پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | احداث مخازن اضطراری برای آب شرب تهران

احداث مخازن اضطراری برای آب شرب تهران

اجرا و احداث مخازن اضطراری قدرت مانور آب شرب تهران را افزایش می‌دهد





۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۲۳:۰۲

پس از قطع گسترده آب شرب بسیاری مناطق تهران در پی سیلاب نخست تابستان و تخریب بخشی از شبکه آبرسانی از سد امیرکبیر به پایتخت به نظر می‌رسد وزارت نیرو، برنامه‌هایی برای جلوگیری از این رخداد دوباره مشابه دارد.
وب‌سایت خبری وزارت نیرو؛ روز گذشته در خبری به نقل از سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور اعلام کرد کمربند مواصلاتی آب شرب تهران تا دو سال دیگر تکمیل می‌شود اما اجرا و احداث مخازن اضطراری قدرت مانور آب شرب تهران را افزایش می‌دهد.
«هاشم امینی» درباره برنامه‌های وزارت نیرو برای اجرای موفق طرح توسعه آب شرب تهران و افزایش ضریب اطمینان تامین آب پایدار این شهر گفت: «در کلانشهر تهران به واسطه حساسیت بالایی که در حوزه تامین آب شرب وجود دارد، وزارت نیرو برنامه‌های مفصلی را برای افزایش ضریب اطمینان تامین پایدار آب شرب بهداشتی و نیز جمع آوری و تصفیه فاضلاب این شهر در دست اجرا دارد.»
به گفته طرح توسعه‌ای آب شرب تهران که بخشی از آن از طریق تکمیل کمربند مواصلاتی و احداث مخازن اضطراری در حال اجرا است، از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند در شرایط وقوع سیل، زلزله یا هر حادثه بزرگ دیگر امکان تامین حداقلی آب شرب را تا عادی شدن شرایط فراهم کند: «سیل جاده چالوس و مسدود شدن خروجی سد امیر کبیر که سبب شد تامین چیزی حدود ۲۰ درصد از آب شرب تهران با مشکل مواجه شود، اما از طریق همین کمربند مواصلاتی بخش قابل توجهی از این کمبود جبران شد. طرح ایجاد کمربند مواصلاتی بین مخازن و تصفیه خانه‌های آب شرب تهران از ۱۲ سال پیش آغاز شده و با توجه به تاکیدات وزیر نیرو تا دو سال دیگر تکمیل خواهد شد. کار تامین آب شرب تهران از طریق ۷ تصفیه خانه و ۵ سد انجام می‌پذیرد. ایجاد کمربند مواصلاتی میان این مراکز تامین آب سبب خواهد شد تا قدرت مانور تامین آب شرب تهران به شکل قابل توجهی افزایش یابد تا در صورت از دست دادن یک تصفیه خانه یا سد، مشکل خاصی در تامین آب شرب پایدار پایتخت ایجاد نشود.
او همچنین تاکید کرد: «احداث مخازن اضطراری برای تامین آب شرب تهران بسیار ضروری است. احداث مخازن اضطراری در کنار تکمیل کمربند مواصلاتی آب شرب تهران نیز به مدیران آب و فاضلاب کمک می‌کند تا در هنگام بحران قدرت مانور بیشتری برای تامین آب شرب پایتخت داشته باشند.»
در تابستانی که گذشت مسئله قطع آب در بسیاری از شهرهای ایران و به ویژه روستاهای ایران به روزی بیست ساعت نیز رسیده بود. کرج، اصفهان، تبریز، همدان، شهرکرد، شهرهای شرق مازندران، گرگان؛ گنبدکاووس، اهواز از جمله شهرهایی بودند که در شش ماه نخست سال 1402 قطع آب شدیدی را متحمل‌شدند. برخی از این شهرها در چند سال گذشته نیز وضعیتی مشابه داشتند.
مرداد امسال از سوی وزارت نیرو اعلام شد که منابع آبی استان تهران روزهایی بحرانی را پشت‌سر می‌گذارد و روزبه‌روز هم به جمعیت آن اضافه می‌شود. حالا این استان علاوه بر تنش آبی، با بحران بارگذاری جمعیتی هم روبه‌رو است؛ آن‌هم در شرایطی که هیچ منابع آبی جایگزینی در اختیار ندارد.
طبق آخرین آماری که درباره جمعیت استان تهران وجود دارد، داده‌های استانداری تهران است که طبق آن برآورد جمعیت این استان بدون احتساب جمعیت شناور 14 میلیون و 280 هزار نفر است. طبق سرشماری سال 95 جمعیت کل این استان کمی بیش از 13 میلیون نفر برآورد شد. استاندار تهران مدتی پیش گفته بود که سالیانه 5 درصد به جمعیت این شهر اضافه می‌شود.
همچنین در شروع امسال رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نیز اعلام کرده بود تهران در شرایط تنش آبی به سر می‌برد که این شرایط تا پایان سال تداوم دارد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر