پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اعمال محدویت‌ها در اختیار استان‌ها

اعمال محدویت‌ها در اختیار استان‌ها





۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۱

اعمال محدویت‌ها در اختیار استان‌ها

 پس از چهارماه از ورود کرونا به کشور و با بالارفتن آمار مبتلایان و فوتی‌ها در برخی مناطق ستاد ملی کرونا به فکر تفویض اختیار در تصمیم‌گیری به استان‌ها افتاده است.

باید باور کنیم که کرونا فعلا قصد رفتن ندارد. مهمان ناخوانده‌ای که مسیر دنیا را تغییر داده است. سبک زندگی متفاوت شده است. مدت زیادی است که احوال‌پرسی با دست دادن شروع نمی‌شود. بیش از چهار ماه از ورود این ویروس به ایران گذشته است. هر روز حدود ۲ هزار نفر به جمع مبتلایان اضافه می‌شود. مجموع همه مبتلایان در کشور هم از ۲۱۷ هزار نفر گذشته است. در همین مدت بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر از مبتلایان بر اثر ابتلا به کویید۱۹ فوت کرده‌اند. 

اپیدمی که از قم شروع شد به استان‌های شمالی رفت و از مسیر غرب حالا به استان‌های جنوبی رسیده است. 

استان‌هایی که در روزهای وضعیت قرمز شمال در شرایط سفید به سر می‌بردند حالا یکی پس از دیگری اوضاع قرمز را تجربه می‌کنند.

سیاست اعلام نشدن آمار روزانه

از دو هفته گذشته بنا بر صلاح‌ وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا جزییات روزانه آمار مبتلایان در استان‌ها اعلام نمی‌شود. یعنی به جای اعلام آمار تعداد مبتلایان به تفکیک هر شهرستان فقط آمار بستری شدگان و فوت شده‌ها اعلام می‌شود. برخی این سیاست را عدم شفافیت در اطلاعات دانسته و نبود آمار را دلیل عادی شدن وضعیت برای مردم می‌دانند. 

حالا که آمار بستری‌شدگان و فوتی‌ها در استان‌های با وضعیت قرمز رو به افزایش است نماینده وزیر بهداشت در امور اجرایی کرونا روز گذشته در خوزستان گفت: هفته گذشته تصمیم ستاد ملی کرونا این بود که آمار مبتلایان در استان‌ها تجمیع شود و تصمیمات برای قرنطینه و موارد دیگر در استان گرفته شود. در پی جلسه روز ‌شنبه هفته گذشته، پروتکلی تدوین شد که بر مبنای آن، از شنبه هفته آینده، اعلام آمار و تصمیم برای قرنطینه و موارد دیگر در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در ستاد ملی کرونا مصوب شده است که تصمیم‌گیری به استان‌ها داده شود و از شنبه- امروز- تصمیم‌گیری برای اعمال محدودیت‌ها به استان‌ها محول می‌شود.

هزینه‌های رو به افزایش کرونا

افشار در خصوص صحبت‌های وزیر بهداشت مبنی بر اینکه تست PCR (مخاطی) تنها برای افراد بالای ۶۰ سال و بیماران بستری به صورت رایگان انجام می‌شود، تصریح کرد: ما با یک بیماری مواجه هستیم که روز به روز میزان شیوع و وضعیت آن تغییر می‌کند؛ طبیعتاً سیاست‌ها بر اساس نیروی انسانی، منابع مالی، تجهیزات و زمان خواهد بود.وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، گفت: در برهه‌ای از زمان که تعداد شیوع در یک استان کم است، اولویت اول بیماریابی است اما زمانی که اپیدمی می‌شود سیاست بیشتر بر درمان متمرکز می‌شود. نظر وزیر بهداشت این نبود که هر کسی که آزمایش می‌دهد باید پول بدهد اما برای اینکه آزمایش مخاطی برای بیمار انجام شود باید این بیمار، یک سری علائم داشته باشد.

مشاور وزیر بهداشت افزود: با توجه به هزینه‌های سنگین آزمایش مخاطی، این تست باید با تشخیص پزشک و ارجاع بیمار به مراکز مربوطه انجام شود که در این صورت بدون هزینه خواهد بود اما اگر فردی مایل باشد این آزمایش را انجام دهد و این مراحل را طی نکند، باید خودش هزینه را پرداخت کند.

وی در خصوص کاهش تعداد تست‌ها، بیان کرد: یک سری پروتکل‌ها هزینه‌زا است و در روند درمان بیماری تاثیر زیادی ندارد؛ به طور مثال هزینه سی تی اسکن و یا PCR متناسب با نظام سلامت نیست و ما بر اساس فاکتورهای مورد نظر، برنامه‌ریزی می‌کنیم. کرونا مدت طولانی با ما خواهد بود و ما باید سبک زندگیمان را با این بیماری تغییر دهیم.

استان‌ها در وضعیت وخیم

از استان‌های مختلف همچون بوشهر، خوزستان و کرمان خبر می‌رسد که بیمارستان‌ها در شرایط تکمیل ظرفیت هستند. کادر درمان پس از چهار ماه مبارزه مداوم با بیماری خسته شده‌اند. عدم رعایت موارد پیشگیری از سوی مردم و حتی مسو‌لان کار کنترل بیماری را با دشواری روبرو کرده است. از بوشهر خبر می‌رسد که نوجوان ۱۶ ساله‌ بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است. موارد فوتی این استان از مرز ۷۰ نفر گذشته است.

حجم مراجعه بیماران بدحال به بیمارستان‌ها در خوزستان هم باعث شده تا کمبود پرسنل متخصص بیشتر به چشم بیاید. موضوعی که متولیان وزارت بهداشت را به فکر اعزام کادر درمان از استان‌های با شرایط بهتر به استان‌های با وضعیت وخیم انداخته است.

کرمان هم اوضاع بهتری ندارد. استاندار و معاون سیاسی امنیتی آن مبتلا شده‌اند. بیمارستان‌های جنوب کرمان با شرایط تکمیل ظرفیت روبرو هستند. روند افزایش مبتلایان بستری ادامه دارد. عادی شدن شرایط باعث شده مردم کمتر موارد پیشگیری را رعایت کنند. این به این معناست که دیگر کاری از دست مدیران استان‌ها برنمی‌آید. تنها نقطه امیدواری اما شاید همین انتقال اختیارات به ستاد استانی باشد. 

 

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

دخالت به‌جای حفاظت مشارکتی

«پیام ما» ادعاهای علی سلاجقه دربارۀ «مردمی‌سازی» فعالیت‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست را بررسی می‌کند

دخالت به‌جای حفاظت مشارکتی

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

رگبار و رعد و برق در برخی استان‌ها/شدت بارش‌ها در استان‌های ساحلی

رگبار و رعد و برق در برخی استان‌ها/شدت بارش‌ها در استان‌های ساحلی

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

گلستان،الگوی حفاظت مشارکتی

در شب «پار‌ک ملی گلستان» سخنرانان متفق‌القول اعلام کردند

گلستان،الگوی حفاظت مشارکتی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر