خود را فاش نکرده، به رویترز گفته ایالات متحده آمریکا هم‌صدا با کره‌جنوبی خواستار آزادی فوری این نفتکش است.

این منبع همچنین توقیف نفتکش کره‌ای توسط ایران را تلاش برای «اخاذی از جامعه بین‌المللی» توصیف کرده که ایران از طریق آن به دنبال کم کردن فشار تحریم‌هاست. سخنانی که مشابه آن هم در روزهای اخیر از سوی برخی از مقامات آمریکایی شنیده شده و واکنش دولت ایران را به دنبال داشته است. علی ربیعی، دیروز در نشست خبری هفتگی خود گفته است: «اگر واقعاً بحث گروگانگیری باشد که این روزها شنیده می‌شود و اگر کسی گروگانگیر باشد، این دولت کره است که به بهانه‌های واهی بیش از 9 میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است. حتی در مورد کالاهایی که ادعا می‌شد تحریم نیست، از این‌که در شرایط سخت و دشوار که حتی وارد کردن چند میلیون تن نهاده و دارو برای مردم ما بسیار مهم بود، به بهانه‌های واهی امتناع کردند.» ربیعی گفته کره‌جنوبی گفته که کره‌جنوبی از هیچ تلاشی برای این‌که این پول بتواند در مسیر خدمت به مردم قرار بگیرد فروگذاری نکردند.

با این حال سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، بر روی این موضوع تاکید کرده که توقیف کشتی «بنا بر حکم قضایی بوده و به علت آلودگی نفتی در خلیج‌فارس» توقیف شده است.

سفر به تهران برای مذاکره

به نظر می‌رسد که کره‌جنوبی به دنبال حل این مسئله به زبان دیپلماتیک است. کانگ‌کیونگ‌وا، وزیر امور خارجه کره‌جنوبی درباره توقیف نفتکش کره‌جنوبی گفته بود که وزارت امور خارجه کره در حال مذاکره با دیپلمات‌ها در تهران و سئول برای حل کردن مسئله است و به همین دلیل، دولت کره‌جنوبی قصد دارد، یک هیئت دیپلماتیک را برای حل مسئله به تهران بفرستد. گرچه پیش از این هم قرار بود که برخی از مقام‌های کره‌جنوبی در مورد گفت‌وگو برای آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کنند و در کنار آن هم به موضوع نفتکش توقیف شده بپردازند.

 وزارت امورخارجه کره‌جنوبی اعلام کرده که یک هیئت دیپلماتیک از این کشور برای رایزنی درباره شناور توقیف شده کره ای به تهران سفر می‌کند.

چوی‌یانگ‌سام سخنگوی وزارت ‌امورخارجه کره‌جنوبی روز سه‌شنبه گفته که یک هیئت در اسرع وقت برای حل‌وفصل مسئله توقیف کشتی کره‌ای به تهران خواهد رفت.

سخنگوی وزارت امورخارجه کره‌جنوبی گفته است: «من بر این باورم که موضوعات مشترک زیادی در جریان این سفر میان تهران و سئول مورد رایزنی قرار می‌گیرد. به طور قطع درباره توقیف کشتی‌مان نیز رایزنی‌هایی صورت می‌گیرد.»

با این حال اما مشخص نیست که چطور بعد از گذشت یک روز از توقیف نفتکش کره‌جنوبی، به ناگاه تردید در مورد سفر دیپلمات یا دیپلمات‌های ارشد کره‌جنوبی به ایران پیش می‌آید و حرف‌های دیگری به گوش می‌رسد. دیروز، یک مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی به رویترز گفته این وزارتخانه در حال حاضر نسبت به اعزام یک دیپلمات ارشد کره‌جنوبی به تهران برای مذاکره در مورد پول‌های مسدود‌شده ایران تردید دارد. این مقام وزارت خارجه کره گفته است: «وزارت امور خارجه کره در حال بررسی دوباره سفر پیش بینی شده دیپلمات ارشدش به تهران در روز یکشنبه آینده است و می‌خواهد تصمیم بگیرد که این سفر انجام بشود یا نه.»

پول‌های مسدود شده، پول‌های نفتی است که کره‌جنوبی از ایران خریده اما به دلیل تحریم‌های آمریکا، آن را در دو بانک، مسدود کرده است. حدود هفت میلیارد دلار پول که رابطه ایران و کره‌جنوبی را اگر خراب نکرده، باعث تند شدن فضای گفت‌وگو میان مقامات این دو کشور شده است.

گرچه مقامات کره‌جنوبی از راه‌های دیپلماتیک سخن می‌گویند، روز گذشته وزارت دفاع کره‌جنوبی خبر «اعزام واحدهای مقابله با دزدی دریایی را به منطقه» را اعلام کرد.

توافق برای خرید واکسن کرونا

دیروز در میان خبرهایی که حول موضوع نفتکش توقیف‌شده منتشر می‌شد، خبر دیگری هم به چشم می‌خورد که می‌تواند خبر بسیار خوبی برای مردم ایران باشد: «استفاده از پول بلوکه شده ایران در جهت خرید واکسن کرونا». خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی از قول یک مقام وزارت خارجه این کشور از رایزنی‌ سئول با ایران و آمریکا خبر داده است؛ آن‌هم برای استفاده از پول بلوکه شده ایران در جهت خرید واکسن کووید19 از طریق برنامه جهانی «کوواکس».

این مقام کره‌ای گفته است: «ما برای این کار از وزارت خزانه‌داری آمریکا تائیدیه ویژه گرفته‌ایم و در حال برنامه‌ریزی برای پرداخت هزینه از طریق تسهیلات کوواکس هستیم.»

 100 میلیارد دلار پول بلوکه شده ناشی از تحریم

در این میان اما خبر دیگری هم منتشر شده که نشان می‌دهد، میزان پول‌های ایران در کشورهای مختلف به خاطر تحریم‌های آمریکا، بلوکه شده، حدود 100 میلیارد دلار است. این را ایسنا از یونهاپ، خبرگزاری رسمی کره نقل کرده است. نکته جالب این است که در این گزارش، پول‌های ایران در کره‌جنوبی 9.2 میلیارد دلار برآورد شده است. پیشتر عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی گفته بود که دو بانک کره‌ای که پول‌ها را مسدود کرده‌اند، مانع از دسترسی ایران برای استفاده از پول خود و خرید دارو و مواد‌غذایی می‌شوند. با همه این اوصاف، به نظر می‌رسد همانطور که مقامات دو کشور ایران و کره‌جنوبی گفته‌اند، این موضوع به صورت دیپلماتیک حل‌وفصل می‌شود و احتمالا در روزهای نزدیک آینده، شاهد خبرهای آن خواهیم بود.

 

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر