پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | از اهداف برنامه ششم عقب مانده‌ایم‎

از اهداف برنامه ششم عقب مانده‌ایم‎

در سطح وسیع در کشور توسط دولت داده می‌شود





از اهداف برنامه ششم عقب مانده‌ایم‎

۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۲۴

مهم‌ترین موضوعی که مانع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور شده، مشخصا یارانه‌های انرژی است که در سطح وسیع در کشور توسط دولت داده می‌شود. به طور مثال می‌توان به سوخت نیروگاه‌های حرارتی اشاره کرد. زمانی که سوخت نیروگاه‌های حرارتی با ارزش مشخصی به نیروگاه‌ها داده شود، نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌توانند به ارزان‌ترین نوع تامین انرژی کشور تبدیل شوند. به علاوه در کنار این موضوعات اقتصادی، کاهش انتشار آلاینده‌ها و مصرف نکردن آب از دیگر مزایای آن می‌تواند باشد.
بحث تامین مالی از دیگر موانعی است که می‌توان به اشاره کرد. در واقع این مسئله‌ای است که در تامین مالی پروژه‌ها در تجدیدپذیر و انرژی پاک شاید نسبت به سایر کشورها در آن عقب‌ماندگی داشته باشیم.
سیاست‌هایی که باید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر وجود داشته باشد تا سرمایه‌گذاری در این بخش سرعت بگیرد، طبیعتا باید به صورت مکمل باشند. یکی از موارد فعال کردن حوزه‌هایی است که از یارانه انرژی بیشترین منفعت را برده‌اند و مشخصا صنایع کشور باید یک وزنه توسعه انرژی تجدیدپذیر باشند. موضوع دیگر این است که شاید بحث بازار کربن و بازار انتشار گازهای گلخانه‌ای بتواند به این توسعه کمک کند. اکنون نیز در ساتبا بالاتر از هفت یا هشت مدل سرمایه‌گذاری دیده شده و تمامی این موارد را پوشش می‌دهد. اما به دلیل اینکه از عمر تعیین این مدل‌ها زمان زیادی نمی‌گذرد، فعالان این صنعت کمتر با آن آشنایی دارند و از طرف دیگر اطلاعات بانک‌هایی که باید این پروژه‌ها را تامین مالی کنند، وسیع نیست، نسبت به اهداف توسعه‌ای که در برنامه ششم مدنظر بوده، عقب مانده‌ایم.
خوشبختانه وزارت نیرو مدل تفاهمنامه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر را با صنایع پرمصرف نهایی کرده است. متقاضیان صنایع هم به این حوزه ورود کردند و علی‌القاعده در دو حوزه یعنی هم نیروگاه‌های حرارتی و هم نیروگاه‌های تجدیدپذیر، صنایع، فعال شدند. همچنین یکی از پلتفرم‌هایی که اکنون آمادگی دارد، تابلوی برق سبز در بورس انرژی است. تابلوی برق سبز در واقع تبلور تقاضای صنایع در برابر عرضه‌کنندگان، متخصصان و سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر به شمار می‌رود که دو ماه است فعالیت می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر