پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نماینده مجلس: توطئه رسانه‌های خارجی است

نماینده مجلس: توطئه رسانه‌های خارجی است

سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویند که فهرست موسوم به «نام اساتید اخراجی دانشگاه‌های سراسری» توطئه و فتنۀ رسانه‌های بیگانه است





نماینده مجلس: توطئه رسانه‌های خارجی است

۱۷ شهریور ۱۴۰۲، ۲۱:۲۳

|پیام‌ما|در حالی که هر روز نام جدیدی بر فهرست اسامی استادهای اخراج‌شده از دانشگاه‌های سراسری و معتبر کشور به گوش می‌رسد، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این فهرست را «جعلی» و تبلیغ در مورد آن را «اقدامی از سوی رسانه‌های بیگانه» و طرح «توطئه و فتنه جدید» اعلام می‌کنند. این موضوع در حالی است که حتی وزارت کشور، این مسئله را مهم و طی اطلاعیه‌ای آن را در دست بررسی اعلام کرده است. به نظر می‌رسد این نمایندگان تلاش می‌کنند تا به‌جای بررسی ابعاد این موضوع مسئله را به مرزهای امنیتی بکشانند.

 

ایسنا به‌نقل از یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی نوشت: «رسانه‌های معاند با انتشار لیست جعلی اساتید اخراجی از دانشگاه‌ها به‌دنبال ایجاد فتنه و ناآرامی در سطح کشور هستند و امروز دانشگاه‌ها و اساتید کشور وظیفۀ جهاد تبیین را در تقابل با دسیسه‌های دشمن برعهده دارند.
«علی حدادی» به این خبرگزاری گفت که لیست منتشرشده از اساتید اخراجی جعلی است: «نکتۀ اول این است که وظیفۀ دانشگاه‌های ما دنبال کردن منافع ملی کشور است. آنچه که این روزها دشمنان خارجی و عوامل داخلی آنان دنبال می‌کنند که برخی اساتید از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند، به نوعی فتنه‌سازی است و لیستی که تحت عنوان اساتید اخراجی منتشر کردند کاملاً جعلی است. دانشگاه‌های ما چنین اقدامی را انجام ندادند. تمام گام‌ها در دانشگاه‌های کشور در چارچوب ضابطه برداشته می‌شود. در دانشگاه هر کشوری اساتید موظف هستند به ضوابط دانشگاه پایبند باشند و نسبت به ارتقای کیفیت آموزشی اقدام کنند. ممکن است تعداد اندکی از اساتید این ضوابط را رعایت نکنند و در چارچوب قانون با آنها رفتار شود، اما فضاسازی که دشمن امروز در این حوزه به راه انداخته است، نوعی فتنه به‌شمار می‌رود.»
به گفتۀ او در پشت لیست منتشرشده از اساتید اخراجی چیزی جز فضاسازی و رمز فتنه نیست: «دشمنان به‌دنبال آشوب و ناآرامی در کشور هستند و قطعاً نتیجه‌ای نیز نخواهند گرفت. ممکن است دو الی چهار نفر از اساتید قانون را رعایت نکرده باشند و با آنها در چارچوب ضوابط و مقررات برخورد شده باشد. در همۀ کشورها اساتید دانشگاه محور آرامش هستند، اما لیست ارائه‌شده از اساتید اخراجی کذب بوده و مشخص است که دشمن به‌دنبال فضاسازی است.»

سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویند که فهرست موسوم به «نام اساتید اخراجی دانشگاه‌های سراسری» توطئه و فتنۀ رسانه‌های بیگانه است

طی دو روز گذشته نیز دو نمایندۀ دیگر در مجلس شورای اسلامی مانند حدادی ادعای جعلی بودن لیست اسامی اساتید اخراجی از دانشگاه‌ها را مطرح کردند.
همین خبرگزاری 14 شهریور نیز به‌نقل از «اقبال شاکری» نمایندۀ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نوشته بود: «دشمن یک فضاسازی گسترده‌ای را با انتشار لیست جعلی به راه انداخته است، درحالی‌که در همۀ سازمان‌های دنیا با افرادی که ضوابط سازمانی را زیر پا می‌گذارند و خلاف تعهدات سازمانی خود عمل می‌کنند، برخورد می‌شود.
او نیز این اتفاق را فضاسازی رسانه‌ها بیگانه قلمداد کرده و گفته بود: «در تمام دنیا و در همۀ کشورها هر فردی که بر علیه منافع سازمانی خود کاری انجام دهد، قطعاً آن سازمان با او برخورد خواهد کرد؛ چراکه آن فرد در بدو ورود خود به آن سازمان، تشکیلات، اداره و یا دانشگاه یک سری تعهداتی داده و امضا کرده است که به اصول آن نهاد پایبند خواهد ماند. هیچ سازمان و تشکیلاتی نمی‌پذیرد که فردی را که به کار گرفته است و از منافع آن سازمان برخوردار می‌شود، علیه خود آن سازمان فعالیت کند. قطعاً با چنین فردی برخورد می‌کنند و اگر اصلاح نشود، فرد را اخراج می‌کنند. این موضوع یک امر پذیرفته‌شده عقلانی و حرفه‌ای در دنیاست. این موضوع صرفاً دربارۀ دانشگاه نیست. در هر تشکیلاتی این ضابطه وجود دارد. تمام افرادی که در همۀ کشورها وارد یک سازمانی می‌شوند، یک مراحل عمومی را طی می‌کنند و تطابق فرد با نیازهای سازمان سنجیده می‌شود. سپس فرد متعهد می‌شود در کار، حرفه، تخصص و یا تدریس ضوابط سازمان را رعایت کند. زمانی هم که فرد ضوابط سازمان را زیرپا می‌گذارد، قطعاً با او برخورد خواهد شد.»
یک روز پیش از این گفته‌ها «ویس کرمی»، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود: «به همان میزان که جایگاه اساتید در کشور رفیع و محترم است، صیانت و حفاظت از این جایگاه نیز مهم بوده و انتظار جامعه این است که یک استاد دانشگاه از لحاظ مسائل اخلاقی، مسائل علمی و الگوی رفتاری از جامعه بالاتر باشد. مدارس و دانشگاه‌های ما در کنار حوزه‌های علمیه، مراکز اصلی و تأثیرگذار در حوزۀ آموزش و تربیت فرزندان کشور هستند. مخصوصاً در حیطۀ مشاغلی که مشکلات اساسی کشور را حل می‌کنند و در حوزۀ آموزش تخصص‌های مختلف، دانشگاه‌ها نقش آموزشی و تربیتی اساسی را برعهده دارند. به همان میزان که نقش یک نهاد و یا سازمان مانند دانشگاه مهم است، هم نظارت و حساسیت و مراقبت از آن نهاد به‌لحاظ حقوقی و قانونی ضرورت دارد و هم مردم انتظار نظارت جدی‌تری را دارند.»
او تلویحاً موضوع گزینش اساتید برای مشغول شدن به کار را تأیید و از آن دفاع کرده بود: «در همۀ کشورها سازوکار قانونی برای جذب، رصد و برخورد نظارتی با تخلفات اساتید پیش‌بینی شده است، منتهی ارزش‌ها در کشورهای مختلف تفاوت‌هایی دارد که آن هم طبیعی است. در کشور ما نیز این سازوکار وجود دارد که در قالب هیئت جذب اساتید است و طبق قانون این کار صورت می‌گیرد و شامل فاکتورهای مختلفی است که بنابر وظیفۀ ذاتی که اساتید دارند، طراحی شده است.»
این گفته‌ها درحالی‌ا‌ست که پس از انتشار فهرستی به‌عنوان اساتید اخراج‌شده از دانشگاه‌های سراسری و همچنین شنیده شدن اسامی غیردانشگاهی در استخدام و مشغول به تدریس شدن آنان در دانشگاه‌های کشور حتی وزارت کشور طی اطلاعیه‌ای موضوع را در دست بررسی عنوان کرد. همچنین، هر روز نام جدیدی از اساتید اخراجی به گوش می‌رسد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *