پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اوضاع شناگاه‌های مازندران مطلوب نیست

اوضاع شناگاه‌های مازندران مطلوب نیست





۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۶

اوضاع شناگاه‌های مازندران مطلوب نیست

حفاظت محیط زیست مازندران: عوامل اصلی تاثیرگذار در آلودگی شناگاه‌ها ،تخلیه فاضلاب‌های تصفیه‌نشده و مدیریت ضعیف پسماندهاست

با آغاز فصل گرما در شمال کشور باز هم دغدغه‌ بزرگی اذهان افکار عمومی و مسافرانی که به عشق بهره‌مندی از سواحل و دریا راهی این دیار می‌شوند را فرا می‌گیرد. درواقع باید گفت که شروع تعطیلات مدارس و آغاز فصل گرما از نیمه‌های خردادماه، شنا در دریا، رودخانه، سد، کانال‌های آب و آب‌بندان‌ها، به‌عنوان یک تفریح و ورزش آرامش‌بخش برای ساکنان بومی استان‌های شمالی، مسافران و گردشگرانی که وارد این استان‌ها می‌شوند، محسوب می‌شود.

تنی به آب زدن

تفکر در این موضوع که آیا با اطمینان خاطر می‌توانند تنی به آب زده و خستگی کار روزانه در اَبَرشهرهای پرترافیک را در میان امواج خزر از تن بزدایند؟ آیا سواحل زیبای استان‌های شمالی برای این ضیافت چند ماهه آماده شده است؟ آیا خطراتی مثل آلودگی شناگاه‌های شمال کشور جان آنان را با مخاطراتی روبه‌رو می‌کند یا اینکه دریا با کرانه چندصد کیلومتر ساحل سبزش، پاک و عاری از هر گونه آلودگی مهیا برای استقبال از میلیون‌ها گردشگری است که این دیار را برای سفر فصل گرمای خود برگزیده‌اند؟ متاسفانه سال‌های گذشته رصد درباره شناگاه‌های آلوده زمانی انجام می‌شد که چندهفته‌ای از آغاز فصل شنا و حضور گردشگران گذشته بود و ساحل خزر در هر صورت مسافران را در خود می‌دید اما گویا امسال با برنامه محوری که از سوی دولتمردان مورد تاکید قرار گرفته، قرار است اتفاقات روی خوش خود را به مسافران نشان دهد. بر اساس این روند پیگیری‌ها، در حالی که هنوز مدتی از زمان شروع بهره‌گیری از طرح‌های دریا و شناگاه‌های استان‌های شمالی باقی مانده، متولیان امردر این باره تمهیدات خوبی را تدارک دیده‌اند. از همین ابتدای کار پرچم‌های آبی و زرد مرز بین شناگاه‌های آلوده و سالم را مشخص کرده است.

تعطیلی شناگاه‌های بدون پرچم

علی‌اکبر یداللهی، معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در این خصوص به خبرنگار ایران‎‌آنلاین می‌گوید: مردم باید از شناگاه‌هایی استفاده کنند که پرچم آبی دارد و این پرچم نشانه آن است که این شناگاه‌ها فاقد آلودگی بوده و سالم است؛ شناگاهی که فاقد پرچم باشد باید تعطیل شود.

بنا بر اعلام وی اوضاع شناگاه‌ها مطلوب نیست و با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند و عوامل اصلی تاثیرگذار در آلودگی شناگاه‌ها تخلیه فاضلاب‌های تصفیه نشده، مدیریت ضعیف پسماندها و شناگاه‌ها است. این اظهارنظرها از سوی یداللهی بعد از پایش‌هایی صورت گرفته که در طول سال از سوی متخصصان این اداره کل انجام گرفته، است. بر اساس همین بررسی‌ها بود که اعلام کردند، 3 شناگاه در شهرهای عباس‌آباد، رامسر و محمودآباد به‌عنوان بحرانی و فوق بحرانی بوده که شنا در آن ممنوع است و ضرورت دارد، تا منابع آلاینده هرچه سریع‌تر شناسایی و کنترل شود. امسال با تمهیداتی که از سوی این گروه انجام گرفته، تقریباً هر هفته عملیات پایش در 49 شناگاه موجود در مازندران انجام می‌گیرد، تا آلودگی‌ها شناسایی و در صورت امکان دستور به رفع آنها داده شود. اغلب این کارشناسان بر این باورند که مهم‌ترین دلیل آلودگی‌ها ورود پساب‌های فاضلاب‌های خانگی و شیرابه‌های زباله‌ها از طریق رودخانه‌ها به سواحل است.

کاهش شناگاه‌های آلوده

آمارهای اعلام‌شده از سوی مقامات محیط زیست درباره تعداد شناگاه‌هایی که امکان شنا در آنها برای امسال در شرایط کنونی وجود ندارد و مقایسه آن با آمار 14 مورد آلودگی شناگاه‌های سال گذشته جای امیدواری را برای مسافران سواحل ایجاد کرده است. مسافرانی که از سوی سازمان گردشگری و میراث فرهنگی مازندران تعدادشان در فصل گرمای سال گذشته تا 15 میلیون نفر اعلام شده بود با شرایط موجود و به‌دلیل بارش‌های زیاد در ایام تعطیلات نوروزی امسال احتمال افزایش این آمار محتمل است.

عیسی قاسمی طوسی، سخنگوی طرح ساماندهی دریای خزر در مازندران بر این باور است که کاهش طرح‌های دریا از 90 به 60 مورد باعث ارتقای سطح ایمنی برای مسافران شده و امکان خدمات‌رسانی را از سوی متولیان طرح‌ها بالاتر می‌برد.

هرچند که بر اساس اعلام این مقام مسوول تعداد طرح‌ها کاهش یافته، اما بنا بر اعلام مسوولان هیات نجات غریق مازندران آمار ناجیان مستقر در سواحل همان حدود یک هزار نفر خواهد بود؛ ناجیانی که با کیفیت بخشی به کارشان باعث شده‌اند طی سال 92 تا 97 آمار غرق‌شده‌گان در یک دوره پنج‌ساله کاهش چشمگیر 85درصدی داشته باشد. این درحالی است که طول سواحل دریای مازندران که طرح دریا در آن اجرا می‌شود بدون احتساب سواحل در اختیار دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی حدود ۲۵۳ کیلومتر است و در این محدوده هم حدود ۳۷۰ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده است.

آشنایی با ضعف‌های موجود در سواحل

حسین حسن‌نژاد معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نیز برای ایجاد بهترین امکانات و آشنایی با ضعف‌های موجود در سواحل و طرح‌ها، راهی رامسر شد و وضعیت آنجا را مورد بررسی قرار داد.

به‌گفته وی در پایان تابستان 92 و همزمان با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید 202 نفر بود و این رقم در پایان شهریور‌ماه سال گذشته به 47 نفر رسید. معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران می‌گوید که امسال برخلاف سال‌های گذشته برای بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های سواحل با هدف جذب بیشتر و استفاده بهتر مسافران و گردشگران سعی شده تا طرح‌های جدید با ارائه رویکرد مدیریتی نوین بر سواحل در دستور کار قرارگیرد. نقی کریمیان، رئیس هیأت نجات غریق و غواصی مازندران هم زمان آغاز طرح‌های دریا و استقرار ناجیان در سواحل را از اول خردادماه اعلام کرده و تاکید دارد که مردم‌ماه رمضان برای شنا به دریا نروند و هیأت نجات غریق در قبال حفظ جانشان هیچ مسوولیتی ندارد.

آماری از غرق‌شدگان چند سال گذشته 

در دریای خزر

به گزارش فارس، آمارها نشان می‌دهد به‌طور متوسط در 10 سال گذشته بیش از2هزار نفر در سواحل خزر در سه استان ساحلی غرق شده اند که از این تعداد بیشتر مربوط به دریای خزر، تعدادی مربوط به  رودخانه و مابقی مربوط به سایر مکان‌ها مانند استخرها و آب‌بندان‌ها بوده‌اند. ناگفته نماند به‌دلیل  برنامه‌ریزی مسوولان استانی و دستگاه‌های اجرایی ذیربط و مشارکت بخش خصوصی و فعالیت موثر ناجیان غریق، گروه‌های امدادی و نیروهای خدماتی این آمار به تدریج در طول سنوات به شدت کاهش یافته است، ولی هرگز نباید از این مهم غافل ماند. هرچند که این اقدامات ضروری و قابل توجه بوده، ولی با توجه به اهمیت موضوع امکانات موجود و اقدامات صورت گرفته، اقدامات صورت گرفته کافی نبوده و توجه ویژه دولت در سطح ملی را می‌طلبد.

 

براساس آمار سنوات گذشته، کمتر از پنج درصد از افراد در داخل طرح‌های سالم‌سازی غرق شده و آن هم زمانی بوده که طرح دریا بعلت توفانی بودن تعطیل بوده و یا ساعت فعالیت طرح به پایان رسیده است و 95 درصد غرق‌شدگان در خارج از طرح‌های سالم‌سازی، در مناطق ممنوعه، نقاط کور و خطرآفرین و در زمان توفانی بودن دریا غرق شده‌اند. همچنین آمار و اطلاعات نشان می‌دهد بیشتر از70 درصد از غرق‌شدگان غیربومی بوده و بیشترین ساعات ناشی از مرگ ومیر در اثر غرق‌شدگی نیز 14 تا 17 عصر و عموماً در روزهای تعطیل و ایامی که چندین روز به مناسبت‌های مختلف در کشور تعطیلی داشته (مانند تعطیلات 10 تا 18 خردادماه سال گذشته) و مسافران و گردشگران و حتی ساکنان بومی وقت بیشتری برای استفاده از دریا دارند، بوده است .

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر