پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شهادت در ارسباران

با پایان عملیات جست‌و‌جو، بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش پیدا شد

شهادت در ارسباران





شهادت در ارسباران

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۴۴

رئیس‌جمهور ظهر یکشنبه پس از افتتاح سد قیز قلعه‌سی و تکمیل و توسعه سد خداآفرین با بالگرد راهی تبریز شده بود. آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی هم سرنشین این بالگرد بودند. باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم به ارتش، سپاه و فراجا دستور داد همه ظرفیت‌های خود برای جست وجوی بالگرد رئیس جمهور به کار ببرند. با این حال وحیدی وزیر کشور ساعت ۲۰:۳۰ یکشنبه شب خبر داد که نیروهای امدادی به دلیل شرایط جوی هنوز به نقطه سانحه نرسیده‌اند.

حدود ساعت ۱۶ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت که اخبار اولیه درباره سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور منتشر شد.
رئیس‌جمهور ظهر یکشنبه پس از افتتاح سد قیز قلعه‌سی و تکمیل و توسعه سد خداآفرین با بالگرد راهی تبریز شده بود. آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی هم سرنشین این بالگرد بودند.
باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم به ارتش، سپاه و فراجا دستور داد همه ظرفیت‌های خود برای جست وجوی بالگرد رئیس جمهور به کار ببرند. با این حال وحیدی وزیر کشور ساعت ۲۰:۳۰ یکشنبه شب خبر داد که نیروهای امدادی به دلیل شرایط جوی هنوز به نقطه سانحه نرسیده‌اند.

صحبت‌های ضد و نقیض درباره تماس از بالگرد رییس جمهور زیاد بود. محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور که به منطقه سانحه رفته بود در ساعت ۲۱ اعلام کرد که «ساعت ۱۳:۳۰ ارتباط بالگرد حامل رئیس‌جمهور با دو بالگرد دیگر قطع می‌شود. دو بالگرد دیگر در منطقه گشت‌زنی می‌کنند ولی به دلیل وجود مه شدید مجبور می‌شوند در منطقه فرود بیایند.» او گفت:«از نقاط امیدوارکننده وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهوری این است با یکی از سرنشینان هلیکوپتر و یکی از کادر پرواز ارتباط برقرار شده است که نشان می‌دهد میزان سختی حادثه بالا نبوده است.» با این حال هلال احمر این تماس را تایید نکرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند:« امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.»

از عصر روز یکشنبه هم مراسم دعای توسل در حرم حضرت رضا(ع) و معصومه (س)، حرم حضرت ابوالفضل(ع)، مدینه منوره، مساجد مختلف کشور و میدان ولیعصر با حضور مردم برای سلامتی رئیس جمهور و همراهان وی برگزار شد. مسئولان کشور هم در پیام های جداگانه از مردم خواستند برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنند. برخی کشورهای جهان هم به خبر بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور کشورمان و هیأت همراه او واکنش نشان دادند.

سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه به منطقه رفتند تا ضمن بررسی مورد، دستورات را برای تسریع در جستجو صادر کند. سپاه علاوه بر اعزام یگان‌های استانی و تیپ ویژه صابرین برای عملیات جست‌وجو، با توجه به شرایط جوی منطقه و مه شدید، از منورهای مه‌شکن استفاده کرده است.
در ادامه امیر سرتیپ دوم ستاد امیرحسین شفیعی، فرمانده تیپ ۲۵ نیروی مخصوص واکنش سریع ارتش اعلام کرد که « در حال کاوش وجب به وجب منطقه عمومی حادثه در ورزقان هستیم. منطقه وضعیت جوی بسیار سرد، بارانی ومه‌آلودی دارد و باران، رفته رفته دارد به برف تبدیل می‌شود با اینهمه چیزی مانع تلاش بی‌وقفه ما نخواهد شد.»

بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ساعت ۲۱:۴۵ خبر داد که «دقایقی پیش تیم‌های عملیاتی اعزام شده به محل پس از ساعت‌ها جستجو محل احتمالی بالگرد سانحه دیده رئیس جمهور و هیات همراه را شناسایی کردند. جستجوها برای یافتن بالگرد همچنان ادامه دارد و اخبار تکمیلی در این خصوص اعلام می شود.»
امداد و و نجات تا صبح دوشنبه ادامه داشت.

در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه کولیوند رییس سازمان هلال احمر اعلام کرد در حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور کسی تا به حال زنده پیدا نشده است.
رئیس جمعیت هلال احمر اعلام کرد نیروهای امدادی با استفاده از ردیاب‌های حرارتی در تلاش برای یافتن علائم حیات سرنشینان بالگرد سانحه‌دیده هستند. در نهایت ساعت ۸ صبح روز دوشنبه خبر شهادت رییس جمهور و همه همراهان او از شبکه خبر اعلام شد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر