پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تغییراقلیم برای جهان یک مسئلهٔ امنیتی است

تغییراقلیم برای جهان یک مسئلهٔ امنیتی است

برای اینکه برنامه‌های دستگاه‌های گوناگون برای سازگاری با تبعات تغییراقلیم و مقابله با خسارات آن به نتیجه برسد، نیاز به برنامه‌ریزی ملی در سطوح کلان کشور وجود دارد





۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۱۵

|پیام ما| گرم‌شدن زمین و تغییراقلیم پدیده‌ایست که در سال‌های اخیر مورد توجه افکار عمومی در جهان بوده‌است. اگرچه بسیاری از سیاستمداران در گفته‌های خود تلاش دارند دربارهٔ این پدیده صحبتی به میان آورند، اما به‌نظر می‌رسد تعداد کمی از آنها بخواهند به‌طور عملی اقدامی در این زمینه انجام دهند. برخی سیاستمداران ایرانی نیز همواره نگاهی پر از شک و شبهه به این پدیدۀ جهانی داشته‌اند و برخی فعالان سیاسی، از پیوستن ایران به کنوانسیون‌ها و پیمان‌های بین‌المللی دربارۀ تغییراقلیم به‌شدت انتقاد کرده‌اند. حالا رئیس سازمان هواشناسی کشور می‌گوید که کشورهای جهان به این موضوع به‌عنوان یک مسئلهٔ امنیتی نگاه می‌کنند و ما نیز باید برای کاهش اثرات زیانبار این پدیدۀ برنامه‌ریزی کنیم.

تاجبخش: برای اینکه برنامه‌های دستگاه‌های گوناگون برای سازگاری با تبعات تغییراقلیم و مقابله با خسارات آن به نتیجه برسد، نیاز به برنامه‌ریزی ملی در سطوح کلان کشور وجود دارد که حتماً باید با نظارت‌های عالی این برنامه‌ها عملیاتی شود

«سحر تاجبخش» با تأکید بر لزوم توجه ویژه همۀ دستگاه‌های کشور به مسئلهٔ تغییراقلیم و برنامه‌ریزی عملی برای سازگاری با تبعات این پدیده به خبرگزاری ایلنا گفت: تکلیف امروز ما در حوزۀ تغییراقلیم، دیگر به اطلاع‌رسانی صرف محدود نمی‌شود، چون بسیاری از مردم و مسئولان دنیا این پدیده را شناخته‌اند و حتی در سطح جهان تغییراقلیم به‌عنوان یک مسئلهٔ امنیتی مطرح می‌شود. اکنون ما وظیفه داریم که تمام دستگاه‌های کشور را مجاب کنیم که برای سازگاری با تبعات این پدیده و کاهش آثار زیانبار آن برنامه‌ریزی کنند، چراکه اگر از انجام اقدامات عملی در این حوزه غافل شویم، حتماً در سال‌های آینده در تأمین نیازهای ضروری مردم نظیر آب، برق و گاز با مشکل مواجه خواهیم شد.
رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: در حال حاضر اقدامات مختلفی که برای مقابله با مخاطرات ناشی از تغییراقلیم باید انجام شود، در دستورکار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است، مثلاً وزارت نیرو برای گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح کشور برنامه‌ریزی کرده یا وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌هایی را برای اصلاح الگوی کشت، ترویج شیوه‌های نوین آبیاری و صرفه‌جویی در مصرف آب در این بخش در دست اجرا قرار داده است، یا وزارتخانه‌های نفت و صمت برنامه‌‌ریزی‌هایی را برای کاهش انتشار آلاینده‌های هوا در پالایشگاه‌ها و صنایع انجام داده‌اند، اما مهم این است که این برنامه‌ها عملیاتی شود و صرفاً روی کاغذ باقی نماند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: برای اینکه برنامه‌های دستگاه‌های گوناگون برای سازگاری با تبعات تغییراقلیم و مقابله با خسارات آن به نتیجه برسد، نیاز به برنامه‌ریزی ملی در سطوح کلان کشور وجود دارد که حتماً باید با نظارت‌های عالی، این برنامه‌ها عملیاتی شود، وگرنه پیامدهای تغییراقلیم هر سال بیشتر از سال قبل کشور ما را درگیر خواهد کرد.
برنامۀ ملی تغییراقلیم باید از ضمانت اجرایی کافی برخوردار باشد
تاجبخش با بیان این که در حال حاضر سازمان حفاظت محیط‌ زیست لایحه‌ای را در موضوع تغییراقلیم و تعیین تکلیف برای دستگاه‌های مختلف به‌منظور کاهش خسارت‌های ناشی از این پدیده در دست تدوین دارد، عنوان کرد: سازمان محیط‌ زیست در تدوین این لایحه از سازمان هواشناسی نظرخواهی کرده است، اما آنچه اهمیت دارد، این است که ما چه در قالب این لایحه و چه در قالب هر نوع برنامهٔ ملی دیگری در زمینۀ تغییراقلیم، اولاً تکالیفی را برای دستگاه‌های مختلف تعیین کنیم که قابل اجرا باشد، ثانیاً قانون یا برنامه‌ای را به تصویب برسانیم که از ضمانت اجرایی کافی برخوردار باشد.
رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: موضوع تغییراقلیم و برنامه‌ریزی برای کاهش خسارات زیانبار آن صرفاً مربوط به یک یا چند دستگاه کشور نیست، اگرچه نیاز است که یک نهاد، مرجعیت هدایت تمام دستگاه‌های کشور در این حوزه را برعهده بگیرد؛ به همین دلیل، نیاز داریم که برنامه‌ریزی برای اجرای اقدامات لازم به‌منظور کاهش مخاطرات ناشی از تغییراقلیم در سطوح عالی کشور انجام شود تا دستگاه‌های مختلف مکلف شوند که به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.
او در پایان تصریح کرد: سازمان هواشناسی کشور آمادگی دارد که اطلاعات و پیش‌بینی‌های لازم در خصوص تغییرات دما و بارش و توصیه‌های مورد نیاز برای سازگاری با تبعات تغییراقلیم در حوزهٔ مدیریت منابع آب، خاک و سرمایه‌های زیستی کشور را با تمام دستگاه‌های ذی‌ربط در میان بگذارد، چراکه معتقدیم تغییراقلیم مهمترین پدیده‌ای است که برای برنامه‌ریزی کلان کشور در حوزه‌های امنیت غذایی و امنیت زیستی باید به آن توجه داشته باشیم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

چراغ سبز به تولید بنزین بی‌کیفیت؟

هیئت وزیران برای افزایش میزان تولید بنزین، «تولید بنزین با کیفیت معمولی» را تصویب کرد

چراغ سبز به تولید بنزین بی‌کیفیت؟

در جست‌وجوی نسخه شفابخش آلودگی هوا

نگاهی به یک مقاله علمی دربارهٔ آلودگی هوای کلانشهر تهران

در جست‌وجوی نسخه شفابخش آلودگی هوا

برنامه هفتم توسعه و تفاوت ارقام واریزی 

برنامه هفتم توسعه و تفاوت ارقام واریزی 

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

فعالان محیط‌زیست لرستان از بی‌جواب‌ماندن نامه‌شان دربارۀ توقف جاده‌کشی در اشترانکوه از سوی سازمان محیط‌زیست گلایه‌ دارند

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

مناظره دونفره قطعی نیست

مفتاح خبر داد؛ 

مناظره دونفره قطعی نیست

چهاردهمین دوره انتخابات به دور دوم کشیده شد

چهاردهمین دوره انتخابات به دور دوم کشیده شد

رودخانه سن برای شنا آلوده است

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴

رودخانه سن برای شنا آلوده است

تداوم بارش باران از امروز تا پایان چهارشنبه

تداوم بارش باران از امروز تا پایان چهارشنبه

سالِ حادثه‌خیزِ سیستان‌وبلوچستان

پژوهشگاه سوانح طبیعی گزارشی از حوادث غیرمترقبه منتشر کرد

سالِ حادثه‌خیزِ سیستان‌وبلوچستان

الگوی جلوگیری از انقراض

براساس یک مطالعۀ جدید حفظ ۱.۲ درصد از سطح زمین، می‌تواند به جلوگیری از انقراض گونه‌های در معرض خطر منجر شود

الگوی جلوگیری از انقراض

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر