پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تحقیق و تفحص مبهم

تحقیق و تفحص مبهم





۱۱ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۰۳

یکی از مدیران دوره قبلی شهرداری تهران خواهان تفحص مجلس  از دوره فعلی شهرداری شد 

تحقیق و تفحص مبهم

رئیس شورای شهر تهران: تحقیق و تفحص جدی نیست 

|پیام ما| طرح تحقیق‌و‌تفحص مجلس شورای اسلامی از شهرداری تهران کلید می‌خورد. این خبری است که دو روز پیش کمال علیپور، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس به خبرگزاری فارس داد. نماینده مردم قائمشهر که خود در دوره قبلی شهرداری تهران جزو بدنه اصلی شهردار بوده و سوابقی مانند شهردار ناحیه یا مدیرعامل سازمان صنایع و مشاغل شهرداری تهران را در کارنامه دارد، گفته است که «وضعیت شهرداری تهران خوب نیست» و شهرداری باید «درخصوص پروژه‌ها پاسخگو باشد.» طرح تحقیق‌و‌تفحص هنوز اعلام وصول نشده و مشخص نیست که تحقیق در چه ابعادی است اما اعضای شورای شهر تهران به عنوان یکی از بدنه‌های اصلی مدیریت شهری می‌گویند که با این تحقیق‌و‌تفحص موافقند.

«یکی از موضوعات هدررفت سرمایه اجتماعی در دوره فعلی مدیریت شهری تهران است، این‌که شهرداری برنامه 5 ساله را به درستی اجرا نکرده است.» نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته که علاوه بر این‌ها باید تمام اقدامات صورت گرفته در بحث زیرساخت مورد بررسی قرار گیرد و همچنین شهرداری باید اعلام کند که چه اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا انجام داده است: «روز به روز وضعیت آلودگی هوا بدتر می‌شود و سلامت شهروندان به خطر افتاده است.» درحالی که علیپور درباره بندهای تحقیق و امضا‌کنندگان طرح اطلاعات دقیقی اعلام نکرده و دیگر نمایندگان کمیسیون شوراها هم از آن اظهار بی‌اطلاعی کردند، اعضای شورای شهر تهران درباره این طرح موضع‌گیری‌هایی داشتند.

شورا با مجلس همکاری می‌کند

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی درباره این طرح به اسکان‌نیوز گفته است ارائه‌ چنین طرح‌هایی جزو اختیارات قانونی نمایندگان مجلس و در راستای صیانت و حفاظت از حقوق عمومی و حقوق شهروندی است. او همچنین گفته که اعضای شورای شهر از این طرح استقبال کرده‌اند: «برای مشارکت در اجرای همه‌ مباحث مطرح شده (اعم از آلودگی هوا، بحث سرمایه‌ اجتماعی‌ و اجرای برنامه‌های پنج ساله و حتی فراتر از این موضوعات، درخصوص عملکرد شورا و شهرداری در بحث واگذاری و بهره‌برداری از املاک، صیانت و حفاظت از باغات شهر تهران، عملکرد کمیسیون ماده ۵، تصمیمات اتخاذ شده در زمینه طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران و تحقق انضباط مالی‌ در شهرداری تهران) اعلام آمادگی می‌کنیم.»

سالاری همچنین گفته که این آمادگی بین اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس وجود دارد تا مستندات و مدارکی که در این دوره از سوی شورایی‌‌ها شناسایی شده در اختیار کارشناسان قرار بگیرد و سالاری در سخنانش به ظرفیت و فرصت طرح مشکلات و چالش‌های شهر و شهرداری تهران در گذشته و حال اشاره کرده است. گذشته‌ای که به نظر می‌رسد فعلا در برنامه بهارستان‌نشینان نیست.

تحقیق‌و‌تفحص‌های بی‌نتیجه

 پیش از این در دوره‌های گذشته موضوع تحقیق‌و‌تفحص در دستور کار بهارستان‌نشینان بود. مجلس دهم چند بار تلاش کرده بود تا طرح تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری تهران را در دستور کار قرار دهد که موفق نشد. هربار بعد از رد شدن طرح صحن علنی دقایقی در بهت و سکوت طولانی فرو می‌رفت و امضاکنندگان طرح که اغلب از طیف اصلاح‌طلبان بودند روی صندلی‌های خود بند می‌شدند و متعجب از این‌که چرا دستشان از بررسی عملکرد شهرداری کوتاه می‌ماند. 

اولین بار سال 95 بود که گزارش تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری تهران رای نیاورد و طبق ادعای نمایندگان لابی‌های زیادی برای این رد شدن در میان بود. محمود صادقی پس در مجلس گفته بود که ظرف سه سال اخیر بودجه شهرداری از محل فروش تراکم‌ها و تغییر کاربری فضاهای سبز تهران ۵۰درصد است در حالی که هر تراکم مازادی که در شهر تهران فروخته می‌شود، تجاوز به حق مردم تهران است. بعد هم به عنوان نمونه اشاره کرد که ظرف ماه اخیر به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران تراکم فروخته شده است. 

سال 97 یکبار دیگر طرح تحقیق‌و‌تفحص مجلس از دستور کار خارج شد. مصطفی کواکبیان به عنوان متقاضی تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری تهران، با اشاره به هزار و ۳۰۰ مورد واگذاری املاک در شهرداری گفت: فقط ۲۰۰ مورد از این‌ها به قوه‌قضاییه رفته که تعیین تکلیف شود و آن هم منجر به نتیجه نشده است. او همچنین با اشاره به حقوق‌های نجومی و واگذاری‌های میلیاردی در شهرداری گفته بود: هزار ملک بدون ضابطه در شهرداری واگذار شده و برخی از آن‌ها هزار میلیارد تومان ارزش داشته است.

 در حالی که کل رقم حقوق‌های نجومی ۳۰-۴۰ میلیارد تومان است. موارد دیگری هم هست که ردپای آن در شهرداری نیست. ایسنا همان روز گزارش کرده بود که رد تقاضای تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری تهران به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۸۵ رای موافق، ۸۶ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر با آن مخالفت کردند. در ادامه اصل تقاضای تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری تهران به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۱۰۵ رای موافق، ۸۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر مجددا با آن مخالفت کردند. بر این اساس و به گفته مسعود پزشکیان رئیس جلسه تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری تهران از دستور کار مجلس خارج شد.

روسایی که با تحقیق

 مجلس مخالفند

اما کم پیش می‌آمد که رئیس شورای شهر چه در دوره فعلی و چه در دوره قبلی با این تحقیق‌و‌تفحص‌ها موافقت کند. مهدی چمران رئیس شورای شهر چهارم از ابتدا مخالف مطرح شدن بحث تحقیق‌و‌تفحص بود. او در مصاحبه‌ای در شهریور سال 95 با میزان گفته بود که ورود نمایندگان مجلس و تحقیق‌و‌تفحص اعضای پارلمان کشور از موضوع واگذاری املاک به نفع شهر نیست و باید شورای شهر تهران خود پیگیر این موضوع باشد. او بعد از رفتن از شورا نیز تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری قالیباف را تبلیغات سیاسی دانست.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر پنجم نیز مواضعی شبیه مواضع چمران دارد. او در در حاشیه نشست هیات رئیسه شوراهای اسلامی کلان‌شهرهای کشور در مشهد به ایرنا گفته بود: تحقیق‌و‌تفحص زمانی لازم است که نتوان از یک سازمان یا شهرداری اطلاعات مورد‌نیاز را به دست آورد یا یک شهردار در ارائه اطلاعات همکاری نکند یا پاسخ‌هایش قانع‌کننده نباشد. هاشمی دیروز نیز درباره طرح تحقیق‌و‌تفحص فعلی به فارس گفته که موضوع آن‌قدر جدی نیست و «در حال حاضر این قضیه فقط مطرح شده و متنی در این زمینه موجود نیست.»

حق قانونی مجلس، تحقیق‌و‌تفحص است

با این‌که از جزییات طرح هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران این مساله را حق مجلس می‌داند: «طرح تحقیق‌و‌تفحص طبق اصل ۷۶ قانون اساسى، حق مجلس است و ما از این اقدام قانونى استقبال مى‌کنیم. 

البته پیشنهاد مى‌کنم نمایندگان تحقیق‌و‌تفحص را به دوره فعلى محدود نکنند و علاوه بر دوره فعلى، طرح تحقیق تحقیق‌و‌تفحص پیشین را به جریان بیندازد تا گزارش جامعی از نظارت مجلس بر شهرداری به محضر شهروندان ارائه شود.» با این حال تعدادی از نمایندگان ادوار مجلس می‌گویند که این طرح تنها به شهرداری این دوره محدود می‌شود و شامل حال باقی دوره‌ها نیست. شورای شهر هم مقرر بود که طرح تحقیق‌و‌تفحص را در کنار مجلس پیش ببرد، گزارشی سه گانه که معاون مالی اقتصادی شهرداری تهران گفته باید به زودی منتظر آن بود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

مرمت آینه کاری مقرنس عمارت شمس العماره کاخ گلستان

مرمت آینه کاری مقرنس عمارت شمس العماره کاخ گلستان

کیفیت هوای تهران برای گروه‌های حساس «ناسالم» است

کیفیت هوای تهران برای گروه‌های حساس «ناسالم» است

آجیده‌دوزی؛ نقش‌ زیبای دست‌دوز

قدمت این هنر که حالا اسمش هم برای ما ناآشناست، به عصر هخامنشی برمی‌گردد

آجیده‌دوزی؛ نقش‌ زیبای دست‌دوز

راه تعامل را باز کنید

گفت‌وگو با «حمیدرضا نعیمی» کارگردان و نویسندۀ تئاتر دربارۀ رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت چهاردهم

راه تعامل را باز کنید

درختان سوخته و تشنۀ چیتگر 

کمبود حقابه، کاج‌ها را دچار آفت سوسک پوست‌خوار کرد 

درختان سوخته و تشنۀ چیتگر 

فوت ۳ بیمار هموفیلی به دلیل کمبود دارو

کمبود داروهای هموفیلی از شهرستان‌ها به تهران رسید

فوت ۳ بیمار هموفیلی به دلیل کمبود دارو

نام این کرم در فهرست آفات همگانی قرار می‌گیرد

مدیرکل مبارزه با آفات همگانی سازمان حفظ نباتات:

نام این کرم در فهرست آفات همگانی قرار می‌گیرد

راه دسترسی به غار کلدر سازمان‌دهی می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان:

راه دسترسی به غار کلدر سازمان‌دهی می‌شود

آلودگی ۹ استان به تب دنگی/ «استامینوفن» بهترین دارو برای این بیماری

معاون بهداشت وزیر بهداشت اعلام کرد:

آلودگی ۹ استان به تب دنگی/ «استامینوفن» بهترین دارو برای این بیماری

هشدار آتش‌نشانی به مالکان ساختمان‌های ناایمن

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران:

هشدار آتش‌نشانی به مالکان ساختمان‌های ناایمن

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر