پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زنان از قطار ثبت‌نام پیاده شدند

گزارش روز دوم نام‌نویسی انتخابات ریاست‌جمهوری

زنان از قطار ثبت‌نام پیاده شدند





زنان از قطار ثبت‌نام پیاده شدند

۱۱ خرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۵۶

|پیام ما| در یک ماه گذشته بر اثر سه حادثه، سه کارگر در معادن زغال‌سنگ کرمان جان خود را از دست داده‌اند. هنوز ۱۵ روز از آخرین حادثه نگذشته که خبر جدید می‌آید. ظهر پنجشنبه، ۱۰ خرداد، معدن زغال‌سنگ «آبنیل جنوبی» ریزش می‌کند؛ «علی فروغی» کارگر این معدن جان خود را از دست می‌دهد و چند همکار او مصدوم می‌شوند. حادثهٔ قبل، ۲۷ اردیبهشت بود. «حسن صیاد» در معدن اصلی زغال‌سنگ منطقهٔ طغرالجرد جان خود را از دست داد. ۱۵ اردیبهشت حادثه دلخراش‌تر بود. «عبدالله اسماعیلی»، کارگر معدن زغال‌سنگ «هشونی»، در نوار نقاله گیر کرد و هیچ‌‌وقت به خانه برنگشت. حوادث سریالی در معادن زغال‌سنگ کرمان درحالی ادامه دارد که ایمنی همواره پاشنه‌آشیل این معادن بوده و جان کارگران در خطر است.

حضور نامزدهای بازمانده

۲۶ روز تا انتخابات مانده و تا دومین روز ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری که از ۸ صبح جمعه ۱۱ خردادماه در ستاد انتخابات کشور آغاز شد، تنها داوطلبانی توانستند وارد محل اصلی ثبت‌نام شوند که واجد شرایط ۱۲گانهٔ اعلامی از سوی ستاد انتخابات کشور در اطلاعیهٔ شماره یک بودند. علاوه‌بر هفت نفری که ستاد انتخابات ثبت‌نام قطعی آنان را اعلام کرد، در میان اسامی و تصاویر منتشرشده از ستاد در رسانه‌های رسمی نام و تصاویر «عبدالناصر همتی»، رئیس اسبق بانک مرکزی، و «محمد خوش‌چهره»، نمایندهٔ دورهٔ هفتم مجلس شورای اسلامی، نیز دیده می‌شد. این دو تن که برای ثبت‌نام در انتخابات دورهٔ چهاردهم ریاست‌جمهوری وارد ستاد انتخابات کشور شدند، پیش‌ازاین و در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری و انتخابات دورهٔ یازدهم مجلس نتوانسته بودند آرای لازم را کسب کنند.

 

 ثبت‌نام سه زن

هرچند بنابر گزارش‌های خبرگزاری‌ها سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفته است امسال مردم خیلی خوب عمل کردند و شرایط ثبت‌نام از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به‌خوبی اطلاع‌رسانی شد و کسانی آمدند که دارای شرایط هستند، اما این را هم گفته که از ۳۳ نفری که طی روز گذشته به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند، سه زن نیز برای نام‌نویسی برای داوطلبی انتخابات به ستاد انتخابات کشور مراجعه کرده‌اند که به‌دلیل نداشتن شرایط لازم، ثبت‌نامی از آنها انجام نشد.

براساس ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست ‌جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، رجل مذهبی، سیاسی، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مذهب رسمی کشور و مبانی جمهوری اسلامی ایران باشند؛ با حداقل ۴۰ و حداکثر سن ۷۵ سال تمام شمسی.

 

 «محمد اسلامی» دیروز در اعلام اخبار و اطلاعیه‌های این ستاد از امکان‌پذیر بودن ثبت‌نام از ایرانیان خارج از کشور برای داوطلبی انتخابات ریاست‌جمهوری نیز خبر داد و گفت: چنانچه ایرانیان خارج از کشور قصد دارند در این انتخابات نام‌نویسی کنند، می‌توانند وکیل خود را معرفی کنند و این وکیل با حضور در ستاد انتخابات کشور فرایند ثبت‌نام را طی کند.

 

 فهرست احتمالی‌ها

براساس اطلاعیه‌های ستاد انتخابات کاندیداها فرصت دارند نهایت تا ساعت ۱۸ روز ۱۴ خرداد در ستاد انتخابات کشور حاضر شوند و در این انتخابات ثبت‌نام کنند.

 براساس اخباری که ایسنا و ایرنا از ستاد انتخابات منتشر کرده‌اند، سخنگوی حزب مردم‌سالاری از تصمیم برای کاندیداتوری در انتخابات چهاردهمین دورهٔ ریاست‌جمهوری خبر داده است. «عبدالرضا داوری»، مشاور سابق محمود احمدی‌نژاد، نیز گفته است که او طی چندروز آینده برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه می‌کند. همچنین، خبری از تصمیم «مجید انصاری»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجمع روحانیون مبارز برای کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دورهٔ ریاست‌جمهوری منتشر شد و او در واکنش گفته است که من فعلاً جمع‌بندی‌ای در این زمینه ندارم. هرچند اعضای شورای شهر تهران در هفتهٔ گذشته اعلام کردند از تصمیم شهردار تهران برای کاندیداتوری بی‌خبرند، اما «علیرضا زاکانی» روز پنجشنبه در جواب تصمیم برای کاندیداتوری پاسخ قطعی «نه» نداده است و اخبار غیررسمی از احتمال حضور او در انتخابات خبر می‌دهند.

 

مشاور «محمد شریعتمداری» در دولت دوازدهم نیز خبر داده است که او بنا دارد در انتخابات ثبت‌نام کند و مشورت‌هایی هم انجام داده است. باوجوداین، ثبت‌نامش منوط به برخی پیش‌زمینه‌ها و همچنین ثبت‌نام برخی چهره‌هاست. اما «پرویز فتاح» که این روزها شایعاتی از احتمال ثبت‌نامش بود، از این تصمیم منصرف شده است. یک منبع نزدیک به «مصطفی پورمحمدی»، دبیرکل جامعهٔ روحانیت مبارز، نیز گفته است که او تقریباً به‌ نظر قطعی رسیده و به‌احتمال قوی در روزهای پایانی ثبت‌نام می‌کند. «محمدحسن نامی»، وزیر ارتباطات دولت دهم و همچنین رئیس فعلی سازمان مدیریت بحران کشور، نیز از جمله کسانی است که نامش برای کاندیداتوری انتخابات پیش رو مطرح است. «احمد دنیامالی»، نمایندهٔ بندرانزلی و عضو فراکسیون مستقلین مجلس نیز دربارهٔ حضور قالیباف در انتخابات گفته است محمدباقر قالیباف که به‌عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی انتخاب شد نفیاً و اثباتاً سخنی دربارهٔ کاندیداتوری خود نگفته است.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر