پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جست‌وجو در ارسباران

بالگرد رئیس جمهوری در بازگشت از افتتاحیه سد «قیز قلعه سی» دچار سانحه شد

جست‌وجو در ارسباران

عملیات نیروهای هلال احمر با همراهی نیروهای نظامی برای یافتن بالگرد تا زمان تنظیم این گزارش نتیجه‌ای نداشت





جست‌وجو در ارسباران

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱:۴۱

|پیام ما| بالگرد سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در راه بازگشت به تبریز سقوط کرد. «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور، «آیت‌الله آل هاشم» امام جمعه تبریز، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، «مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی» و چند تن دیگر از جمله سرنشینان این بالگرد بودند. ر‌ئیس جمهور برای افتتاح سد مشترک «قیزقلعه سی» خداآفرین به آذربایجان شرقی سفر کرده بود. سدی در نقطه صفر مرزی دو کشور ایران و آذربایجان و بر روی رودخانه ارس. در افتتاح این سد «الهام علی‌اف» رییس جمهور آذربایجان هم حضور داشت. تا لحظه انتشار این خبر بیش از ۴۰ تیم امداد و نجات با تجهیزات کامل از جمله پهپاد و سگ‌های زنده‌یاب به منطقه اعزام شدند و در کنار آنها گروه‌هایی از تکاوران و نیروهای مخصوص نیروهای مسلح نیز برای کمک به عملیات جستجو در منطقه حضور دارند. ️به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و همچنین شرایط جوی نامساعد بویژه مه غلیظ در منطقه عملیات جستجو و نجات زمانبر خواهد بود.

مه‌آلودبودن هوا، تجسس را سخت می‌کند
یک کوهنورد و فعال محیط زیست اهل تبریز جزییاتی از محل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور به «پیام ما» ارائه داد. «بهرام تندران» می‌گوید از تبریز تا ورزقان 90 کیلومتر فاصله است: «احتمال می‌دهم از نقطه‌ای که در منطقه حفاظت‌شده دیزمار اعلام شده تا ورزقان حدود دو ساعت فاصله باشد. البته این دو ساعت در شرایطی عمومی است و در حال حاضر نقطه سقوط مشخص نیست چراکه منطقه دارای دره‌های عمیق است.» به گفته او، دیزمار یک منطقه گسترده است: «منطقه‌ای هم صخره‌ای و هم جنگلی که دارای گذرگاه‌های صعب‌العبور است. «ملک طالش» و «چیچکلی» نزدیکترین مناطق نزدیک به موقعیت جغرافیایی اعلام‌شده سقوط بالگرد است. درختان دیزمار بسیار متراکم است و منطقه دیزمار ارسباران بکرترین منطقه ارسباران از لحاظ پوشش گیاهی است. منطقه، منطقه‌ای پیچیده است.»

یک کوهنورد:
احتمال می‌دهم از نقطه‌ای که در منطقه حفاظت‌شده دیزمار اعلام شده تا ورزقان حدود دو ساعت فاصله باشد. البته این دو ساعت در شرایطی عمومی است و در حال حاضر نقطه سقوط مشخص نیست

او اضافه می‌کند که فاصله روستاهای این منطقه زیاد است و دو ساعت با یکدیگر فاصله دارند. همچنین به گفته تندران شرایط آب‌وهوایی تجسس را سخت می‌کند: «در حال حاضر هوا مه‌آلود است و بارندگی دارد. به دیزمار فقط محیط‌بانان محیط‌زیست اشراف بیشتری دارند. به دلیل نزدیک بودن محل حادثه به منطقه معدن مس سنگون، احتمالا مردم آن منطقه بتوانند کمک بیشتری انجام دهند. یکی از فاکتورهایی که بتوان منطقه سقوط را مشخص کرد، دود حاصل از سقوط بالگرد است. اما به‌دلیل مه‌آلود بودن منطقه، این امکان را حتی به جوامع محلی نمی‌دهد. هرچقدر هم به غروب و شب نزدیک شویم، تجسس سختتر می‌شود.»

محل سقوط کجا بود؟
محل دقیق سانحه «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی بوده است. ورزقان در میانه راه سد قیزقلعه‌سی و تبریز قرار دارد که مسیر پرواز بالگرد ابراهیم رئیسی بود. دیزمار نام منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی است در محدوده بین ورزقان و جلفا در شمال استان آذربایجان شرقی که در سال ۱۳۹۰ منطقه حفاظت شده اعلام شد. اکوایران به نقل از خبرنگاران محلی نوشته منطقه حادثه احتمالا روستای پیربالا است روستای پیربالا روستایی کوچک در شمال غربی استان آذربایجان شرقی است. روستایی از توابع شهرستان مرند، این روستا در فاصله تقریبا ۱۰۰ کیلومتری از شهر تبریز قرار دارد. به گفته خبرنگار دنیای اقتصاد در تبریز تیم‌های امدادی می‌گویند به دلیل شرایط سخت جوی از جمله مه شدید کار جست‌و‌جو کمی زمان بر است.

وزیر کشور:
وزیر کشور در لحظات اولیه اعلام خبر سقوط بالگرد اعلام کرد: «هلی کوپتر رئیس جمهور فرود سخت داشته است». احمد وحیدی گفت: «با برخی همراهان ایشان تماس برقرار شده است». به گفته وحیدی بعد از افتتاح سد، مسیر برگشت، یکی از بالگردها به دلیل وضعیت هوا و مه آلود بودن مجبور به فرود سخت می‌شود.

هلال احمر: افزایش تیم‌های امدادی
رئیس هلال احمر از افزایش تیم های امدادی اعزامی به منطقه از ۲۰ به ۴۰ تیم خبر داد. او گفت: «منطقه را پایش می‌کنیم با توجه به نشانه‌هایی که در منطقه داریم شرایط جوی بسیار نامساعد و سخت گذر است اما با تمام تلاش اقدامات جست وجو انجام می شود. از پهپاد استفاده کردیم اما با توجه به شرایط جوی هوا امکان جست و جوی هوایی وجود ندارد. از طریق نیروهای واکنش سریع در حال جست و جو هستیم این منطقه یک منطقه کوهستانی سخت گذر است و تا تبریز ۲ ساعت فاصله دارد.»
راضیه عالیشوندی، دبیر مرکز کنترل و هماهنگی اضطراری جمعیت هلال احمر گفت: «۴ تیم به مختصاتی که سازمان هوا و فضا از محل وقوع حادثه داده است، نزدیک شده‌اند اما به‌دلیل وضعیت آب و هوا و مسیر به سختی کارشان پیش می‌رود.»

سابقه سقوط بالگردها در کشور
در ۲۵ مرداد ۱۳۵۹ بالگرد حامل بنی‌صدر، اولین رئیس‌جمهو دچار سانحه شد که پس از آن روح‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی در نامه‌ای برای او نوشت: «این عنایت معجزه‌آسا دلیل آن است که شما و همراهان‌تان در خدمت به کشور‌‎ ‏اسلامی صدیق بوده و صدیق خواهید بود.» در ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ هلی‌کوپتری که حامل محمود احمدی‌نژاد در ارتفاعات البرز دچار سانحه شد که البته آسیبی به سرنشینان نرسید.

طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، در صورت فوت رئیس‌جمهور، معاون اول او با موافقت رهبری اختیارات وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس، رئیس قوه‌قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود

دو سال پیش هم در ۴ اسفند ۱۴۰۱، هلیکوپتر حامل حمید سجادی،‌ وزیر ورزش و جوانان در استان کرمان سقوط کرد. سجادی از این حادثه جان به در برد اما چند سرنشین این بالگرد از جمله اسماعیل احمدی، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی کشته شدند. آنها با هلیکوپتر سازمان هلال احمر در حال بازگشت از بافت بودند. علت رسمی آن سقوط خطای انسانی عنوان و گفته شد نقص فنی در کار نبوده است. دو ماه پیش از این حادثه رئیس جمعیت هلال احمر ایران گفته بود که «۱۰ بالگرد امدادی این جمعیت در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبار تعمیرات اساسی زمین‌گیر شده است.»

بالگرد حامل رییس جمهور از چه نوعی بود؟
بالگرد حامل ابراهیم رئیسی در منطقه ورزقان سقوط کرد. براساس آخرین تصاویر منتشر شده از رئیس‌جمهور، او سوار هلیکوپتر ساخت شرکت بل بوده است. آن طور بر اساس اینفوگرافی تجارت نیوز این بالگرد متعلق به جمعیت هلال احمر بوده و ساخته آمریکا است. ظرفیت آن تا ۱۳ نفر، وزن هنگام پرواز ۵.۳ تن، سرعت ۲۶۰ کیلومتر در ساعت، سقف پرواز ۶.۱ هزار متر و برد پرواز آن ۹۸۰ کیلومتر است.

عین‌اللهی: همه امکانات درمانی را مستقر کرده‌ایم
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت: «همه امکانات درمانی را مستقر کرده‌ایم. ما الان در منطقه هستیم و همه نیروهای امدادی مشغول جستجو هستند شدیدا منطقه مه دارد و امکان جست و جو سخت است. ما همه امکانات درمانی را شامل طب اورژانس متخصص جراحی و آمبولانس مستقر کرده‌ایم»

واکنش‌های خارجی به سانحه بالگرد
«علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در واکنش به خبر سقوط بالگرد رئیس‌جمهور گفت: «امروز پس از دیدار دوستانه با رئیس‌جمهور ایران، خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیئت عالی در ایران به شدت نگران شدیم. دعای ما از خداوند متعال با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی است. جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر، آماده هرگونه حمایت است.»

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌ها درباره سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به شبکه سی‌بی‌اس‌نیوز گفت: «ما از نزدیک گزارش‌ها مربوط به فرود سخت بالگرد حامل رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه ایران را دنبال می‌کنیم، فعلاً اظهار نظر بیشتری نداریم.» شارل میشل، رئیس شورای اروپا در واکنش به گزارش‌ها درباره سانحه برای بالگرد حامل سیدابراهیم رئیسی گفت که اتحادیه اروپا از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کند.
«محمد شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان با ابراز نگرانی از حادثه بالگرد رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان، گفت که دعا و آرزوهای ما برای آیت‌الله رئیسی و همه ملت ایران است.

در صورت فوت رئیس‌جمهور چه می‌شود؟
طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، در صورت فوت رئیس‌جمهور، «معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر